Visar inlägg med etikett Filmerna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Filmerna. Visa alla inlägg

fredag 30 december 2011

Summering av året 2011

Jag har lånat en eminent årssummeringslista av min vän Hanna. Tack. Vi delar "list-intresset". Såhär var det, 2011, i all sin glans och dekadens.

I allmänhet.
Fem händelser som varit bra det här året?
1. Bröllopsplaneringen! Att vi hittade vår "drömlocation" och all fantastisk hjälp från Agnes och Per!


2. Min satsning på mitt kreativa.
3. A-betyget på C-uppsatsen var göttigt.
4. En weekend i värmen med mamma, Torremolinos, när vi var lyckligt ovetandes.
5. Mysresan till Visby- perfekt liten verklighetsflykt när allt blev så jobbigt.

Fem händelser som varit sämst det här året?
1. Ond bråd död, mormor och morbror.
2. Mammas byggfälleprojekt.
3. Bittra släktingar.
4. Hjärnskakning och efterföljande nackbesvär.
5. Sverigedemokraterna.
Vad har du lärt dig i år? Vilka som är mig närmst och hur viktigt det är att värna om de levande du har nära.  
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Gick på begravning.

Blev några av dina vänner föräldrar i år? Nja, ingen riktigt nära, men någon blev gravid...
Vilka länder besökte du under 2011? Italien & Spanien. Kort men gott.

Vad spenderade du mest pengar på? Jag har spenderat extremt lite pengar i år. Men mat är nog vår största generella utgift i sådant fall.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Oj, många saker, men mitt nya jobb gjorde mig väldigt glad. Och i onsdags tatuerade min älskling in mitt namn på magen, det var oerhört smickrande! Kanonglad på den.


Höll du några av dina nyårslöften? Jag hade inget, så det kändes bra !
Vad önskar du att du gjort mer? Fått en rejal varm och solig semester med min älskade.

Vad önskar du att du gjort mindre? Det klassiska tror jag ändå, oroa sig mindre och och stressa mindre. Även om min mindfulnessresa gett mig nya verktyg för att hantera de dalarna bättre. Meditation har varit det här årets ledord för mig.

Finns det något som skulle gjort ditt år bättre? Döden känns på något vis oundviklig. Den går inte ens att önska bort. Men om min mamma hade haft en livspartner så hade det känts lite lättare att hantera allt. Så jag önskar en lång, brunögd, vältränad, ej gubbig, openminded, snäll man, till min mor. Tack.
Kulturdelen.
Årets bästa musik? Svårt, mycket bra i år. Men Little Dragons skiva "Ritual Union" har kidnappat min hjärna och Johnossi gjorde en grym konsert men fin besök av Markus Krunegård!
Favoritprogram på TV? Kanske inte så mycket på tv rå, men "Walking Dead" summerade många av mina intressen. " Halv åtta hos mig" följs fortfarande frenetiskt. "Happy Endings" har framkallat många skratt.

Årets "ok jag är jävligt efter och detta borde jag faktiskt ha kollat upp för länge sen": Hm. Svår. Kanske youtube-klipp. Har någon aversion till att titta på dem instinktivt och gör det oftast senare än alla andra.

Vad är det bästa du har läst? Jag tror att det får bli Ted Harris och Ann Lagerströms tolkning av Sören Kirkegaards idéer "Konsten att leva innerligt" och några diktsamlingar vars ord etsat sig fast, som Li Li´s "Ursprunget". 

Årets bästa film? Oj så svår. Finns nog i alla fall en hel drös. Som Submarine, Hannah, Barney´s många liv, The Help. Har några kvar att se som jag hoppas på också: Kyss mig, Melancholia, The three of life, Kvinnorna på sjätte väningen. 

Årets YouTubeklipp? Det här:


Slutligen.
Nyårslöfte? Åh, nä men det blir nog inga i år heller. Jag vill leva så kravlöst som möjligt. [Har för mycket fröken duktig-syndrom ändå]

Hur tänker ni om nyårslöften? Har ni några? 

lördag 12 november 2011

Ett till hett tips.. Bron | Broen

Jag har en bästa serie & en bästa låt just nu. Allt tack vare världens bästa Agnes.
 [ Som förövrigt har ritat den snopnaste kissen, kolla! ]

Har ni sett Bron | Broen på svt? Jag är inte mycket för skandinaviska kriminalare egentligen. Men Sofia Hedins träffsäkra karaktär och den kylbitna skandinaviska storstadsskildringen där vi pendlar mellan Malmö och Köpenhamn gör mig kär. Det finns ett melankoliskt skimmer i kylan,  med stillbilderna på bron, i det "lagoma" relationssamspelet och samhällskritiken. Krispigheten som fladdrar i luften som de lyckats skildra väl i scenografin får passar såväl ihop med min bild av skandinaviska storstäder och vår kultur.


