måndag 26 december 2011

Julaftons stund


Åh, så kom den! Julaftonen! Vi hade snötema så jag glittrade en del. 
[Visar mer av det en annan dag..]


Allt fixet var uppdukat, som Underbara Claras saffranskolor med kokos och Råsmart-Ulrikas pepparkaksrutor.



Jag hade även gjort en variant av Elins  ischoklad, en med citron och ingefära och en sort med pepparkakskryddor, en hit !


Granen har skapat ommöbleringar som gör att glöggen får paradplats på barvagnen. Godast i år var Ripa Peppar & chili och godast alkoholfria var Saturnus med Whiskeysmak. 


Klockan Kalle var ljusen tända och ingen på plats. Klassiker. 


Men sen kommer de ju, alltid någon minut sena. Det vet vi ju. 
Mamma och bror, gangstas united. 


Min älskade var fin i slipshängslen från Yesterdays. 



Fint mamma-inslagna paket till oss, värdparet.... galanta julkulor var det!  


Nu fattades bara en! Brudtärneman!


Men så kom även han och då var lilla familjen komplett! 


I år var det pyntat med svarta, gröna och guldiga ljus, ingridäpplen, kanel och nejlika. 


I köket hade vi dukat upp med knytkalas av vad vi tycker är det bästa med julen. 


Jag hade bland annat gjort ägghalvor med tre sorters tillbehör. En variant med creme fraiche och worchestersås var populär. Men mina favoriter är alla slags kål: rödkål, grönkål, brysselkål, brunkål. Gött, gött gött!



Sen tyckte Abra att det var dags att äta!

0

Så det gjorde vi!






Mat. Prat. Mat. Prat. Och så lillebror med prat i mobil. Såklart. 



" Mamma, har du köpt ett nytt armband igeeeeen..?"


Sen var det två som blev ivriga på klappar.


Abra hade nämligen sniffat in sin present tidigt.


Han fick en kattmyntacigarr! Woho. Lyckan var gjord. 


Anders fick fina klappar som en fluga som matchade vår stjärna och min fästis gamla bombarjacka.


Den blev han lite dräggig av.


Han cyklar även mycket så han fick en cykelklocka där det står 
"I <3 my bike" och en tisha i samma tema.


Själv gav han bort kanske årets mest eftertänksamma julis; Unicef-gåvor som sagoböcker, medicin och sådant. 

 

Min fästis är den roligaste människan jag vet. Han hade slagit in en kanonfint iphone-träskal i världens största kartong med tröjor, kuddfodral och en trekilosvikt. Jag tycker sådant är hysteriskt kul och skrattade till jag grät och glittret rann ned för mina kinder. Fnissar fortfarande...



Dekadens efter materialismens framfart... och ändå... hur glad är jag inte för min lila fjällräven med laptopfack!


Mer dekadens och matkoma. Som sig bör. Det följer all norm.  


Sen var det dags för julklappsrace, som går att läsa mer om typ HÄR. Min fästis var glad över att ha lyckats roffa åt sig bodybuilderboken med 80-talstema - den var hett villebråd! 


Anders hade med sig ett par riktigt kluriga träpussel.


Man kunde bli tokig för mindre. 


Jag var supernöjd med min vinst!


Sådant här gör lillebror lite trött så sen stack han iväg för att snurra lite skivor på Café Opera. 


Då tar vi fram vuxenspelet. Orangino! Så lär vi känna varandra och oss själva lite bättre varje jul. Min fästis verkar alltid vinna, vi andra är nog för mycket sökare av oss...  till vänster i bild syns även Anders Rocky Roads... så förbannat goda! Ska sno receptet, tror min namne har ett bra recept på dessa..


Sedan hade vi en stillsam stund framför "den moderna brasan" och  konstaterade att ännu en sådan mysig julafton var till ända. Hoppas ni haft det skönt!

3 kommentarer:

Agnes sa...

Abra vid bordet!! Så SÖT

janna sa...

Håller med Agnes!

Äntligen fick du din rygga, haha. Kommer ihåg i somras när du försökte hinta till Karin om att få ryggan i namnsdagspresent och hon kollade på dig med en block som sa "hur berör detta mig?" hihi.

Jag fick äntligen en onepiece, som jag längtat. Nu kan jag mysa deluxe. Smurf-style, den är knallblå.

Angående rocky roadsen så är det jättegott (tycker jag) om man hackar i lite röda sega godisar också, typ fiskar. Annars kör på Leilas recept, och det är gott om det är salta nötter, passar ju så bra med salt och mörk chokilad. Jag brukar skippa jordnötter, är inte så förtjust och kör på pistage, macadamia och lite annat jag känner för.

Ej Utgivet Material sa...

Haha ja han är snopen!!!

Ja, Janna, äntligen ryggan! Lyckan! Wohoo. Har invigt den nu! Och Rocky roads blir det snart igen tror jag, ska köra på mkt pistage och marshmallows tror jag! Är allergisk mot macademia- de är ju annars såååå goda!