Visar inlägg med etikett Modell. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Modell. Visa alla inlägg
måndag 3 oktober 2011
Behind the Scenes
Jag tänkte att vi med hjälp av kameran ska få följa med bakom scenerna när jag fotades för Stadiumkatalogen i Milano i våras. Hela oglamorösheten blottad liksom.
Här är jag dag två, ganska utmattad efter dag ett. Som innebar att vi direkt från flygplatsen (där jag förövrigt blev stoppad av italiensk polis som undrade om jag verkligen kom från Sverige och förövrigt den ENDA passageraren från mitt svenska plan som blev stoppad...) till "location" vid Lake Como där det blev smink på och sen in i vanen för att fotas efter fem timmars väntan i vanen. Tio timmar senare middag på hotellet vid nio-snåret.
Vi var alltså vid en gammal arena, och här är resultatet som syns i katalogen. Bilden under är från själva "rekandet" över vart bilden skulle tas.
Här i den lilla öppningen står jag och sparkar högt, i kall luft och med stela ben. "Kan du sparka högre? " "Nej.. Inte ouppvärmd..."
Jag lutar mig även lite casual mot pelaren. Spanar efter en tid som flytt kanske.
Ombytesdags. Byt om i bilen, jag och manlig modell turades om, in i bilen och byt om, vänta inne så sminket inte rinner, kom ut det är din tur. Typ så i tolv timmar.
Man får ju hålla andan uppe! Hey Hey.
Så här nedanför står jag och rockar rockring. Gick upp i det lite väl mycket, fick dämpa mig så bilderna skulle bli "snygga".
Rockring är barnsligt kul.
Plågobild. Vem häller en flarra vatten över sig när man tränat egentligen? Detta var sista bilden från dag ett, sminket sätter sig bra i ögonen och jag såg lätt knarkat rödögd ut dagen efter. Det bästa var dock att jag hade på mig mitt enda par skor jag hade med mig, som blev tyngblöta. De två timmarna i bilen till hotellet efter detta var ganska blöta, kalla och hungriga. Vilket som tur var kompenserades upp av det mest fantastiska läget på hotell någonsin typ. Kolla in det HÄR.
Vi lyckades med denna bild innan vattenflarran iaf, den blev de sjukt nöjda med och detta blev ju omslagsbilden.
Muren som dessa rovfåglar vaktar är den som bilderna tog emot.
Här är ett styck manlig modell som blir sminkad i vårt "hem", vanen. Det var även han som var så otroligt lik min bror, till utseende och sätt. Fast min bror är snäppet vassare såklart.
Så blev den sminkningen!
Här sitter jag i vanen och väntar. Hungrig och törstig. Fanns bara cola i bilen och jag är inget fan av läsk.
Men där blev de bilderna tagna.
Sedan tog vi några bilder i studio hemma i Sverige också. Som denna.
Efter tolv timmar, dag två, satt jag i vanen och fick vänta på att alla modeller skulle bli avsläppta på diverse locations. Sedan tittade chaffören förvånat på mig, som om han inte sett mig förr och sa "And you?". Jag svarade med det hotellnamn jag fått. Han sa" That´s no hotel, that´s a streetname." Han körde till gatan hursom, sprang in på ett hotell och frågade något, kom tillbaka, muttrade irriterat, fulsvängde, körde vidare, bromsade in, stormade in på annat hotellet. kom ut, muttrade fortfarande argt, slet upp min dörr, tog tag i mina väskor och stormade in på hotellet, nickade mot receptionen och muttrade något obegripligt. Jag gick fram och sa mitt namn. " We have no one booked in that name here. Are you Bergh? From Sweden? " Jag sa att det var inte mitt namn men att jag kom från Sverige och kanske det kanske var bokat i någon annans namn. Men det dög ju inte. Fick ringa projektledaren som inte svarade förrän fem samtal senare och denne skyllde allt på den "inkompetenta"svensk-italienska tolken. Fick mitt rum vid elva-tolv någongång, pressade ned tårarna i halsen och frågade trött personalen om det fanns någonstans det gick att få mat. De menade att jag kunde gå några kvarter fram så fanns där restauranger. Så det gjorde jag. Mild kväll, fulla uteserveringar där folk skrattade över ett glas vin. Det kändes som om det kunde varit en sådan fantastisk fredagkväll. Jag valde ett ställe med mycket ungdomar på uteserveringen och där det hängde rostiga cyklar i taket. Det hette Le Biciclette. Där fick jag avnjuta en fantastisk tallrik breasola och en sparrisbakelse och fick ett bonusglas bubbel innan maten för att jag såg så ledsen ut. "Are you sure you don´t want dessert?" Första måltiden på tolv timmar. Satt bra. Men dessert var för mycket för min numera svälfödda mage.
