måndag 14 november 2011

Pan Am

Apropå serier så har vi här hemma börjat kolla på Pan Am. Jag försökte bibehålla intresset för Mad Man, men tyckte att dramaturgin på Mad Men gick i snigeltempo. Dessutom är karaktärerna lite platta för mig. Men Pan Am däremot har jag fastnat för från avsnitt ett! Sedan älskar jag Christina Ricci också, vilket kan ha något med saken att göra. Tidsandan och den kassa kvinnosynen som lockar dessutom. Många personer verkar inte förstå varför jämställdhetskampen är så viktig än idag, jag tror att det beror på brist på historiekunnande, vilket gör dessa skildringar högaktuella. 
När jag googlar på Pan Am blandas lustigt nog, dessa tidsenliga bilder på Pan Ams flygvärdinnor med inoljade kvinnokroppar i stringtrosor och sönderrivna linnen som poserar på landningsbanor. Det om något förklarar väl varför jämställdhetsfrågan är hetare än någonsin. Sorgligt att vi gått från gördel till stringtrosa. Jag kände verkligen inte för att lägga upp de bilderna här så vi nöjer oss med den barntillåtna versionen. Jag vill också passa på att tipsa om Klaras artikel i tidningen ETC där det står mer om serien! 

[Klicka på bilden för att komma till källan]














4 kommentarer:

Styleabaad sa...

Jag gillar både Mad Men och Pan Am, tyckte bara det var första säsongen av MM som var långsam... Nu har jag några avsnitt av PA att ta igen efter semestern ... Lyx!

Ej Utgivet Material sa...

Jag försökte i andra säsongen också, men nä.. det gick inte. konstigt nog. Och välkommen hem! till Pan Am och vardag =)

Janna sa...

Åh jag som älskade Mad Men! Kollade alla fyra säsonger under en vecka i våras (under c-uppsatsskrivningen). Jag håller med om att den är seg, men det störde faktiskt inte mig, drottningen av myror i brallan. Just nu kollar vi på Deadwood. Serie från typ 2004 om ett guldgrävarläger/stad på 1800-talet. Den är så rolig och massa action. Tips! Ska kolla in PanAm sen då.

Ej Utgivet Material sa...

ah, deadwood, ska lägga´t på minnet!