måndag 19 april 2010

Through my glasses



Inom beteendevetenskapen [och livet] tjatas det mycket om vad som påverkar människan i form av situationella faktorer, sociala sammanhang, erfarenheter- ryggsäckar och hur man filtrerar sin vardag, varje situation genom sina glasögon.

Det är intressant att [tänka på  nej det räcker inte..] verkligen förstå att ingen uppfattar världen som du. Ingen har samma bakgrund som du. Det vill säga... du kan heller inte påstå att du varit i samma situation som någon annan. De kan heller inte påstå att de varit i samma situation som du. [Men kanske tycka att de varit i liknande..]
När min dag uppfattades som grå uppfattade du samma dag som ljus. Glasögon är en väldigt träffande liknelse för det sambandet.

Ibland har jag inte mina glasögon på när jag läser. Då får jag huvudvärk. Men om min han sätter på sig mina glasögon så blir han snurrig.

Ibland har jag mina solglasögon som gör att världen blir lätt brun, som en gammal film. Det ger mig en nostalgisk känsla. Ibland har jag mina solglasögon som förvandlar världen lätt dovgrå. Det ger mig en känsla av distans.

Unika är vi. Och lika i att vi alla är lika unika. Det betyder liksom inte mer än så. Det betyder verkligen inte mindre än så.

6 kommentarer:

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Och jag tycker så mycket om dig för att du vet allt det. Det gör dig mycket speciell för mig.

Ej Utgivet Material sa...

åh söting. du strör så fina komplimanger. man blir varm.

Emmie sa...

åh, så fint att du tar upp detta! det skulle vara fint om lite fler människor kanske insåg allt detta och tog sig lite funderare och jag tror att vet man sånt här så blir man mer förstående, öppen och empatisk mot andra människor.

Ej Utgivet Material sa...

jo men precis så! Jag tror också att lösningarna skulle bli fler än hindren..

gunillaedding sa...

Kloka ord och fantastisk metafor! Vi behöver höra mycket sånt här! Som kontrast till allt ytligt tal och tänkande....

Ej Utgivet Material sa...

Tack! Ja man får försöka hitta en balans. Eller kanske snarare en balansgång..