[klicka på bild för källa]

Och så har jag ju fått en ny favoritlåt i med introt, här är den, "Hollow Talk" av Choir of Young Believers. Den här låten som kommer till de vemodiga storstadsbilderna i introt slår mig i magen och spräcker upp en hjärtådra varje gång. Så vackert så jag blöder lite. 

söndag 23 oktober 2011

Dagens tips!


Igår var vi på Miguel Brancos utställning på Kulturhuset. Så himla fantastiskt bra, var den. Miguel är en brasiliansk ambassadörsson som skildrat orättvisor sedan 60-talet. Fotona bestod av träffsäkra, mörka vardagsskildringar. Det fanns även några häpnadsväckande installationer där trasiga ramar och speglar samsades med foton, belysning och ljud på ett sätt som framkallade en vacker melankoli. Lite så jag ville gråta. Helt gratis på Kulturhuset alltså. För de lättsamma så kan ni garva lite åt Jennifer Anistons misslyckade plastikoperationer och sexuella övergrepp i filmen 'Horrrible Bosses'. Kram på er. 

lördag 15 oktober 2011

Dagens Tips!



Jag vann biljetter via Beyond Retros tävling till filmen Niceville. Den såg vi igår. Vilken film! Den berörde mig verkligen. En riktig snyftare om en jätteviktig fråga. Den handlar om rasfrågorna i USA och belyser ett ämne som är av högsta prioritet än idag, när ett parti som SD kan få platser i riksdagen. Det är viktigt att komma ihåg varifrån vi kommer, vad som har hänt och hur vi absolut inte får låta historian upprepas! Även om den ironiskt nog verkar göra det hela tiden... men det var dagens tips! ha en skön lördag mina vänner!
[Klicka på bilden för att komma till källan]

fredag 23 september 2011

En lista för bättre personlig kunskap!

Jag kan tycka att jag ibland är lite dålig på att vara personlig här på bloggen, så idag blir det ensåndär lista!
Bra hjälp tycker jag. Listan är snodd från fina Sandras blogg;  NioTillFem. Har ni några frågor eller följdfrågor så kör på!
Vad är den äckligaste mat du vet?
-Mysko konsistenser, ur två olika perspektiv. 1; geleaktiga grejer, skolmatsalsfiskbullar exempelvis. 2, var vegetarian när jag var yngre och har fortfarande svårt för vissa kött-konsistenser, typ broskig korv.


-Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (hela livet)?
1, Alla härliga kickboxnings, dans och aerobicspass jag gjort på de gymmen jag jobbat på. Ah, och min koroegrafi för en dansshow på tidningen Gringos Luciafest på Kulturhuset.


2, Hur väl min kiddo utvecklades från när jag jobbade som personlig assistent efter gymnasiet.
3, När jag jobbade som passansvarig på Netto så avskedade jag en riktigt kvinnohatande man, en mkt stolt stund, dock på var det nog mer en uppsägning pga arbetsbrist, men ändå.
4, Många dramatiska insatser som ordningsvakt, ofta kändes samtalen med ungdomarna viktigast.
5, Den fungerande verksamhet som jag och min kollega Sandra byggde upp då vi bedrev den dagliga verksamheten på ett ställe som hette Bergmans Banor.

Vad ångrar du i livet(om något)?
-Faktiskt så ångrar jag inte mycket, oftast har jag gjort vad jag ville/kunde/mäktade med just då och det har lett mig fram till den jag är just nu. Det respekterar jag hos mig själv.

Vad är det sjukaste rykte du hört om dig själv?
-Vore kul att ha hört något, men har faktiskt inte gjort det.


Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?
-Mina svarta allvädersdugliga/wannabedocmartens vagabondkängor, finska läderboots med ullig insida, mina vintagekappor i beige, brunt och vitt och turban med varierande scarfs/halsdukar.


Sedan blir det mycket klänningar på det..mycket lila och gult, känner jag för.


Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
-Oj. Sånt sysslar jag inte alls med ju. Faktiskt. Vet inte. En tusenlapp för en kläning kanske jag har (som jag då fått), men helst köper jag ju dem under hundralappen om jag får bestämma.

