lördag 12 november 2011

Ett till hett tips.. Bron | Broen

Jag har en bästa serie & en bästa låt just nu. Allt tack vare världens bästa Agnes.
 [ Som förövrigt har ritat den snopnaste kissen, kolla! ]

Har ni sett Bron | Broen på svt? Jag är inte mycket för skandinaviska kriminalare egentligen. Men Sofia Hedins träffsäkra karaktär och den kylbitna skandinaviska storstadsskildringen där vi pendlar mellan Malmö och Köpenhamn gör mig kär. Det finns ett melankoliskt skimmer i kylan,  med stillbilderna på bron, i det "lagoma" relationssamspelet och samhällskritiken. Krispigheten som fladdrar i luften som de lyckats skildra väl i scenografin får passar såväl ihop med min bild av skandinaviska storstäder och vår kultur.


[klicka på bild för källa]

Och så har jag ju fått en ny favoritlåt i med introt, här är den, "Hollow Talk" av Choir of Young Believers. Den här låten som kommer till de vemodiga storstadsbilderna i introt slår mig i magen och spräcker upp en hjärtådra varje gång. Så vackert så jag blöder lite. 

1 kommentar:

mamma sa...

Sådan mor sådan dotter. Bron har blivit min favvoserie! Det är nåt verkligt och mycket mänskligt över den. Och introlåten gillar jag också.Den melankoliska tonen....