Dagen efter gick mitt flyg vid lunch, jag hann med 60 minuters sightseeing i kvarteren där jag bodde i Milano. gick en halvtimme bort, gick en halvtimme hem. Väl på flygplatsen åt jag chokladcroissanter, minst två av den godaste cappuccino och färsk pressad apelsinjuice. Det var det, all glamour med modell-livet två dagar i Milano.
lördag 24 september 2011
Blandad Kuriosa om Livet
Veckan började med ett grått, disigt tema. Melankoliskt vackert skimmer.
Jag tvärade.Som vanligt. I klarrött, klänning och naglar och en tigerkatt som ilar förbi. Och kaffe i min gladaste kopp från Laholms Keramik.
Familjen Addams kontrade i mörkaste svart och jag tänkte på Morticia och Gomez kärlek resten av veckan. Mörk, intensiv, lidelsefull och alldeles fantastisk.
Därhemma blir det mörkt tidigare och det behövs mycket lys nu.
Och frukt, alla verkar vara sjuka, jag käkar zink och vitaminer och tvättar händerna.
Sen kom ljuset tillbaka. Inget får Abra att mysa så mycket som morgonsol.
Ba aaaahhh.
Inget får mig att mysa så mycket som billiga, vackra sextiotalare på Myrorna.
Dessa tre var så fina och bra på alla sätt förutom att de var för små för min byst och bak. Kanske något för dig som drar 36-38? Myrorna Fridhemsplan hursom.
Jag hittade min stol, som någon pyntat åt mig. Tack!
Baby och jag sket i allt i torsdags, promenerade i blåsten och såg den magstarka Word Press Photo Exhibition i Gallerian. Fy. Mänskligheten alltså och vad vi gör mot varandra. HÄR kan ni se bilderna på webben och känsliga tittare varnas verkligen!
Något annat jag borde varnats för, var arbetsinntervjun jag var på i fredags. Så upprörande så det blev skrattretande, ett skämt helt enkelt. OM du undrar mer om det får du börja följa mig på Twitter [länk i högermenyn] och läsa mina tweets om det ämnet.
Ah, vackra lördagen kom, frukost i sol!
Jag körde på alla mönster denna fina dag!
Jobbade lite på Ag47 och beslutade att dessa var dagens favoriter.
Det var höstsol ute, jag gluttade ut på folket under kisande ögonbryn.
En glad kaffestund i min vintagedress frå Josefina Modeller och mitt höstiga pannband från H&M (5 kr!!).
Och baby hade varit ute och flanerat och hittat katalogbilden i stortryck. Hej hej !
Vad gör ni idag? För er Stockholmare rekommenderar jag att ni drar till Göta Källare och skakar rumpa på min lillebrors dansgolv [han finns oxå i högermenyn]. Där hittar ni mig iaf!
fredag 23 september 2011
En lista för bättre personlig kunskap!
Jag kan tycka att jag ibland är lite dålig på att vara personlig här på bloggen, så idag blir det ensåndär lista!
Bra hjälp tycker jag. Listan är snodd från fina Sandras blogg; NioTillFem. Har ni några frågor eller följdfrågor så kör på!
Vad är den äckligaste mat du vet?
-Mysko konsistenser, ur två olika perspektiv. 1; geleaktiga grejer, skolmatsalsfiskbullar exempelvis. 2, var vegetarian när jag var yngre och har fortfarande svårt för vissa kött-konsistenser, typ broskig korv.
-Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (hela livet)?
1, Alla härliga kickboxnings, dans och aerobicspass jag gjort på de gymmen jag jobbat på. Ah, och min koroegrafi för en dansshow på tidningen Gringos Luciafest på Kulturhuset.
2, Hur väl min kiddo utvecklades från när jag jobbade som personlig assistent efter gymnasiet.
3, När jag jobbade som passansvarig på Netto så avskedade jag en riktigt kvinnohatande man, en mkt stolt stund, dock på var det nog mer en uppsägning pga arbetsbrist, men ändå.
4, Många dramatiska insatser som ordningsvakt, ofta kändes samtalen med ungdomarna viktigast.
