torsdag 11 augusti 2011

Konsten att dinera

Denna vecka har jag haft möjligheten att delta i spektakulära vardagsmiddager. Typ.


Först ut blev middag för mig och mamma som alltid pratar om typ tre ämnen nuförtiden; döden, olycklig kärlek eller smycken på etsy. Hon pratar på om dessa ämnen, mest döden, och jag tänder ljus för att det är fint med tända ljus, trots att solen skiner och kvällarna är ljusa.


Mamma blev bjuden på morötter och butter-vad-den-nu-heter-pumpa, som jag tillagat i ugn med olja, lite honung, salt, peppar och några halverade salladslökar i kanske en halvtimme på 200 grader eller så.
Till detta stekte jag bacon, smulade över lite fetaost och serverade med en hel knippe persilja.
Det mest fantastiska är hursött pumpan, morötterna och salladslöken blir av värme, vilket matchas bra till den salta avbrytningen med stekt fläsk. Gött, var ordet!


Till detta syra i form av citronvatten.


Enklaste sommardesserten med melon, färska hallon och jordgubbar, som vi glupskt doppar i vaniljkesella.


Middag nummer två, romatinsk deluxe, på intitativ av min han, blev med firre.
Alltså vit flundra filé som min han la i ett foliepaket i ugn med rivet äpple, en klick smör, salt och peppar. Det viktigaste med firren är att inte ha den för länge i ugnen, då den blir trådig, utan bara en kortis, kanske en 20 min på 200 grader, så den faller sönder i munnen vid tuggning. Äpplet gör det sött och syrligt på samma gång. Underskatta även inte lilla klicken smör, den smeker fisken så fint! Delish. Kan även tänka mig lite riven pepparrot till och baconkross. Jag kan iofs tänka mig bacon till det mesta..
Vi gjorde en ljummen linssallad till. Kokade upp linser med lite salt. Blandade med hackade kvisttomater(för de smakar så mycket), avokado, massa basilika, olivolja, salt och peppar. 


Till detta dracks en skvätt vitt födelsedagsvin, True Love, till de kära tu.


Firre. Så himla gott.


Salt och peppar-firrar och finfina vinglas utan fot, från Janna!
Hoppas ni fått er lite matinspiration såhär mitt i veckan nu. Vad har ni ätit för god vardagsmat?

4 kommentarer:

Emma - EoE diary sa...

Jag känner mig ofta helt lost vad gäller matlagning så jag tar tacksamt emot de här tipsen och recepten. Låter urgott och inte alltför komplicerat. Vilka häftiga vinglas förresten!

Emmie sa...

mumsigt! idag blire lyxigt, beouf bourginong eller hur det nu stavas.. långkok i två timmar och mycket grädde.:)

Janna sa...

Butternut! Som jag älskar den, mums. Visst har jag tipsat om en mumsig sallad med den? Fetaost, bladspenat, pinjenötter, sesamfrön och dressing av citron, olja och honung.
Men den här veckan har jag inte ätit något gott typ... ikeaköttbullar, texas burger (ok jättegott, men bara till lunch), majskolv... sånt som går snabbt. igår åt jag världens största tomat- och mozzarellasallad, utan någonting till. allt som behövs, så gott.

jag ska också skaffa såna vinglas, mycket smidigare än de med fot ju.

Ej Utgivet Material sa...

Emma: Ja, men visst blir det så i veckorna, med allt annat som händer och tidspress och... ja vinglasen är så skön att skvimpa runt i handen med, och så kan man ju dricka allt i dem; vatten, konjak... etc..

Emmie: åh, långkok, önskar jag att jag fick till oftare, smakerna är svårslagna!

Janna: Ja köp dem, jag gillar dem verkligen! Butternut vad det ja! SKa testa salladen den lät god. Tomat och mozzarellasallad kan verkligen vara topp obland, speciellt om man har goda kvisttomater och massa basilika!