fredag 30 december 2011

Summering av året 2011

Jag har lånat en eminent årssummeringslista av min vän Hanna. Tack. Vi delar "list-intresset". Såhär var det, 2011, i all sin glans och dekadens.

I allmänhet.
Fem händelser som varit bra det här året?
1. Bröllopsplaneringen! Att vi hittade vår "drömlocation" och all fantastisk hjälp från Agnes och Per!


2. Min satsning på mitt kreativa.
3. A-betyget på C-uppsatsen var göttigt.
4. En weekend i värmen med mamma, Torremolinos, när vi var lyckligt ovetandes.
5. Mysresan till Visby- perfekt liten verklighetsflykt när allt blev så jobbigt.

Fem händelser som varit sämst det här året?
1. Ond bråd död, mormor och morbror.
2. Mammas byggfälleprojekt.
3. Bittra släktingar.
4. Hjärnskakning och efterföljande nackbesvär.
5. Sverigedemokraterna.
Vad har du lärt dig i år? Vilka som är mig närmst och hur viktigt det är att värna om de levande du har nära.  
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Gick på begravning.

Blev några av dina vänner föräldrar i år? Nja, ingen riktigt nära, men någon blev gravid...
Vilka länder besökte du under 2011? Italien & Spanien. Kort men gott.

Vad spenderade du mest pengar på? Jag har spenderat extremt lite pengar i år. Men mat är nog vår största generella utgift i sådant fall.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Oj, många saker, men mitt nya jobb gjorde mig väldigt glad. Och i onsdags tatuerade min älskling in mitt namn på magen, det var oerhört smickrande! Kanonglad på den.


Höll du några av dina nyårslöften? Jag hade inget, så det kändes bra !
Vad önskar du att du gjort mer? Fått en rejal varm och solig semester med min älskade.

Vad önskar du att du gjort mindre? Det klassiska tror jag ändå, oroa sig mindre och och stressa mindre. Även om min mindfulnessresa gett mig nya verktyg för att hantera de dalarna bättre. Meditation har varit det här årets ledord för mig.

Finns det något som skulle gjort ditt år bättre? Döden känns på något vis oundviklig. Den går inte ens att önska bort. Men om min mamma hade haft en livspartner så hade det känts lite lättare att hantera allt. Så jag önskar en lång, brunögd, vältränad, ej gubbig, openminded, snäll man, till min mor. Tack.
Kulturdelen.
Årets bästa musik? Svårt, mycket bra i år. Men Little Dragons skiva "Ritual Union" har kidnappat min hjärna och Johnossi gjorde en grym konsert men fin besök av Markus Krunegård!
Favoritprogram på TV? Kanske inte så mycket på tv rå, men "Walking Dead" summerade många av mina intressen. " Halv åtta hos mig" följs fortfarande frenetiskt. "Happy Endings" har framkallat många skratt.

Årets "ok jag är jävligt efter och detta borde jag faktiskt ha kollat upp för länge sen": Hm. Svår. Kanske youtube-klipp. Har någon aversion till att titta på dem instinktivt och gör det oftast senare än alla andra.

Vad är det bästa du har läst? Jag tror att det får bli Ted Harris och Ann Lagerströms tolkning av Sören Kirkegaards idéer "Konsten att leva innerligt" och några diktsamlingar vars ord etsat sig fast, som Li Li´s "Ursprunget". 

Årets bästa film? Oj så svår. Finns nog i alla fall en hel drös. Som Submarine, Hannah, Barney´s många liv, The Help. Har några kvar att se som jag hoppas på också: Kyss mig, Melancholia, The three of life, Kvinnorna på sjätte väningen. 

Årets YouTubeklipp? Det här:


Slutligen.
Nyårslöfte? Åh, nä men det blir nog inga i år heller. Jag vill leva så kravlöst som möjligt. [Har för mycket fröken duktig-syndrom ändå]

Hur tänker ni om nyårslöften? Har ni några? 

3 kommentarer:

Emmie sa...

haha, din önskan till din mor där var bra.:) håller tummarna för att det slår in:)

nyårslöften brukar jag aldrig göra, försöker som du leva så kravlöst som det bara är möjligt, då bara kravet att leva ibland blir för mycket...men ett kanske jag ger i år, att yoga mera!

önskar dig ett härligt, spännande, fantastiskt, ännu mera insiktsfullt och händelserikt 2012!
kram

mamma sa...

Jaa, ha ha, den där mannen ja, hmm, det var en helt rätt beskrivning! Tack för din goda önskan, jag hoppas den slår in. Men jag gillar mig själv rätt så bra också, KAN vara ensam, bara så du vet... Älskade dotra min, jag veeet att du kommer att få ett fantastiskt år 2012!
Önskar dig peace, love and understanding. Till din Han också! Och Abris. Gott Nytt Åååååååår!

Styleabaad sa...

Fin summering och jag önskar dig allt gott i det nya året! Jag har samma nyårslöfte som förra året - att aldrig kolla mobilen (email/twitter) i sängen...