onsdag 3 augusti 2011

Fynd från Loppis-Mania

Ellen undrade vart vi varit på vår Loppis-mania-runda... Detta är  inte helt lätt att svara på, då många besök bestod av en skylt vid motorvägen där det med snirklig handskriven stil stod 'Loppis' och vi tvärnitade och svängde av. Men vi utgick ifrån en kombination av vintagekartan från appen allakartor.se samt en ritad karta i tidningen Retro från Hus& Hem, som jag diggar! Vissa saker hittade vi på loppisar i trakterna, Båstad- Örkelljunga- Helsingborg. Andra utmed  E4 på väg norrut, hem till Stockholm från Laholm.


Vi hittade en perfekt sliten emaljbytta för 35 kronor till min hans nästan dagliga fotbad. Denna fina bytta hittade vi i en otroligt välsorterad second hand som vi bara åkte förbi huxflux när vi åkte genom något litet samhälle, tror att det var utmed E4 norrut efter Jönköping, inna Linköping.. mer koll än så har jag tyvärr inte..


Passar perfekt till vårt slitna badkar med tassar.


Två lika grapefruktsfat, används varje dag och passar utmärkt till vårt udda porslin som vi fyndade på Skummeslövs Secondhandhus förra sommaren. 


Inspirerad av den fina kombination av kruka och fat med pelargon, som jag fick från mamma, hittade jag även dessa perfekt slitna krukor för 2 kr/st, och glasfaten för en tia var.


Udda såklart.



Vi hittade även ett efterlängtat bestick-kit a la klassiskt 50talassnitt. Besticken kostade 5 kr styck, taget!
Alla dessa ovanstående fynd var ifrån den välsorterade second handbutiken i det lilla samhället som vi körde igenom..


Neråt Laholmsområdet hittade vi på väg från Örkelljunga en lada inne i skogen, den som var omgiven av ormbunkar, som hade det väldigt välsorterat med gamla svenska designklassiker. Där fanns även en rea-lada, där allt kostade 5 kr. Tror ni inte att jag hittade denna bricka, som så väl påminde[om den tom inte är identisk...]om den brickan jag stod och dregglade över på Retromässan.


Yay! Nu bor den på vårt turkosa matbord med alla blåa pinaler på..

4 kommentarer:

Emmie sa...

lovely! brickan är ljuvlig!!
udda är underbart.:)

Ej Utgivet Material sa...

Udda är fint, och ja, jag erkänner att jag har en lätt crush på brickan!

Hanna sa...

Åh, precis de där besticken har min pappa! Påminner mig om barndomssomrar på västkusten hos farmor, där besticken bodde på den tiden. Fint!

Älskar brickan också för övrigt

Ej Utgivet Material sa...

Jamen Hanna vet du att mormor hade såna.. men de slängdes =( Favvobestick för mig...

Brickan är ett guldkorn!