tisdag 22 november 2011

Om en Dåtid

Åh. Jag var en sån ambitiös tjej

En sådan som sa
”Ja vad kul!” med extra utropstecken.
En sådan som tänkte i form av motton,
”Jag testar allt en gång”
”Är man bara positiv så går allt”
”Ler man på utsidan så ler man så småningom på insidan också”

Jag kunde inte gråta
Jag tyckte folk skulle sluta gnälla
hjälpa till och hugga i

När splittrorna av colgateleenden
låg på marken med sönderskrumpnande tänder
när positiva tillrop
blev till de falskaste lockrop
när den där energiska blicken
blivit till två tomma hål
Då undrade jag vad som fanns under allt det
Vad fanns kvar av hon som gett allt och inte fått något tillbaka
fanns det bara ett skal kvar utav

Någon frågade,
 ”Vad har du för intressen? Vad gör du på fritiden?”

Och jag kunde inte komma på något. Jag lyssnade inåt och det ekade tomt tillbaka till svar.
-     - Jag vet inte.

2 kommentarer:

Emmie sa...

mm. känner igen mig i texten. och känner igen en annan.

du skriver så berörande!

Styleabaad sa...

vacker Leila, väldigt tänkvärt!