Visar inlägg med etikett Sminktips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sminktips. Visa alla inlägg
lördag 13 augusti 2011
Twinkle twinkle golden star
Jag utlovade ju ett guldigt sminktips efter inlägget om gulddressen.. Här kommer det!
Jag börjar med en bas, denna varierar ju för varje unik individ. För mig handlar det om concealer för de mörka ringarna, en primande kräm, foundation för en jämn hy som jag brukar avsluta med mineralpuder.
Sedan ramar jag in ögat med en brun penna. Så nära fransraden som möjligt. Om det inte blir helt jämnt spelar ingen roll.
Sedan tar jag en ljus skugga, som exempelvis denna och highligtar i ögonvrån och under ögonbrynen.
Jag lägger även en grund över hela ögonlocket med en ljust skimrande guldigskugga.
Därefter är det dags för det riktiga glittret!
Jag använder detta glitter som heter Lounge, från Make Up Store.
Detta glitter går att jobba in på flera sätt, bland annat kan man ha något blött, som till exempel Ardens Eight Hour Cream, under vilket ger en stark, väldigt täckande skugga. Utan vätska så är det ändå smart att lägga på skuggan med några lager, eftersom den "ramlar" av lite grann under kvällen/dagen.
Efter skuggan är det dags för inramande. Jag körde på en mjuk brun ögonskugga som ögonbrynsfärg. Sedan mascara i den färg som känns bäst, kanske svart eller brun. Efter detta brukar jag markera ögonen lite extra med en ögonpenna. Jag lägger även rouge som en ram runt ansiktet, mest ut mot hårfästena och kindbenen, jag använder mig av IDs mineralrouge, "warmth", den håller sig fast hela dagen på huden! Kanonbra. När ögonen blir såhär intensivt sminkade så kan det vara bra att skippa "äppel"-looken på rouget om man brukar ha det, kan se lite rörigt ut. Jag tror att det blir bäst med en neutral slät hud i övrigt och en mer neutral färg på läpparna.
Et voila! Golden Glimmer!
fredag 1 juli 2011
Packar.
Hörni, nu tar jag mitt pick och pack och drar på en kryssning till Visby och hem igen över helgen. Vi är medbjudna av fästmannens jobb och det ska himlans fint att få sig en släng av Gotland.
Jag har packat de essentials. Som ordningsmänniska som gillar färg och form så gillar jag det här med att packa. Styleabaad är en rutinerad packare, hon reser så mycket och jag tar inspiration av henne!
Det bästa är att jag fick ett helt kit med miniförpackingar av Weledaprodukter av mamma som kommer väl till pass nu; kroppsoljor, rengöringsmjölk, fotkräm, ja allt. Minideon, mini Juicy Tubes och olika prover på dagkrämer åker också med!
Det svåra är att begränsa sig vad det gäller smycken och accessoarer tycker jag. Svårt att veta vad man är sugen på. just nu bär jag mycket guldigt, fint till solbrännan, så mitt fina halsband från AG47 och den söta lilla Quartz-klockan lär ju brukas. Turkoser är svårt att låta bli i sommartd också...
På dagarna i sol blir det inte så mycket smink. Jag är försiktig med hänsyn till pigmentförändringar när solen steker starkt på huden och kör gärna på ett bra solskydd och mascara helt enkelt. Men på kvällen blir det lite "Bronze Godess" från Estée Lauder, någon färgglad skugga eller guldigt glitter tror jag minsann!
Som alltid när jag packar får vi gemensam separationsångest. Abra uttrycker sin genom att lägga sig på min packning. Kärlek.
[Självklart kommer några inlägg under helgen och kanske några direkta snapshots från ajfånen. ejutgivetmaterial har ett direktflöde att följa på Instagram också!]
onsdag 27 april 2011
Bruden och sminket
Kommer ni ihåg min vän som gifte sig förra sommaren ? Det vackra bröllopet hittar ni här. Jag fick ju, med skräckblandad förtjusning den stora äran att sminka henne! Det var något jag inte gjort förut.. Men jag gillar att sminka, och experimentera med färg. När jag blivit sminkad av proffs för fotograferingar och reklamfilmer har jag också försökt snappa upp lite tips, så jag tänkte; varför inte! Vi kör...
