Visar inlägg med etikett Musiken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Musiken. Visa alla inlägg

tisdag 17 april 2012

Laleh min elefant

Lilla bräckliga människa som inte alls är liten eller bräcklig. Utan stor, hon är jättestor och fyller mitt bröst och min mage och tränger ut ur min tårkanal och hela Cirkus andas med andan i halsen. Hon viskar och pillrar och pekar på mej och dej och dej och hej hej och hej. Hon berättar om blåvalen som lurar de ledsna och Samuel som tror så mycket på Gud eller någonting. I kaftaner och kappor svepor hon omkring och hoppar och vinkar. Ljuset drar upp vägen till taket, och hon sjunger från de minsta orden till den starkaste orkankraft. Jag cyklar hem och är tyst och pratig på samma gång och tänker att det är tur att jag ibland får vara med om magi och trolleri som helt ovanligt vanliga människor kan göra.

"Tänk att när jag sitter i studion så är jag en liten liten myra och så kommer jag hit och så är jag en stor elefant!"
 - Laleh

Åh ta lite av hennes kärlek här

söndag 15 april 2012

But you better hold on








Laleh fyller vårvarm lägenhet, ute skär solen genom regnet, han pratar med mjuka ord till solande katt och äggröran ryker. Idag är det söndag, imorgon ska vi se Laleh tralla live. 

söndag 15 januari 2012

Sunday Somebody

Ni har väl inte missat denna helt fantastiska cover? Min vän Hanna tipsade mig om denna fantastiska låt och just nu kan jag inte lyssna på något annat. Det är Gotye som sjunger Somebody that I used to know.

fredag 30 december 2011

Summering av året 2011

Jag har lånat en eminent årssummeringslista av min vän Hanna. Tack. Vi delar "list-intresset". Såhär var det, 2011, i all sin glans och dekadens.

I allmänhet.
Fem händelser som varit bra det här året?
1. Bröllopsplaneringen! Att vi hittade vår "drömlocation" och all fantastisk hjälp från Agnes och Per!


2. Min satsning på mitt kreativa.
3. A-betyget på C-uppsatsen var göttigt.
4. En weekend i värmen med mamma, Torremolinos, när vi var lyckligt ovetandes.
5. Mysresan till Visby- perfekt liten verklighetsflykt när allt blev så jobbigt.

Fem händelser som varit sämst det här året?
1. Ond bråd död, mormor och morbror.
2. Mammas byggfälleprojekt.
3. Bittra släktingar.
4. Hjärnskakning och efterföljande nackbesvär.
5. Sverigedemokraterna.
Vad har du lärt dig i år? Vilka som är mig närmst och hur viktigt det är att värna om de levande du har nära.  
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Gick på begravning.

Blev några av dina vänner föräldrar i år? Nja, ingen riktigt nära, men någon blev gravid...
Vilka länder besökte du under 2011? Italien & Spanien. Kort men gott.

Vad spenderade du mest pengar på? Jag har spenderat extremt lite pengar i år. Men mat är nog vår största generella utgift i sådant fall.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Oj, många saker, men mitt nya jobb gjorde mig väldigt glad. Och i onsdags tatuerade min älskling in mitt namn på magen, det var oerhört smickrande! Kanonglad på den.


Höll du några av dina nyårslöften? Jag hade inget, så det kändes bra !
Vad önskar du att du gjort mer? Fått en rejal varm och solig semester med min älskade.

Vad önskar du att du gjort mindre? Det klassiska tror jag ändå, oroa sig mindre och och stressa mindre. Även om min mindfulnessresa gett mig nya verktyg för att hantera de dalarna bättre. Meditation har varit det här årets ledord för mig.

Finns det något som skulle gjort ditt år bättre? Döden känns på något vis oundviklig. Den går inte ens att önska bort. Men om min mamma hade haft en livspartner så hade det känts lite lättare att hantera allt. Så jag önskar en lång, brunögd, vältränad, ej gubbig, openminded, snäll man, till min mor. Tack.
Kulturdelen.
Årets bästa musik? Svårt, mycket bra i år. Men Little Dragons skiva "Ritual Union" har kidnappat min hjärna och Johnossi gjorde en grym konsert men fin besök av Markus Krunegård!
Favoritprogram på TV? Kanske inte så mycket på tv rå, men "Walking Dead" summerade många av mina intressen. " Halv åtta hos mig" följs fortfarande frenetiskt. "Happy Endings" har framkallat många skratt.