Har du någon oanad talang?
-Jag är väldigt bra på att välja "rätt" rätt på menyer när jag går på restaurang, vilket kan variera efter smaklök och så såklart, men utifrån vad som verkar vara vad restaurangen kan bäst och min smaklök och min fästmans (han blir alltid avis, men jag är snäll och bjuckar på en tugga...).

Vad gjorde du i helgen?
-Kalashelg var det indeed. Jobbade, hängde med vänner och åt hemmagjord pizza, promenerade långt med min bästa människa, var ute på krogen på söder och hängde på Street and Art Market bakom Västermalmsgallerian. På det; massa god hemmalagad mat, chip, ostbågar och lakrits i mängder. Denna helg verkar bli lika fullsmockad; Maggio på Grönan, jobba, dansa på lillebrors dansgolv, vintagemässan och fira lillebror söndagkväll med crepes!


Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
-Två skrivuppgifter- påbörja tre andra, en läsuppgift, två möten, hämta ett par nycklar för att kunna jobba på lördag och rapportera från Vintagemässan! Ganska kuliga to-do´s. Och nästan alla avhandlade vid det här laget.

Vad har du på dig just nu?
-Myskläder i grått. Helmatchat till ge grårandiga strumporna.

Senaste låt du lyssnade på?
-Ane Bruns senaste skiva. Gillar sprödigheten i hennes röst asså.

Bästa skönhetsknep?
-Känna sig skön.



Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
- Vad det gäller min man, som jag ser mest, gillar jag hans hängslebyxor och med en vit farfarströja till. Grr.
Fast helst naken. Han är sjukt vacker naken.


 Och fulast?
-Typ snobbig och intetsägande jag-har-på-mig-vad-alla-andra-har-på-sig-på-Stureplan-stil.

Vem saknar du?
-Hanna. Ofta och jämt. Och min fästman när han jobbar.


Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
-Hälsa och välgång till min familj  vilket det har varit brist på, på sistonde. Gärna även att vi har råd att gifta oss nästa sommar. Vore great.

Vilka tre personer inspirerar dig mest?
-Just nu: Morticia och Gomez Addams - deras förhållande, Jon Kabat-Zinn och min mamma[alltid].



Bästa filmen nånsin?
-Hm , svårt, har många favoriter. Men gillade starkt  filmen om Serge Gainbourg som jag skrivit om under kategorin filmtips.

Bästa boken nånsin?
-Carlos Ruis Zafon "Vindens Skugga".


Vilka tidningar läser du?
-Gärna Elle Interiör, fast då läser jag förstås inte så mycket, gillar också att bläddra i Retro och är sugen på nya tidningen Skriva. Gillar Stadsmissionens tidning vad det gäller att läsa. Just nu bläddrar jag också i Fitness Magazine, för där är jag med i det nyaste numret. Höhö.


Vad önskar du att du var bättre på?
-Oj en massa, typ skriva och läsa, olika språk, dansa, kamsporter, känna kärlek till fler, vara social, saker jag redan kan men alltid kan bli bättre på tänker jag. Men jag är nog ganska bra som jag är.

Är du religiös?
-Ja och nej, jag tror på allt - gud är kvinna, karma bits, alla är lika värda, vi är löv på samma träd, i universum möts vi alla, energier återföds - och ingenting - när man dör så blir det svart, religion är resultat av partiarkal samhällsstruktur, kast är restriktion för att behålla samhällsklasser, klädsel bör vara valfri. Samtidigt. Jag respekterar andras tro.

Vad är din största rädsla?
-Att mista mina nära, min kärlek, att bli svårt sjuk eller att de blir sjuka/sjukare. De tre hänger ju ihop.

Vad är det elakaste någon sagt till dig?
-Det har jag nog förträngt. Men det kommer garanterat från någon jag brytt mig mycket om. Att jag i jobbet blivit kallad för fitta m.m. berörde mig föga.

Om du får barn vad ska du döpa dom till?
-Det är något vi klurar på. Jag tycker namn är svårt, vill gärna ha internationella namn på mina barn vet jag iaf. Och jag kommer nog inte följa farfars föräldrar-vågen av namn som är poppis nu; min farfars mamma och systrar hette ju typ Emmy, Alma, Agda. Fina namn ändå. Men jag gillar namn som exempelvis Nadinne och Jasmine, högst fransk-arabiska.

Om du fick köpa vilken bil som helst – vilken?
-Helst en gammal bubbla eller en djävulskt rostig pickup men av säkerhetskäl en ny retro Fiat.