Vi tog en första date där vi botaniserade bland hennes och mina sminkattiraljer, kollade vad som behövdes inhandlas, vad som kändes värt att lägga pengar på och vad vi kanske kunde fixa från annat håll.
Sedan testade vi en prototyp eller vad man ska kalla det.
Någon form av kärna av det bruden ville ha.
I detta skede hade vi inte jobbar så mycket med hud eller detaljer som ögonfransar och läppar.
Vi fokuserade på det som bruden ville ha fokus på, ögonen. De ville hon ha markerade men inte för dramatiska.
Vi kom överens om hur målet skulle vara, på ett ungefär.
Så bestämde vi nästa date på stan, för att investera i lite grundläggande hudprodukter för att få en välsittande bas. Dessa blev Clarins Beautyflash, en bra primerkräm för hela ansiktet, en concealer från MAC och ett rouge för årstiden, denna från Clinique, har jag för mig. Det vi redan hade, var en foundation, mineralpuder, highlighter i krämform samt rouge i andra nyanser. Vi funderade också på en primer till ögonen, som vi testade, men beslutade att köra utan, det blev inget bra men detta berodde säkerligen på min ovana..
Andra gången vi sminkade, körde vi på en ordentlig hudbas och la även sist på ögonfransarna.
Ögonbrynen var inga konstigheter, så det gjorde vi inte denna gång.
Det viktigaste var att hitta hudens nyanser och lagom mängd med dramatik runt ögonen.
Samt öva på att fästa ögonfransar, vilket kan vara lite knepigt om man inte gjort det förr.
Vi använde oss av separata ögonfransar, finns både hos Make Up Store och Face.
Vi hittade någonting som vi bestämde oss för att köra på, lagom drama!
Läpparna ville jag sätta en rostouch mitt på till bruddagen, vilket ger en liten romantik plut. Det är dock svårt att få att hålla, men blir inte fult när det smetar ur sig, om man inte tar för starka färger.
Vacker som en dag var hon!
lördag 26 februari 2011
Hur man blir lila
Jag brukar testa sminkningar utefter vad jag ser och inspireras av. Så jag tänkte dela med mig lite om hur jag gör. Oftast får jag inspiration från något magasin, favoritfärger eller filmer. Håll till Godo!
Häromdagen gick jag ju totalt loss med det lila..
Jag tänkte berätta om hur jag gick tillväga med denna purple haze.
Det är inte alls så klurigt som man kan tro!
Börja med att lägga någon form av neutral bas, jämn fördelat över ansiktet.
I mitt fall innebär detta en drös concealer under ögonen[så min ondska inte syns], jag använder face trekulörs kaka och Mac´s concealer.
Sedan tog jag en svart ögonpenna och målade utmed fransraden, på ögonlock och under nedre fransrad. Dock inte hela vägen in till ögonvrån, utan kanske lite mer än halvvägs. I dett fall använde jag L´oreals svarta kohlpenna med glitter.
Sedan skugga! Jag grundade med en enkel lila färg från Sephora. Denna målade jag över hela ögonlocket och penslade ömt ut mot tinningen för att få lite kattform. Sedan är det bra om man har en palett med olika nyanser av den färg man är intresserad av.
Grundfärgen från Sephora är matt. På denna lägger jag, i nyansordning från ljusast till mörkast, på skimrande lila skugga, från ögonvrån och utåt ögat. Även under nedre fransraden. På mittenpartiet ser jag till att ha en intensivt lila med skimmer i och längs ut på ögat kantar jag med en dovare lila form. Detta nyansspektra ger ögat en stor form och ett piggt intryck, tycker jag!
När jag pilllat med detta ett tag, tills det är jämnt och fint, så avslutar jag med en ljus highlighter. Längst in i ögonvrån och från ögonbrynet och ned för att jämna ut alla skarpa kanter och ge ögat ett piggt lyft.
Finishen för mig brukar innebära någon form av ögonbrynsfärg(brunt är fint till lila tycker jag, blir inte så hårt intryck) och flera lager mascara på alla små fransar.
Et voila; c´est pourpe!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)