Årets "ok jag är jävligt efter och detta borde jag faktiskt ha kollat upp för länge sen": Hm. Svår. Kanske youtube-klipp. Har någon aversion till att titta på dem instinktivt och gör det oftast senare än alla andra.

Vad är det bästa du har läst? Jag tror att det får bli Ted Harris och Ann Lagerströms tolkning av Sören Kirkegaards idéer "Konsten att leva innerligt" och några diktsamlingar vars ord etsat sig fast, som Li Li´s "Ursprunget". 

Årets bästa film? Oj så svår. Finns nog i alla fall en hel drös. Som Submarine, Hannah, Barney´s många liv, The Help. Har några kvar att se som jag hoppas på också: Kyss mig, Melancholia, The three of life, Kvinnorna på sjätte väningen. 

Årets YouTubeklipp? Det här:


Slutligen.
Nyårslöfte? Åh, nä men det blir nog inga i år heller. Jag vill leva så kravlöst som möjligt. [Har för mycket fröken duktig-syndrom ändå]

Hur tänker ni om nyårslöften? Har ni några? 

torsdag 15 december 2011

Bästa julklappen!

Måste ju vara att ge bort lite DJ-skola! Och nu är det så att min lillebror har startat en. Han och några till driver Star DJ. Jag har kanske världens driftigaste lillebror! Trevlig som få är han dessutom.


Klicka på någon av bilderna så kommer ni till hemsidan där ni kan läsa mer.


torsdag 8 december 2011

Dubplate Connection!

DJ Hubbe 8ball fyller år! Det firades igår! Bandet, som han är asgrym trummis i, spelade på Bröderna Olsson! Bröderna Olsson har massa göttigt med vitlök i och fantastiska shots. Deras vitlöksrostade nötter är en favvo. I baren bjöds det på het chili och god bira och Hubbe fick en mogen melon. 

 

Stämningen var topnotch när bandet började spela, trångt glatt och peppat. I just den här låten är Papa Dee med, den är ruggigt bra! Lite såhär lät det: 

Alltså Dubplate Connection  med låten "Murda Dem". Köp skivan! 
Bandets t-shirts till försäljning, stora som små.
Chicagostilig och glad Hubbe!
 Vet ni föresten att han ska var DJ på mitt bröllop? (och lillebror då oxå förstås)
Världens godaste chili serverades av en snäll cowboy.
Grattis på födelsedagen HUBBE! Du e bäst, ingen protest!

söndag 4 december 2011

Svansjön!

Ojojoj. Igår fick vi se en dansshow av rang. Fredrik "Benke" Rydman från Bounce regisserade denna variant av klassiskern Svansjön. Musiken var brutalt bra, kanske just för att den gick från Tjajkovski till svensk hiphop. Salem Al Fakir, Moneybrother, Eye N´I, Skizz från Stockholmssyndromet, Adiam Dymott, Lune och Mario Perez Amigo stod för den. Favoriter på min lista, kanske just därför det lät så ruggigt bra, även om jag inte innan visste att de komponerat musiken.
Klicka på bilden för källa. 
Redan från början sattes ribban högt när "trollkarlen" (Daniel Koivunen) som här var en hallick visade sin "magi" och makt med hjälp av ljud, ljus och en stiligt matchad koreografi. Han blev till den lömska vesslan som besatt otroliga dansskills både vad det gällde locking men även mer åt det moderna hållet. Han gav droger till flickorna vilket gjorde dem till svanar, och scenspråket är humoristiskt, sorgligt och gripande på samma gång. Här nedan på bilden har svanarna fått varsin "torsk".
Klicka på bilden för källa. 
Vidare var jag mäkta imponerad hur de så pedagogiskt i dans och musik lyckades skapa ett drama där jag ville gråta, skratta och hålla andan i alla vändningar. Här tyckte jag verkligen att Jennie Videgren gjorde sitt som mamman som gjorde sitt yttersta för att hitta en lämplig maka till sin son. Hur hon sedan med långa släpande steg där hon sätter krokben för sig själv uttrycker uttmattningen och besvikelsen när det inte blir som hon vill.
Ambra Succi gjorde ett fantastiskt modernt uttryck i rollen som den svarta svanen. Jag är så grymt fascinerad av hennes kroppskontroll och hoppas att jag kan gå en klass i modernt för henne någon gång snart!
Klicka på bilden för källa. 
Den vita svanen berättade också en fantastisk historia om ångest som fick det att krypa i stolarna. Återigen ett bevis på magnifik scenografi, där ljuset spelade ångesten och Maria Andersson som spelade den vita svanen satte koreografin så klockrent att illusionen av ljus kändes som ett högst verkligt scenario. 
Har ni  möjlighet att se den show så gör det! Nya generationen dansare presenteras i klassisk kultur som fått sig en ny kostym. Årets julklapp helt enkelt! 

onsdag 5 oktober 2011

Je ne regrette rien!

