onsdag 9 november 2011

Little Vintage Lover Fair

I söndags var det dags för en vintagemässa på FärgFabriken. Little Vintage Lover Fair hade kommit hit från UK! 


Vi var där, dressade i lite 50-tal. Jag i min dress från Elvi Couture i mintig kulör. 
Min Han var ju extra het idag tyckte jag. Med en touch av 80talets hit, bombarjacka. 


Så var vi framme vid det fantastiskt vackra industriområdet i Gröndal där FärgFabriken finns. 


Jag vill alltid hemskt gärna in bakom alla sönderslagna fönster och nedklottrade väggar. 
Se hur ljuset speglas i splitter och fundera över vad gatukonsten vill berätta för just mig.
Men det fanns det ju inte tid för, kläderna väntade ju på att mina fingrar skulle komma och tafsa lite.


Vi följde färgen.



Hej klänningar! 



Den här sista i guld och petroleum-färg med påfågelfjäder-mönstrat var en riktig hit tyckte jag. Men tyvärr med en knepig passform.


Vintage Dior weekend bag..Inte helt fel.. Med kanske en liten handväska till. 


Och de där rödbruna örhängena var väl gala...


Något med denna sammetsröda färg får mig att tänka på jordgubbarnas små hårstrån. 
Den ser ruggigt aptitlig ut.


Apropå aptitlig! Sötaste Cherrytoe.




Nu till dagens nostalgitripp. Denna Barbie dress som hålls i har jag. Tillhörde mormors gamla barbie som även mamma lekt med. Det är ju sådana fantastiska barbiekläder, välsydda med små dragkedjor, knappar, accessoarer som handskar och kuvertväskor. Jag blev alldeles salig! Andra med som konstaterade att de hade samma outfit till sina. För mig var det lek-lyx när jag var liten med mormors välskräddade barbie-outfits.


Detta får mig också att tänka på en knepig fråga som jag klurat över. Den dagen jag skulle få egna barn, ska jag låta dem leka med dessa Barbies då? Jag tycker generellt att Barbie förmedlar ett ohälsosamt kroppsideal till barn. Samtidigt som jag vill dela nöjet med att få leka med välskräddade kläder. Finns det kanske andra mer "normala" Barbies nuförtiden? Så det går att ha lite olika karaktärer kanske.. Vad tänker ni om den genusfrågan? Okej, back to topic. 


Det fanns även en möjlighet att bli tidsenlig på plats, med frisör och allt!


Skor för stora och små. 



Lila Handskar! Det vore något att toppa outfiten med. Till min gröna kappa vore det läckert.


Det fanns mycket höstfärger som sammetsrött och lila, kolla vilka fina flugor. 




Denna lilla Bolero var fantastiskt välbevarad och skräddad. 


Jag tyckte framförallt mig se en massa stiliga blusar och skjortor!


Den sista i mocka var ju en dröm.


Den här färg och formskalan satte igång dreggelfunktionen. 
Javisst kan jag ha en kjol med matchande vimpel till.


Vi hade precis missat bandet och min han glodde lite extra på ståbasens huvud som var i form av ett lejon.


Tillbaka till klänningarna...


En söt lavendel och vit mönstrad dress.


Denna röda var väl elegant värre. Med genomskinligt upptill blir det feztligt värre.


Några sådana praktiska everday-office-dresses.



Med extra detaljer på ärmarna...



Stig var där i form av "Berså".

 



Åh ser ni polaroidalbumet i grönt? Jag har alltid tänkt mig skaffa en polaroidkamera för stillsamma hemmastunder i eftermiddagsljus. Då skulle jag sätta alla bilderna i detta album. 




Peter från Yesterdays hade bästa herrgarderoben på plats. Jag gillade denna jeanskavaj allra bäst. 




Vi pratade med Peter om den nya lilla människan han gjort, tog oss ett varv till och sen var vi nöjda med söndagens dos av vintage! 

Tack Emma & Zoe för fint arrangemang! 

4 kommentarer:

Emma - EoE diary sa...

"Jordgubbarnas små hårstrån"? Jag var tvungen att ta mig en funderare på det påståendet, men jo det stämmer, jordgubbar är håriga! :D
Hittade du ingen potentiell brudklänning då? ;)

Emmie sa...

ojoj, så många härliga bilder!!

funderar på det där med barbie du skrev. och tänker lite som så att det finns ju många saker man inte kan skydda barnen ifrån, men ge dem bredare synvinkel och olika tankebanor att välja att hoppa in på. att man har diskussioner. och då är det kanske så att en barbie är okej att leka med, men att man ändå har andra dockor, leksaker och olika former och ideal, och att man själv gör och är som det ideal man vill förmedla. lite som i ronja rövardotter, hon får pröva allt det där som är en potentiell fara, men familjen finns där i bakgrunden och räddar henne, när hon inte räddar sig själv. det är en tanke som dyker upp iallafall.
om du hänger med, så här i mitt sena nattresonemang efter några glas vin.:)

Janna sa...

Det finns miljoner andra dockor att välja än Barbies. Som också kan ha välskräddade kläder. Det är bara att sätta sig vid symaskinen Leila. :)
Utöver att Barbie förmedlar ett ohälsosamt kroppsideal så är hon en powerkvinna. Hon kan göra allt, hur många olika Barbies finns det inte? Läkare, austronaut, cowboy m.m. Men, det är ju synd att hon har helt sjuka proportioner på kroppen, för det gör ju att hon går ganska så mycket fetbort om man tänker på vad man ska köpa till sina framtida barn.

Ej Utgivet Material sa...

Emma: Jamen vad härligt att få tänka till ett extra varv =) Näa, inge brölleklänningar tyvärr, fanns några få men ingen som höll måttet... det är ju ganska hög ribba att leva upp till, stackars klänningar..

Emmie: Tack!
Jag tänker mig att självklart kommer det finnas andra saker, men just Barbie-idealet är en figur som liknar människan men ändå i det sjukaste formatet - ett ideal som jag inte vill transplantera... och samtidigt så kommer ju säkerligen Barbies och ännu värre, Bratz, tycka upp hos vänner och omgivning ändå... svårt!

Janna: Ja, jag håller ju helt med. Det enda som skulle kunna funka var om det fanns många olika kroppstyper på Barbie, fast vad jag vet , finns det inte det i dagsläget. Hoppas framtidee blir ljusare helt enkelt !