söndag 4 december 2011

Svansjön!

Ojojoj. Igår fick vi se en dansshow av rang. Fredrik "Benke" Rydman från Bounce regisserade denna variant av klassiskern Svansjön. Musiken var brutalt bra, kanske just för att den gick från Tjajkovski till svensk hiphop. Salem Al Fakir, Moneybrother, Eye N´I, Skizz från Stockholmssyndromet, Adiam Dymott, Lune och Mario Perez Amigo stod för den. Favoriter på min lista, kanske just därför det lät så ruggigt bra, även om jag inte innan visste att de komponerat musiken.
Klicka på bilden för källa. 
Redan från början sattes ribban högt när "trollkarlen" (Daniel Koivunen) som här var en hallick visade sin "magi" och makt med hjälp av ljud, ljus och en stiligt matchad koreografi. Han blev till den lömska vesslan som besatt otroliga dansskills både vad det gällde locking men även mer åt det moderna hållet. Han gav droger till flickorna vilket gjorde dem till svanar, och scenspråket är humoristiskt, sorgligt och gripande på samma gång. Här nedan på bilden har svanarna fått varsin "torsk".
Klicka på bilden för källa. 
Vidare var jag mäkta imponerad hur de så pedagogiskt i dans och musik lyckades skapa ett drama där jag ville gråta, skratta och hålla andan i alla vändningar. Här tyckte jag verkligen att Jennie Videgren gjorde sitt som mamman som gjorde sitt yttersta för att hitta en lämplig maka till sin son. Hur hon sedan med långa släpande steg där hon sätter krokben för sig själv uttrycker uttmattningen och besvikelsen när det inte blir som hon vill.
Ambra Succi gjorde ett fantastiskt modernt uttryck i rollen som den svarta svanen. Jag är så grymt fascinerad av hennes kroppskontroll och hoppas att jag kan gå en klass i modernt för henne någon gång snart!
Klicka på bilden för källa. 
Den vita svanen berättade också en fantastisk historia om ångest som fick det att krypa i stolarna. Återigen ett bevis på magnifik scenografi, där ljuset spelade ångesten och Maria Andersson som spelade den vita svanen satte koreografin så klockrent att illusionen av ljus kändes som ett högst verkligt scenario. 
Har ni  möjlighet att se den show så gör det! Nya generationen dansare presenteras i klassisk kultur som fått sig en ny kostym. Årets julklapp helt enkelt! 

3 kommentarer:

Agnes sa...

Åh den vill jag också se.
Fint med bannern :D
!!

Anonym sa...

Hej Laila!

Det är Cristian, med butiken från Norra Agnegatan och nu på Grandpa! Vill bara hälsa er välkomna till min POP-UP jag öppnar nu på onsdag 7/12. Mellan 17-22 fyller jag en ny lokal på Kronobergsgatan 9 med roliga grejer, musik och kall öl. Kom förbi! :)

/Cristian

Ej Utgivet Material sa...

Agnes, se den! Ba gör´t! Asabra!

Hej Cristian! Jag vet faktiskt inte om jag hinner.. har börjat jobba nu och är lite dubbelbokad onskväll.. man kan ju hoppas =) Du har ju säkert gjort jättefint!