5, Den fungerande verksamhet som jag och min kollega Sandra byggde upp då vi bedrev den dagliga verksamheten på ett ställe som hette Bergmans Banor.
Vad ångrar du i livet(om något)?
-Faktiskt så ångrar jag inte mycket, oftast har jag gjort vad jag ville/kunde/mäktade med just då och det har lett mig fram till den jag är just nu. Det respekterar jag hos mig själv.
Vad är det sjukaste rykte du hört om dig själv?
-Vore kul att ha hört något, men har faktiskt inte gjort det.
Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?
-Mina svarta allvädersdugliga/wannabedocmartens vagabondkängor, finska läderboots med ullig insida, mina vintagekappor i beige, brunt och vitt och turban med varierande scarfs/halsdukar.
Sedan blir det mycket klänningar på det..mycket lila och gult, känner jag för.
Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
-Oj. Sånt sysslar jag inte alls med ju. Faktiskt. Vet inte. En tusenlapp för en kläning kanske jag har (som jag då fått), men helst köper jag ju dem under hundralappen om jag får bestämma.
Har du någon oanad talang?
-Jag är väldigt bra på att välja "rätt" rätt på menyer när jag går på restaurang, vilket kan variera efter smaklök och så såklart, men utifrån vad som verkar vara vad restaurangen kan bäst och min smaklök och min fästmans (han blir alltid avis, men jag är snäll och bjuckar på en tugga...).
Vad gjorde du i helgen?
-Kalashelg var det indeed. Jobbade, hängde med vänner och åt hemmagjord pizza, promenerade långt med min bästa människa, var ute på krogen på söder och hängde på Street and Art Market bakom Västermalmsgallerian. På det; massa god hemmalagad mat, chip, ostbågar och lakrits i mängder. Denna helg verkar bli lika fullsmockad; Maggio på Grönan, jobba, dansa på lillebrors dansgolv, vintagemässan och fira lillebror söndagkväll med crepes!
Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
-Två skrivuppgifter- påbörja tre andra, en läsuppgift, två möten, hämta ett par nycklar för att kunna jobba på lördag och rapportera från Vintagemässan! Ganska kuliga to-do´s. Och nästan alla avhandlade vid det här laget.
Vad har du på dig just nu?
-Myskläder i grått. Helmatchat till ge grårandiga strumporna.
Senaste låt du lyssnade på?
-Ane Bruns senaste skiva. Gillar sprödigheten i hennes röst asså.
Bästa skönhetsknep?
-Känna sig skön.
Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
- Vad det gäller min man, som jag ser mest, gillar jag hans hängslebyxor och med en vit farfarströja till. Grr.
Fast helst naken. Han är sjukt vacker naken.
Och fulast?
-Typ snobbig och intetsägande jag-har-på-mig-vad-alla-andra-har-på-sig-på-Stureplan-stil.
Vem saknar du?
-Hanna. Ofta och jämt. Och min fästman när han jobbar.
Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
-Hälsa och välgång till min familj vilket det har varit brist på, på sistonde. Gärna även att vi har råd att gifta oss nästa sommar. Vore great.
Vilka tre personer inspirerar dig mest?
-Just nu: Morticia och Gomez Addams - deras förhållande, Jon Kabat-Zinn och min mamma[alltid].
Bästa filmen nånsin?
-Hm , svårt, har många favoriter. Men gillade starkt filmen om Serge Gainbourg som jag skrivit om under kategorin filmtips.
Bästa boken nånsin?
-Carlos Ruis Zafon "Vindens Skugga".
Vilka tidningar läser du?
-Gärna Elle Interiör, fast då läser jag förstås inte så mycket, gillar också att bläddra i Retro och är sugen på nya tidningen Skriva. Gillar Stadsmissionens tidning vad det gäller att läsa. Just nu bläddrar jag också i Fitness Magazine, för där är jag med i det nyaste numret. Höhö.
Vad önskar du att du var bättre på?
-Oj en massa, typ skriva och läsa, olika språk, dansa, kamsporter, känna kärlek till fler, vara social, saker jag redan kan men alltid kan bli bättre på tänker jag. Men jag är nog ganska bra som jag är.
Är du religiös?
-Ja och nej, jag tror på allt - gud är kvinna, karma bits, alla är lika värda, vi är löv på samma träd, i universum möts vi alla, energier återföds - och ingenting - när man dör så blir det svart, religion är resultat av partiarkal samhällsstruktur, kast är restriktion för att behålla samhällsklasser, klädsel bör vara valfri. Samtidigt. Jag respekterar andras tro.
