tisdag 12 april 2011

Heal the world

Jag har haft fler medvetna möten nu på sistonde, senast idag. I samma veva testade jag på en ny guidad meditation idag, skapad av en av personerna som tog in mindfulness i den västerländska världen, 

Senare när min fästman kom hem, testade vi denna meditation tillsammans, för jag tyckte den var extra bra. Den hette " Bodyscape"  och hade primärt fokus på att nå medveten närvaro via kroppen som sensor.

Han tyckte också att det var en spännande upplevelse så vi läste sedan den lilla text som Jon Kabat-Zinn bifogat till övningarna. I denna text framhåller Kabat-Zinn på slutet, betydelsen av att skapa helhet för sig själv som sedan vidare skapar en helhet i världen, bidrar till ett större välmående.


Nu kändes det som universum slog till!
För just under den intervjun som jag hade idag, framhölls samhällsperspektivet i medveten närvaro. Något som inte varit självklart för mig att tänka på förut, eftersom jag varit så fokuserad på de individuella upplevelserna. Hur samhället blivit allt mer splittrat med en minskad trygghet i tron på att samhället tar hand om en, hjälper en, om det behövs. Det finns ju givetvis en politisk aspekt i detta men också en påverkan av den individualiserade tidsanda vi lever i. Återigen, betydelsen av att vara snäll mot sig själv, men nu i ett större perspektiv; att med snällheten mot sig själv, inse hur viktigt det är att bruka den mot andra.

" Vi är alla löv på samma träd", skrev Nalle Puh och en vän till mig i sina kloka anteckningar. Det är ju någonting som jag känt med mig som viktigt. Men idag förstod jag det annorlunda. Den här känslan av att medvetet greppa en större betydelse av någonting som intialt verkade självklart.

Jon Kabat-Zinn säger " The world itself is in desperate need of greater awareness, love, and wisdom, and by healing ourselves in this way, we are also, in ways both little and big, healing this world we inhabit and which is so sorely in need og our innate wisdom, beauty, and caring".

Att heala sig själv menar Kabat-Zinn i sammanhanget inte handlar om att söka någonting utanför än själv, utan att hitta sin ursprungliga helhet, som finns inom oss. Whole,  källan till orden health, healthy, healing och holy.

Återigen. Tacksamheten.

4 kommentarer:

Emmie sa...

jag ryser!
så sant och intressant!
kul att din man vill vara med, jag försöker få med min på lite lätt yogaandning som är stärkande för hjärta, själ och sinne, men han vägrar... och sånt måste man vilja själv eller vara nyfiken på för att det skall funka!.

Ej Utgivet Material sa...

Ja verkligen. Det är väl också en insikt, att det måste komma inifrån, det tycker jag också är sammankopplat med detta att vihar helheten inom oss, att vi endast själva kan nå fram till de redskapen, den insikten. Som du säger, att vara nyfiken, på sig själv.. Och acceptansen, att ta emot varandra som man är. =)

Styleabaad sa...

Jag har också testat Bodyscape med Kabat-Zinn, borde köra den oftare för det är bra! Vad härligt när man får en sådan aha-upplevelse... det är verkligen så himla fina tankar det där. Fortsätt skriva om detta intressanta ämne!

Ej Utgivet Material sa...

Javisst är den! Jag testade sounscape, passande nog på bussen idag...
Vore jättekul att höra om dina meditativa upplevelser, kanske har du redan skrivit om det och jag missat det, ska checka!
Jag kommer definitivt att fortsätta dokumentera min resa..