måndag 22 augusti 2011

En Mastodont helg

Fredagskväll var dejtkväll. Vi tog bussen till söder där jag hade bokat bord på Crêperi 4 knop, där jag var med mamma tidigare i veckan. Baby var också sugen på bovetekrispiga Galette´s och sega efterrättsmaffiga crêpes. 


Hungrig!


Törstig! Torr cider fixar det bra.


Vi delade en Galette med raclette, bacon och potatis. Sedan blev det en varsin crêpe!
Vilka vi också delade såklart. Den ena med äpple, kanelkräm, calvados och vaniljglass, och så en med choklad, kokos, rom, russin och banan. Så stört gott var det.


Men vi var sugna på mer och gick hem till detta goffande.


På lördagen var vi ute på en båttur med sightseing som jag ska berätta mer om en annan dag.


Det var en jättefin tur som avslutades vid slottet.
Vi promenerade genom Gamla Stan och hamnade på Vapiano.


Där peppade vi lite inför kvällen med en hejdundrans god fika.


Som avslutades med ett glas Rotari Rosé.


Hem och på med feststassen!


Fästis min var ruggigt kalasig i fin vintagekofta!


Hattarna på eftersom vädret var lite busigt och sedan åkte vi iväg till gatan med alla de fina husen!


Vi hamnade på vackra Grönviksvägen där detta hus med strandtomt bjöd på en kräftskiva.


Långbordet var dukat, kräftorna upplagda och jag hade med mig feztliga kräft-serpentiner.


Också var jag tvungen att visa min lobster-sång/rap med en kräfta, live liksom.


Det var mycket uppskattat.


Min han missförstod temat lite och trodde han var kines. Sedan blev det fuldans för hela slanten och bildbeviset på detta är alldeles för mörkt och suddigt.
Tack Pia & Fia för en kanonbra uppstyrd fezt!


Dagen efter blev det softar-läge med massa film.


Liten promenix för att proviantera.


Ett av mina absoluta favoritnöjen är att äta. Jag hade inte fått nog av kräftor och dukade upp till buffé igen.
Inspirerad av Ernsts kräftskiva gjorde jag två röror; en med saffran och en med rivet äpple och pepparrot. De vart så goda! Till det lite hemmagjorda strips, av bakpotatis, västerbottenpaj och kräftor såklart!


Ja, och så lite fler sådana söta saker till senare filmer såklart.. Fler bra filmer som vi såg var " I love you man" och "Win Win". Den första med lite mer humor, den andra med mer övervikt åt det allvarliga hållet. Hur såg er helg ut?

6 kommentarer:

Styleabaad sa...

MMmmm vilken mysig helg! Alltså och finns det något godare än gallettes med fransk cider till! Yum!

Ej Utgivet Material sa...

Håller helt med att det är det bästa! Det finaste är ju också att det blev vår förlovningsrätt, känns liksom extra speciellt varje gång!

Emmie sa...

mmmmm, kräftor är så vidunderligt gott!! vi hade också en mastodonthelg, hängde med en familj och deras tre barn i slottsskogen i gbg hela lördagen, sen åkte vi till deras hus och käkade gratinerade kräftor och spelade spel halva natten. sov över, åt smarrigt frukost och åkte hem, storstädade hela lägenheten!! sen somnade jag i soffan klockan åtta...:)

Agnes sa...

Haha roligt att det bara är dukat för en med all den där fina maten. Enmanskräftis, lyxigt värre. http://3.bp.blogspot.com/-LilTn1j9pso/TlJRejLVoII/AAAAAAAAGMU/wMWp_vG3rMY/s400/IMG_9970.JPG

till-vidas-ara sa...

Underbart här! men nu blev jag så himla hungrig, farligt att kika på allt så gott så gott. vad fint att kräftskivan blev bra trots regn. ingen kräftskiva här ännu, hade faktiskt helt glömt bort...tror vi har sen förra året i frysen..mmm...!
Helgen här var förkyld men finfin. skulle gentligen ut o lyssna på musik på lördan, men förkylt som sagt :)

kramar Lycke

Ej Utgivet Material sa...

Emmie: Vad härligt det låter! Med sleepover och massa mat; mysigt!

Haha Agziii, det var nu faktiskt dukat för två, men självklart åt jag alla kräftor själv. Fästis gillar inte att pilla så mycket.

Lycke, vad härligt, då är det bara att plocka fram när man blir sugen!Jag har nog inte varit på kräftsvkiva på några år innan denna tror jag.. lätt hänt att det glöms bort..skönt att du kunde ha en fin helg trots förkylningar.. krya på sig =)