onsdag 8 december 2010

The Man in The Mirror

När det är dags att gå vidare.
När man bör stanna och ta kampen.
Acceptans och Kamp.
Det är vardagsfenomen som för mig är starkt sammanlänkande. Inte i ett motsatsförhållande utan i växelverkan.

Ni vet, de dagarna du inte är nöjd. Oftast börjar det med att du inte är nöjd med sig själv för att sedan i förlängningen växa till ett missnöje inför hela din omgivning.
Ni vet, de dagarna när du känner att nu orkar jag inte kriga mer, nu ger jag upp.
Ni vet, de dagarna när du känner att du inte har några vänner(fast du har flera..), för ingen förstår eller beter sig som du önskar.
Ni vet, de dagarna när du önskade att du borde gjort någonting med lät det bero.

Alla de dagarna. Du mot världen. Ibland med, men ofta emot. For good and for bad.
Jag ska berätta mer om min mamma en annan dag. Ett av verktygen i hennes yrkesutövning är medveten närvaro. Hur man släpper.

Detta är ofta tvärtemot hur jag alltid ”jobbat”(läs: tänk, varit, agerat). Jag är den som ofta tar kampen. Att släppa, har för mig inneburit att ge upp. Jag har levt efter devisen att det som går att förändra bör man förändra, kriga tills sista blodsdroppen, vara en övermänniska och allt det där.
Tills mamma en gång sa(eller ja, förmodligen hade hon sagt det miljoner gånger förr utan att jag lyssnat, men ja, den gången jag lyssnade och förstod);
” Den enda du kan förändra är du själv”.
Helt plötsligt en dag gick det upp för mig varför mammas favoritlåt var Michael Jacksons ”The man in the mirror”.
Med detta inte sagt att det är dags att ge upp kampen och lägga sig ned för att invänta döden. Nej, inte så.
Men det är svårt att förändra människor. Oftast är det inte heller din uppgift att vara förändringsagenten. I själva verket är nyckeln oftast att vända sig inåt, viktigaste verktyget är spegeln. Att ta sig en titt. Att acceptera sig själv och sina brister och därmed också öppna möjligheten för att acceptera andra. Och vad som subjektivt kan bedömas som deras brister.
För jag har insett att det är när jag släpper, det är då är jag som bäst. Då blir jag kreativ, hittar nya sätt, slipper ångest och magkatarr, oroar mig inte och ger heller inte upp. Det är en balansgång som gör att ilska blir kortvarig, att paniken aldrig uppstår och hoppet aldrig blir hopplöst.
Det jag alltid kan förändra är mitt förhållningssätt. Hur mycket jag bryr mig, stör mig, irriterar mig. Jag tycker inte att man behöver tänka positivt. Det räcker med att byta perspektiv. Ändra min väg. Vem vet? Testa! Det kan bli en genväg.


8 kommentarer:

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Fint du, fick lite Thomasteoremet känslor...det gillas.

Styleabaad sa...

Underbart inlägg! Klok mamma du har! Jag jobbar dagligen med min "awareness" och har många gånger tänk på hur det krockar med den där kampen, när någonting är fel! Men... det är som jag säger till rikshachaufförerna i Delhi när de tar dubbla priset på grund av min hudfärg: Det är din karma inte min som tar stryk när du lurar mig! och visst mår man mycket bättre av att låta det rinna av sig!

Emmie sa...

åh. så himla bra och tänkvärt!
jobbiga saker, men ack så viktigt.

Mamma sa...

Nu fick du mina tårar att rinna, älskade unge. Tänk om jag hade varit så klok när jag var i din ålder, det hade besparat mig mycket lidande. Bättre sent än aldrig. Och DU har bara att fortsätta din väg - den leder dig rätt!

Saris sa...

Bra sagt:) ska jag ha med mig när jag kör match på lördag
Kram

Ej Utgivet Material sa...

Tack alla ni snälla goa.

Minnan: Ja alla verkligheter är är ju en definitionsfråga.. defintivt =)

Elsa: Ja precis, varje dag är en övning, övningen är ju också utförandet. Jag tror också att det är viktigt att inte tänka att det handlar om att ge upp utan att jag väljer en annan väg, ett annat förhållningssätt som inte känns som en förlust utan som ett nytt perspektiv. Acceptans handlar för mig mycket om att ta in den situationen jag är i, för att KUNNA släppa ett perspektiv av situationen och anamma ett annat. Det tänker jag mig är kärnan av närvaro.

Emmie: Ja, kan vara jobbigt i början, men när jag får in tänket så tycker jag att det är ett redskap som verkligen underlättar det vardagliga livet. Som en karta elelr ett recept(eller iphone =))

Tack Mamma, jag lär mig..

Sara: javisst ska du det! Går att applicera i alla situationer och tolka på olika sätt! Vad det gäller fightning kan det ju handla om att bemöta ny medarbetare i ringen med anpassade tekniker för denna. Det klarar ju du. Hejja!

Caja: sa...

Acceptans...kamp...det svåraste som finns, jag undrar om det går att vinna?? Jo, det gör det kanske men shit vad det kostar att kämpa...

Önskar dig lycka på vägen/caja
(insurfad på ett bananskal)

Ej Utgivet Material sa...

Hej Caja! Jo det är en klok tanke.

En vinst kan vara att inte behöva tävla.. kanske..

Kul att du halkade hit =)