lördag 17 december 2011

BioLivs & Råsmart Jul !


Idag var det en liten releasefest för BioLivs - min kusins frus webbutik, återförsäljare av rawfood i alla dess former och en massa bra glutenfria alternativ. Hon samarbetar med Ulrika Hoffer som skrivit boken Råsmart Familj och även jobbar som kostrådgivare med inriktning på den nyttiga näringsläran!


Här fanns årets bästa julgodis! 


Elin söt som en nöt och kan det mesta om näringslära och andra biologiska saker. 


Julklappstipsen var många! Och för varje julklapp jag ville köpa, så ville jag ha en likadan själv. 
För en nöt/torkad frukt/choklad-galning som jag var detta paradiset. Jag gillar när sockerhalten är minimerad och smaken är så ren som möjligt från tillsatser, då blir det jubel hos smaklökarna och magen mår bra! 
Jag är känslig för laktos, socker och enkelmättade fetter, förmodligen gluten också men detta mår jag finfint på, och är dessutom det godaste jag kan tänka mig. Det finns fortfarande present förpackningar att klicka hem på BioLivs hemsida så skynda er dit! Bland annat har Elin satt ihop presentkit där du får alla ingredienserna för att göra exempelvis nyttigare ischoklad med gojibär och liknande. 


Det fanns även god glögg i form av äpplesaft med pomerans, glöggkryddor, citron och ingefära.


 

Sedan höll Ulrika och Elin ett litet tal och berättade om deras resa. 



Ischoklad med kokos...! 


Ischokladen med citron och ingefära var min favorit och dessa chokladdoppade sojabönor. 




Till höger på fatet ligger supersmarriga mixade cashewnötsbitar med pepparkakskrydda och i skålen de otroligt goda chokladdoppade mullbären. Som även var min kusins döttrars favorit till lördagsgodiset!


Mamma undrade lite om agave. Agave går att använda som sötningsmedel och påminner om honung eller sirap. Den ger en lite jämnare insulinkurva men är fortfarande väldigt söt, så det behövs inte så mycket. Jag brukar söta min musli med agave. 


Ulrika talade också om vikten av att kunna se igenom sina "nystarter". Något jag tycker kan vara en viktig poäng såhär i juletid, då alkohol och matspärrarna ofta är vidöppna för att vi sedan i januari ska ha nystart. Det finns ju även en ganska hög social press på att släppa på dessa spärrar över julen, något att förhålla sig till. Personligen väljer jag alltid vad och när jag äter och dricker. Jag tror inte på restriktioner utan medvetenhet. Jag vet vad min mage mår bra respektive dåligt av, jag vet vilken onyttig mat jag föredrar och vilken jag alltid ångrar att jag åt och jag vet hur jag behöver grunda min kost. Vi är alla olika och jag tror att det viktigaste är att lära känna sin egen balans där. Testa! 


Stora som små var löjligt förtjusta i det nyttiga julgodiset. 



Jag träffade också så många trevliga kvinnor! Här är jag och Miss Lopez och Elin. Jag träffade även underbara Iren Hegedis som är EQ-terapeut och pratade mindfulness, vilken människa, hon fastnade i mitt hjärta direkt! Tyvärr har jag ingen bild på henne men här är hennes hemsida; Be free To Be All You Can Be, som berättar mer om vad hon sysslar med. Julkramar med dessa kvinnor värmde upp i slaskets mörker! 


Fanns ju en väldigt viktig kille där också, min busiga kusin vitamin. Han är fin och killen som du ska gå till om du vill ha riktigt sjysst belysning [Zero]


Såhär ser han ut i skolbänken! Tack BioLivs-Elin & Råsmart- Ulrika för allt gött! 

2 kommentarer:

Emmie sa...

åh, vilka smakupplevelser det måste ha varit!
spännande inlägg, tack!

Ej Utgivet Material sa...

Jamen det var så gott!! Varsegod =)