Vad är din största rädsla?
-Att mista mina nära, min kärlek, att bli svårt sjuk eller att de blir sjuka/sjukare. De tre hänger ju ihop.
Vad är det elakaste någon sagt till dig?
-Det har jag nog förträngt. Men det kommer garanterat från någon jag brytt mig mycket om. Att jag i jobbet blivit kallad för fitta m.m. berörde mig föga.
Om du får barn vad ska du döpa dom till?
-Det är något vi klurar på. Jag tycker namn är svårt, vill gärna ha internationella namn på mina barn vet jag iaf. Och jag kommer nog inte följa farfars föräldrar-vågen av namn som är poppis nu; min farfars mamma och systrar hette ju typ Emmy, Alma, Agda. Fina namn ändå. Men jag gillar namn som exempelvis Nadinne och Jasmine, högst fransk-arabiska.
Om du fick köpa vilken bil som helst – vilken?
-Helst en gammal bubbla eller en djävulskt rostig pickup men av säkerhetskäl en ny retro Fiat.
De tre finaste sms du fått i år?
-Garanterat från min fästis. Men har tyvärr inte sparat dem. Dock är han ruggigt bra på att formulera fina sms. Idag skrev han en fin sak på min ansiktsboksvägg som jag kan dela med mig av " Jag längtar efter att få bli din äkta man. Att få dela mitt liv med dig är det underbaraste som finns. ♥ ". Sån e han, en kärleksfull karaktär, med de kärleksorden får jag lov att önska en kärleksfull fredag!
Bra hjälp tycker jag. Listan är snodd från fina Sandras blogg; NioTillFem. Har ni några frågor eller följdfrågor så kör på!
Vad är den äckligaste mat du vet?
-Mysko konsistenser, ur två olika perspektiv. 1; geleaktiga grejer, skolmatsalsfiskbullar exempelvis. 2, var vegetarian när jag var yngre och har fortfarande svårt för vissa kött-konsistenser, typ broskig korv.
-Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (hela livet)?
1, Alla härliga kickboxnings, dans och aerobicspass jag gjort på de gymmen jag jobbat på. Ah, och min koroegrafi för en dansshow på tidningen Gringos Luciafest på Kulturhuset.
2, Hur väl min kiddo utvecklades från när jag jobbade som personlig assistent efter gymnasiet.
3, När jag jobbade som passansvarig på Netto så avskedade jag en riktigt kvinnohatande man, en mkt stolt stund, dock på var det nog mer en uppsägning pga arbetsbrist, men ändå.
4, Många dramatiska insatser som ordningsvakt, ofta kändes samtalen med ungdomarna viktigast.
5, Den fungerande verksamhet som jag och min kollega Sandra byggde upp då vi bedrev den dagliga verksamheten på ett ställe som hette Bergmans Banor.
Vad ångrar du i livet(om något)?
-Faktiskt så ångrar jag inte mycket, oftast har jag gjort vad jag ville/kunde/mäktade med just då och det har lett mig fram till den jag är just nu. Det respekterar jag hos mig själv.
Vad är det sjukaste rykte du hört om dig själv?
-Vore kul att ha hört något, men har faktiskt inte gjort det.
Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?
-Mina svarta allvädersdugliga/wannabedocmartens vagabondkängor, finska läderboots med ullig insida, mina vintagekappor i beige, brunt och vitt och turban med varierande scarfs/halsdukar.
Sedan blir det mycket klänningar på det..mycket lila och gult, känner jag för.
Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
-Oj. Sånt sysslar jag inte alls med ju. Faktiskt. Vet inte. En tusenlapp för en kläning kanske jag har (som jag då fått), men helst köper jag ju dem under hundralappen om jag får bestämma.
Har du någon oanad talang?
-Jag är väldigt bra på att välja "rätt" rätt på menyer när jag går på restaurang, vilket kan variera efter smaklök och så såklart, men utifrån vad som verkar vara vad restaurangen kan bäst och min smaklök och min fästmans (han blir alltid avis, men jag är snäll och bjuckar på en tugga...).
Vad gjorde du i helgen?