Dagens tema! Jag ångrar inget. I eftermiddag ska jag jobba en sväng på Ag47. Via deras facebooksgrupp har jag fått nys om att damerna producerat dessa fina smycken på temat  No regrets. Jag älskar det! Helt klockrent. För så är det ju. Ånger leder oftast inte framåt, vad vi har gjort har skapat den vi är. Misstag är lärdom. Så i eftermiddag ska jag alltså få bländas av dessa gobitar.  


Non, je ne regrette rien. Såsom Den lilla Sparven [Edit Piaf] sjunger. Inget att ångra. Kanske blir det även musiktema på detta i butiken idag!


Så ballt, lika örhängespluppar men den ena har lååång kedja. 



Har ni något att delge på temat Inget att ångra? 

fredag 23 september 2011

En lista för bättre personlig kunskap!

Jag kan tycka att jag ibland är lite dålig på att vara personlig här på bloggen, så idag blir det ensåndär lista!
Bra hjälp tycker jag. Listan är snodd från fina Sandras blogg;  NioTillFem. Har ni några frågor eller följdfrågor så kör på!
Vad är den äckligaste mat du vet?
-Mysko konsistenser, ur två olika perspektiv. 1; geleaktiga grejer, skolmatsalsfiskbullar exempelvis. 2, var vegetarian när jag var yngre och har fortfarande svårt för vissa kött-konsistenser, typ broskig korv.


-Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (hela livet)?
1, Alla härliga kickboxnings, dans och aerobicspass jag gjort på de gymmen jag jobbat på. Ah, och min koroegrafi för en dansshow på tidningen Gringos Luciafest på Kulturhuset.


2, Hur väl min kiddo utvecklades från när jag jobbade som personlig assistent efter gymnasiet.
3, När jag jobbade som passansvarig på Netto så avskedade jag en riktigt kvinnohatande man, en mkt stolt stund, dock på var det nog mer en uppsägning pga arbetsbrist, men ändå.
4, Många dramatiska insatser som ordningsvakt, ofta kändes samtalen med ungdomarna viktigast.
5, Den fungerande verksamhet som jag och min kollega Sandra byggde upp då vi bedrev den dagliga verksamheten på ett ställe som hette Bergmans Banor.

Vad ångrar du i livet(om något)?
-Faktiskt så ångrar jag inte mycket, oftast har jag gjort vad jag ville/kunde/mäktade med just då och det har lett mig fram till den jag är just nu. Det respekterar jag hos mig själv.

Vad är det sjukaste rykte du hört om dig själv?
-Vore kul att ha hört något, men har faktiskt inte gjort det.


Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?
-Mina svarta allvädersdugliga/wannabedocmartens vagabondkängor, finska läderboots med ullig insida, mina vintagekappor i beige, brunt och vitt och turban med varierande scarfs/halsdukar.


Sedan blir det mycket klänningar på det..mycket lila och gult, känner jag för.


Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
-Oj. Sånt sysslar jag inte alls med ju. Faktiskt. Vet inte. En tusenlapp för en kläning kanske jag har (som jag då fått), men helst köper jag ju dem under hundralappen om jag får bestämma.

Har du någon oanad talang?
-Jag är väldigt bra på att välja "rätt" rätt på menyer när jag går på restaurang, vilket kan variera efter smaklök och så såklart, men utifrån vad som verkar vara vad restaurangen kan bäst och min smaklök och min fästmans (han blir alltid avis, men jag är snäll och bjuckar på en tugga...).

Vad gjorde du i helgen?
-Kalashelg var det indeed. Jobbade, hängde med vänner och åt hemmagjord pizza, promenerade långt med min bästa människa, var ute på krogen på söder och hängde på Street and Art Market bakom Västermalmsgallerian. På det; massa god hemmalagad mat, chip, ostbågar och lakrits i mängder. Denna helg verkar bli lika fullsmockad; Maggio på Grönan, jobba, dansa på lillebrors dansgolv, vintagemässan och fira lillebror söndagkväll med crepes!


Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
-Två skrivuppgifter- påbörja tre andra, en läsuppgift, två möten, hämta ett par nycklar för att kunna jobba på lördag och rapportera från Vintagemässan! Ganska kuliga to-do´s. Och nästan alla avhandlade vid det här laget.