De tre finaste sms du fått i år?
-Garanterat från min fästis. Men har tyvärr inte sparat dem. Dock är han ruggigt bra på att formulera fina sms. Idag skrev han en fin sak på min ansiktsboksvägg som jag kan dela med mig av " Jag längtar efter att få bli din äkta man. Att få dela mitt liv med dig är det underbaraste som finns. ♥ ". Sån e han, en kärleksfull karaktär, med de kärleksorden får jag lov att önska en kärleksfull fredag!

måndag 22 augusti 2011

En Mastodont helg

Fredagskväll var dejtkväll. Vi tog bussen till söder där jag hade bokat bord på Crêperi 4 knop, där jag var med mamma tidigare i veckan. Baby var också sugen på bovetekrispiga Galette´s och sega efterrättsmaffiga crêpes. 


Hungrig!


Törstig! Torr cider fixar det bra.


Vi delade en Galette med raclette, bacon och potatis. Sedan blev det en varsin crêpe!
Vilka vi också delade såklart. Den ena med äpple, kanelkräm, calvados och vaniljglass, och så en med choklad, kokos, rom, russin och banan. Så stört gott var det.


Men vi var sugna på mer och gick hem till detta goffande.


På lördagen var vi ute på en båttur med sightseing som jag ska berätta mer om en annan dag.


Det var en jättefin tur som avslutades vid slottet.
Vi promenerade genom Gamla Stan och hamnade på Vapiano.


Där peppade vi lite inför kvällen med en hejdundrans god fika.


Som avslutades med ett glas Rotari Rosé.


Hem och på med feststassen!


Fästis min var ruggigt kalasig i fin vintagekofta!


Hattarna på eftersom vädret var lite busigt och sedan åkte vi iväg till gatan med alla de fina husen!


Vi hamnade på vackra Grönviksvägen där detta hus med strandtomt bjöd på en kräftskiva.


Långbordet var dukat, kräftorna upplagda och jag hade med mig feztliga kräft-serpentiner.


Också var jag tvungen att visa min lobster-sång/rap med en kräfta, live liksom.


Det var mycket uppskattat.


Min han missförstod temat lite och trodde han var kines. Sedan blev det fuldans för hela slanten och bildbeviset på detta är alldeles för mörkt och suddigt.
Tack Pia & Fia för en kanonbra uppstyrd fezt!


Dagen efter blev det softar-läge med massa film.


Liten promenix för att proviantera.


Ett av mina absoluta favoritnöjen är att äta. Jag hade inte fått nog av kräftor och dukade upp till buffé igen.
Inspirerad av Ernsts kräftskiva gjorde jag två röror; en med saffran och en med rivet äpple och pepparrot. De vart så goda! Till det lite hemmagjorda strips, av bakpotatis, västerbottenpaj och kräftor såklart!


Ja, och så lite fler sådana söta saker till senare filmer såklart.. Fler bra filmer som vi såg var " I love you man" och "Win Win". Den första med lite mer humor, den andra med mer övervikt åt det allvarliga hållet. Hur såg er helg ut?

söndag 21 augusti 2011

Tre heta och en slapp söndag.


Vojne! Vilken mastodont-helg vi haft. Jag berättar allt med en bildkalvakad imorrn eller så.


Idag fyller vi på med lyxfrulle från Le Petite France, det lyxigaste fiket/konditoriet/bageriet, att ha i kvarteret där man bor... Speciellt lyxigt är det att känna Julien som jobbar där! Som förr drev fiket på Grandpa. Hans fina kvinna driver Push La Kokett där det säljs en massa fina smycken!


Vaniljbulle! Et une brioche avec les amandes et choclate.

Fruktbröd... ah!


Till detta en fransk film såklart! Vi avnjöt "Potich" med Catherine Deneuve och Gérard Depardieu, som bjöd på söt sjuttiotalsinredning, fantastisk sjuttiotalsmode och maktskifte med kvinnan i fokus.

Tre heta söndagstips för denna perfekta rehaben alltså.. shopping, söt-gott och film!

torsdag 28 juli 2011

Angels in America

Går på tv, från och med nu, på ettan. Se den! Det rekommenderas.

Den går i sex delar på svt1, första delen går i repris 31/7. Jag har tidigare skrivit om Angels in America här och här.

lördag 4 juni 2011

Angels in America


Idag ska jag och mamma se del två av Angels in America!



Mer om Angels in America kan ni läsa HÄR.
Vi lämnade Stadsteatern tårögda, imponerade, berörda och längtandes efter sista delen.


Detta var sista scenen av del ett, så jädrans maffig!