onsdag 27 april 2011

Bruden och sminket

Kommer ni ihåg min vän som gifte sig förra sommaren ? Det vackra bröllopet hittar ni här. Jag fick ju, med skräckblandad förtjusning den stora äran att sminka henne! Det var något jag inte gjort förut.. Men jag gillar att sminka, och experimentera med färg. När jag blivit sminkad av proffs för fotograferingar och reklamfilmer har jag också försökt snappa upp lite tips, så jag tänkte; varför inte! Vi kör...


Vi tog en första date där vi botaniserade bland hennes och mina sminkattiraljer, kollade vad som behövdes inhandlas, vad som kändes värt att lägga pengar på och vad vi kanske kunde fixa från annat håll.


Sedan testade vi en prototyp eller vad man ska kalla det.
Någon form av kärna av det bruden ville ha.


I detta skede hade vi inte jobbar så mycket med hud eller detaljer som ögonfransar och läppar.
Vi fokuserade på det som bruden ville ha fokus på, ögonen. De ville hon ha markerade men inte för dramatiska.


Vi kom överens om hur målet skulle vara, på ett ungefär.
Så bestämde vi nästa date på stan, för att investera i lite grundläggande hudprodukter för att få en välsittande bas. Dessa blev Clarins Beautyflash, en bra primerkräm för hela ansiktet, en concealer från MAC och ett rouge för årstiden, denna från Clinique, har jag för mig. Det vi redan hade, var en foundation, mineralpuder,  highlighter i krämform samt rouge i andra nyanser. Vi funderade också på en primer till ögonen, som vi testade, men beslutade att köra utan, det blev inget bra men detta berodde säkerligen på min ovana..


Andra gången vi sminkade, körde vi på en ordentlig hudbas och la även sist på ögonfransarna.


Ögonbrynen var inga konstigheter, så det gjorde vi inte denna gång.


Det viktigaste var att hitta hudens nyanser och lagom mängd med dramatik runt ögonen.
Samt öva på att fästa ögonfransar, vilket kan vara lite knepigt om man inte gjort det förr.
Vi använde oss av separata ögonfransar, finns både hos Make Up Store och Face.


Vi hittade någonting som vi bestämde oss för att köra på, lagom drama!
Läpparna ville jag sätta en rostouch mitt på till bruddagen, vilket ger en liten romantik plut. Det är dock svårt att få att hålla, men blir inte fult när det smetar ur sig, om man inte tar för starka färger.



Vacker som en dag var hon!

3 kommentarer:

Emmie sa...

oh, så vacker!! supersnajsig sminkning!
och klänningen........breathtaking!

Styleabaad.com sa...

Åh vad fint det blev! Du är ju grym på smink verkar det som! Jag gjorde min sminkning själv på min bröllopsdag och det var lite nervöst men jag blev jättenöjd tillslut! Fick öva några gånger först bara! Ska du göra din själv på er stora dag?

Ej Utgivet Material sa...

Tack vad glad jag blir! D
et var ju lite lätt svettigt sådär. Förstår precis hur du menar Elsa...

Hennes klänning var verkligen så himlans vacker.

Ja, det lutar åt att jag sminkar mig själv, men vi får se. Vi kommer förmodligen inte att gifta oss på hemmaort, utan på Västkusten (hemmet i mitt hjärta, där vi haft landställe i alla år =) så då kanske det blir smidigast att kirra själv. Men ja... vi får se!