Vad har du på dig just nu?
-Myskläder i grått. Helmatchat till ge grårandiga strumporna.

Senaste låt du lyssnade på?
-Ane Bruns senaste skiva. Gillar sprödigheten i hennes röst asså.

Bästa skönhetsknep?
-Känna sig skön.



Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
- Vad det gäller min man, som jag ser mest, gillar jag hans hängslebyxor och med en vit farfarströja till. Grr.
Fast helst naken. Han är sjukt vacker naken.


 Och fulast?
-Typ snobbig och intetsägande jag-har-på-mig-vad-alla-andra-har-på-sig-på-Stureplan-stil.

Vem saknar du?
-Hanna. Ofta och jämt. Och min fästman när han jobbar.


Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
-Hälsa och välgång till min familj  vilket det har varit brist på, på sistonde. Gärna även att vi har råd att gifta oss nästa sommar. Vore great.

Vilka tre personer inspirerar dig mest?
-Just nu: Morticia och Gomez Addams - deras förhållande, Jon Kabat-Zinn och min mamma[alltid].



Bästa filmen nånsin?
-Hm , svårt, har många favoriter. Men gillade starkt  filmen om Serge Gainbourg som jag skrivit om under kategorin filmtips.

Bästa boken nånsin?
-Carlos Ruis Zafon "Vindens Skugga".


Vilka tidningar läser du?
-Gärna Elle Interiör, fast då läser jag förstås inte så mycket, gillar också att bläddra i Retro och är sugen på nya tidningen Skriva. Gillar Stadsmissionens tidning vad det gäller att läsa. Just nu bläddrar jag också i Fitness Magazine, för där är jag med i det nyaste numret. Höhö.


Vad önskar du att du var bättre på?
-Oj en massa, typ skriva och läsa, olika språk, dansa, kamsporter, känna kärlek till fler, vara social, saker jag redan kan men alltid kan bli bättre på tänker jag. Men jag är nog ganska bra som jag är.

Är du religiös?
-Ja och nej, jag tror på allt - gud är kvinna, karma bits, alla är lika värda, vi är löv på samma träd, i universum möts vi alla, energier återföds - och ingenting - när man dör så blir det svart, religion är resultat av partiarkal samhällsstruktur, kast är restriktion för att behålla samhällsklasser, klädsel bör vara valfri. Samtidigt. Jag respekterar andras tro.

Vad är din största rädsla?
-Att mista mina nära, min kärlek, att bli svårt sjuk eller att de blir sjuka/sjukare. De tre hänger ju ihop.

Vad är det elakaste någon sagt till dig?
-Det har jag nog förträngt. Men det kommer garanterat från någon jag brytt mig mycket om. Att jag i jobbet blivit kallad för fitta m.m. berörde mig föga.

Om du får barn vad ska du döpa dom till?
-Det är något vi klurar på. Jag tycker namn är svårt, vill gärna ha internationella namn på mina barn vet jag iaf. Och jag kommer nog inte följa farfars föräldrar-vågen av namn som är poppis nu; min farfars mamma och systrar hette ju typ Emmy, Alma, Agda. Fina namn ändå. Men jag gillar namn som exempelvis Nadinne och Jasmine, högst fransk-arabiska.

Om du fick köpa vilken bil som helst – vilken?
-Helst en gammal bubbla eller en djävulskt rostig pickup men av säkerhetskäl en ny retro Fiat.


De tre finaste sms du fått i år?
-Garanterat från min fästis. Men har tyvärr inte sparat dem. Dock är han ruggigt bra på att formulera fina sms. Idag skrev han en fin sak på min ansiktsboksvägg som jag kan dela med mig av " Jag längtar efter att få bli din äkta man. Att få dela mitt liv med dig är det underbaraste som finns. ♥ ". Sån e han, en kärleksfull karaktär, med de kärleksorden får jag lov att önska en kärleksfull fredag!

lördag 10 september 2011

"He ate slice of wonderbread and went right back to bed"


Morgonljuset som bjuder in till vals


Solstrålarna dansar i blåbärssmoothien


Ringlar glada fötter in mellan ljusens stakar


snälla snällla dansa med mig


jag tar dina händer, kom låt oss dansa kära sol


jag lovar, jag ska bjuda på piruetter


och när du inte orkar mer, när du faller


då håller jag dig kring din midja


när snurrandet får dig att se stjärnor som är ljusa och mörka på samma gång


då leder jag dig vidare i dansen


då bär jag dig när du faller


kom låt oss dansa, låt oss valsa, hela vägen ut härifrån

"you are my sweetest downfall, I loved you first, I loved you first"