-Kalashelg var det indeed. Jobbade, hängde med vänner och åt hemmagjord pizza, promenerade långt med min bästa människa, var ute på krogen på söder och hängde på Street and Art Market bakom Västermalmsgallerian. På det; massa god hemmalagad mat, chip, ostbågar och lakrits i mängder. Denna helg verkar bli lika fullsmockad; Maggio på Grönan, jobba, dansa på lillebrors dansgolv, vintagemässan och fira lillebror söndagkväll med crepes!
Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
-Två skrivuppgifter- påbörja tre andra, en läsuppgift, två möten, hämta ett par nycklar för att kunna jobba på lördag och rapportera från Vintagemässan! Ganska kuliga to-do´s. Och nästan alla avhandlade vid det här laget.
Vad har du på dig just nu?
-Myskläder i grått. Helmatchat till ge grårandiga strumporna.
Senaste låt du lyssnade på?
-Ane Bruns senaste skiva. Gillar sprödigheten i hennes röst asså.
Bästa skönhetsknep?
-Känna sig skön.
Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
- Vad det gäller min man, som jag ser mest, gillar jag hans hängslebyxor och med en vit farfarströja till. Grr.
Fast helst naken. Han är sjukt vacker naken.
-Typ snobbig och intetsägande jag-har-på-mig-vad-alla-andra-har-på-sig-på-Stureplan-stil.
Vem saknar du?
-Hanna. Ofta och jämt. Och min fästman när han jobbar.
Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
-Hälsa och välgång till min familj vilket det har varit brist på, på sistonde. Gärna även att vi har råd att gifta oss nästa sommar. Vore great.
Vilka tre personer inspirerar dig mest?
-Just nu: Morticia och Gomez Addams - deras förhållande, Jon Kabat-Zinn och min mamma[alltid].
Bästa filmen nånsin?
-Hm , svårt, har många favoriter. Men gillade starkt filmen om Serge Gainbourg som jag skrivit om under kategorin filmtips.
Bästa boken nånsin?
-Carlos Ruis Zafon "Vindens Skugga".
Vilka tidningar läser du?
-Gärna Elle Interiör, fast då läser jag förstås inte så mycket, gillar också att bläddra i Retro och är sugen på nya tidningen Skriva. Gillar Stadsmissionens tidning vad det gäller att läsa. Just nu bläddrar jag också i Fitness Magazine, för där är jag med i det nyaste numret. Höhö.
-Oj en massa, typ skriva och läsa, olika språk, dansa, kamsporter, känna kärlek till fler, vara social, saker jag redan kan men alltid kan bli bättre på tänker jag. Men jag är nog ganska bra som jag är.
Är du religiös?
-Ja och nej, jag tror på allt - gud är kvinna, karma bits, alla är lika värda, vi är löv på samma träd, i universum möts vi alla, energier återföds - och ingenting - när man dör så blir det svart, religion är resultat av partiarkal samhällsstruktur, kast är restriktion för att behålla samhällsklasser, klädsel bör vara valfri. Samtidigt. Jag respekterar andras tro.
Vad är din största rädsla?
-Att mista mina nära, min kärlek, att bli svårt sjuk eller att de blir sjuka/sjukare. De tre hänger ju ihop.
Vad är det elakaste någon sagt till dig?
-Det har jag nog förträngt. Men det kommer garanterat från någon jag brytt mig mycket om. Att jag i jobbet blivit kallad för fitta m.m. berörde mig föga.
Om du får barn vad ska du döpa dom till?
-Det är något vi klurar på. Jag tycker namn är svårt, vill gärna ha internationella namn på mina barn vet jag iaf. Och jag kommer nog inte följa farfars föräldrar-vågen av namn som är poppis nu; min farfars mamma och systrar hette ju typ Emmy, Alma, Agda. Fina namn ändå. Men jag gillar namn som exempelvis Nadinne och Jasmine, högst fransk-arabiska.
Om du fick köpa vilken bil som helst – vilken?
-Helst en gammal bubbla eller en djävulskt rostig pickup men av säkerhetskäl en ny retro Fiat.
De tre finaste sms du fått i år?
-Garanterat från min fästis. Men har tyvärr inte sparat dem. Dock är han ruggigt bra på att formulera fina sms. Idag skrev han en fin sak på min ansiktsboksvägg som jag kan dela med mig av " Jag längtar efter att få bli din äkta man. Att få dela mitt liv med dig är det underbaraste som finns. ♥ ". Sån e han, en kärleksfull karaktär, med de kärleksorden får jag lov att önska en kärleksfull fredag!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












