fredag 6 juli 2012

Frihet

Frihet har alltid varit ett viktigt ord för mig. I förhållande och i arbetsliv har jag alltid haft ett behov av att känna mig fri.

Det är inte förrän nu jag har hittat det i ett förhållande och i ett arbete. Förr eller senare kommer jag ju fram till att det handlar, även det om förhållningssätt. Även om jag då nu tänker att jag faktiskt hittat en fantastisk livspartner, och ett fantastiskt jobb.

Visst har vi människor olika ramar inom vilka våra fria val ryms. Men det tog ganska lång tid för mig att inse att jag faktiskt kan och har makten till att göra val i min vardag. Att jag faktiskt väljer att vara med, inte vara med, förändra mig, vara glad, ledsen eller mittemellan, se allt på samma sätt eller hitta nya perspektiv.



När jag insåg att valet var mitt. När jag insåg att det faktiskt fanns ett spektrum, av val, och en frihet, att välja vadsom av dem, då kunde jag för första gången känna den där känslan som jag tror jag längtat efter hela mitt liv. Den där känslan av att när jag blir vuxen, då får jag göra som jag vill!

Helt plötsligt hade jag  inte längre några problem med de vardagliga situationer som jag förut såg som bojor som hindrade mig från att vara fri. Min frihet vilade inte där längre. Den vilade i mitt val att välja den vägen.

Hur känner du dig fri? 

2 kommentarer:

Milea sa...

Du ahr en sån himla fin poäng här - men jag har faktiskt lite svårt att hitta dit du har hittat - även om jag insett att det är så. Känner mig liksom bakbunden. En liten tipslista till ett annat blogginlägg kanske? :-)

Ej Utgivet Material sa...

@Milea; absolut! Mer än gärna! Tack för bra inspiration! Kan du ge mig några fler frågor som hjälp på vägen?