torsdag 18 augusti 2011

Middagstips!




Middagstipsen verkade uppskattade förra veckan, så medan jag nu haft tid och möjlighet att laga och fota middagsmaten så kommer här tre tips till!


Det här är en riktig tia vad det gäller mat tycker jag, en av mina bästa och godaste och inte alls svår att göra, Breasolasallad med stekta nektariner (eller persikor). Även en rätt som är vacker att lägga upp på stort fat som bjudmat för flera!


Det enkla är att breasolan är ju färdig när man köper den så det är bara att slänga upp på tallriken. Vi är ganska lata på vardagarna här och köper även gärna färdighackad mixad sallad som vi grundar denna rätt med.


Nektarinerna skärs i bitar och steks med fördel i honung och smör till de får lite yta. Sedan torrostar jag även lite mandelflarn och pumpakärnor (solroskärnor passar också bra till). På toppen smular jag på lite fetaost (eller mycket!), saltar, pepprar och ringlar på lite olivolja.


Middag nummer två blev fisk; närmre bestämt ugnsbakad lax med kokos och cashewnötter med wokade grönsaker till.


Laxfiléer la jag i ett foliepaket. Enkelt tog jag öste på sweet chilisås, citronsaft och sedan cashewnötter och till sist strödde jag över kokosflingor. Trixet med att baka lax i ugnen är att den inte ska få vara inne för länge.. då blir den tristare att tugga, 20-25 min på ca 200 grader tror jag för filéer. Tipset är att kolla till dem ofta.


Grönsakerna, vi hade här morötter, zucchini, broccoli och vitlök, hackar jag grovt och wokar (dvs på hög värme, kort tid) med en bra kryddblandning. Sådana finns i olika varianter och smaker och man kan givetvis göra den själv av typ ingefära, någon form av currypasta, koriander, sal och peppar m.m. Men annars kan man även köpa en färdig kryddblandning som heter typ thaiwok och krydda på och sedan slå på lite vatten. Här gäller lite samma tips; inte steka grönsakerna för länge på för låg värme, då tappar de tuggmotståndet som gör att de känns sådär kripisigt wokiga..  


Efterrätten!


Middag nummer tre blev vegetarisk!


Falafel med ugnsgrillade grönsaker.


Även här är vi lata och köper färdig falafel! Är det gott och innehåller bra ingredienser så tycker jag att vardagsmiddagen ska bli så enkel som möjligt! Grönsakerna bestod skivad zucchini och morötter som var kvar i kylen. De fick bo lite i ugnen med salt, peppar, olivolja, honung och sista tio minutrarna lite solroskärnor.



Efterrätt på det!

[p.s jag är ju lite slarvig med mängder, tid i ugn och grader och sådant, det beror ju på att jag oftast improviserar.. och resonerar att det är klart när konsistens och färg är rätt.. men fråga om ni undrar över något sådant så ska vi se om jag kan svara =) ]

8 kommentarer:

till-vidas-ara sa...

ååh tack för orden hos mig, och jag vet det där med stressen inuti. och naturen är så himla bra på den. trädgårdsarbete är det bästa för mig, men nu regnar det :)
Det såg så gott ut det där och bordet var så väldigt vackert, har drömat om precis ett sådant! Fint här, och du är så väldigt fin *

Kramar en lugnare dag, Lycke

Styleabaad sa...

Härlig mat-inspiration, ser fram emot att laga mat igen efter en hel lat sommar! På vardagarna äter jag falaffel cirka tre-fyra gånger i veckan! Bästa vego-maten!

Emmie sa...

mmm, persikor är ju så himlans gott!!! fin inspiration, sånt behövs alltid känns det som, så lätt att fastna i matlagningen..

Ej Utgivet Material sa...

Hej Lycke, det var så kul och titta in hos dig med, och tack tack, bordet älskar vi, det är från indien och underbart ojämnt.. hörs snart igen...
Elsa: Falafel är verkligen gudagott!
Emmie: visst är det så, även jag fastnar, verkligen. men ibland inte =)

Jonas sa...

Det ser fantastiskt gott ut, det måste vi verkligen testa hemma. Gillar bordet och tallrikarna!

Ej Utgivet Material sa...

Vad kul att du tycker Jonas, med tanke på hur smarriga de bilderna på mat såg ut hos dig! och tack =)

Emma - EoE diary sa...

Ser hemskt gott ut alltihop. Tack för tipsen!

Ej Utgivet Material sa...

hoppas de gör nytta =)