söndag 20 november 2011

Smakerna jag minns.


Den hösten då jag jobbade nyligen och gjorde varje helg till en fest med extra betoning på kantareller och lingon. 


Färska fikon, apelsiner, grape med mortlad kardemumma till frukostfilen. Lyx!


De fredagar när vi inte orkat laga mat och köpt hem plock, kalamataoliver, persika och breasola är favoriter. 


Fika efter frukost på helgen med brioche från Le Petite France. Med fransk film till helst.


Åh, jag lyckades ha sönder min illgula italienska bryggarpärla. Ja, glasbehållaren var lite liten och ja, den siktade inte alltid ned kaffet på rätt plats, men jag älskade den.


Sommarens färska frukt, i keselladopp...


Bacon, sötpotatis bakad i ugn med salladslökar, fetaost och färska örter till. 


Virgin eller inte, mynta och lime är en excellent kombo.  

Frächig sommarsallad med gröna sugar snaps och oliver i olika from. 


Färska bär i morgonfilen!


Oliv och nöt-plock, gärna sådär vid middagsbordet efter jobbet en fredag men Han mittemot.


Picnic! Med Törley och jordgubbar.. det kanske är det bästa ändå. 


Fast.. årets kräftskivesmaker var en riktig härva! Västerbottenostpaj, stark ost, Ernst röror med pepparrot och äpple samt en med saffransaioli och bakpotatis-frites till, var inte helt fel!


Annars går jag gärna och fikar på Vapiano, de kan det här med kaffe och efterrätt!


Snabbast och godast är stekt nektarin med breasola, massa frön och en grön bädd.


Sommarens bästa mellis är gröt och jordgubbar.


Nu blir det mer av denna sort, pistagenötter, aprikos och kaffe.


Förra årets påskägg som jag fick av min han var ju helt sjuuuukt! Mörk choklad med salt, Min favvo från Renee Voltaire - pumpaförn doppade i mörk choklad, naturgodis, exotiska frukter och mörka chokladtryfflar. Aldrig har någon prickat in mina preferenser av sött så rätt! 


Morsdagfrullen som mamma fick med honungskaka var också en hit!


Annars är min lättaste bjudmat just nu från Leilas kokbok, Biff fajjitas med ädelost med whiskeysmak, het majssalsa och bakpotatisfrites!


Claras Churros som vi doppade i smält choklad på midsommar var en ritkigt stönig efterrätt! 


Förutom margharitadrinkarna på El diablo så var årets bästa kokos och chili-mojiton på Café Tabac. 


Så en klassiker till sist: mörk choklad och frukt, det mår jag garanterat bra på , jämt! 

4 kommentarer:

Hanna sa...

Jag DÖR vad smarrigt! Allt ser verkligen hur gott som helst ut! Blev hungrig... Puss!

Ej Utgivet Material sa...

Det var ju Meningen :) puss!

Styleabaad sa...

Mums! Chili och kokosmojito låter helt magiskt! och fil med blåbär finns det nog inget som kan slå! Åt det varje dag i somras :)

Ej Utgivet Material sa...

JA, verkligen favvosmaker! Jag äter fil o blåbär varje dag! Det bästa!