onsdag 28 december 2011

Café Piastowska


För ett år sedan firade vi vår förlovning med en rysk middag. Idag tyckte vi att det passade med polskt till middag. Vad bättre då än det omtalade Café Piastowska! 


Stället är helt fantastiskt inrett från gol till tak. Ett fantastiskt grönmålat tak, en underbar gul tapet och massiva border med ornament. 



Överallt är det omtänksamt dukat med spets och  mormors porslin. På väggarna sitter små dockor i alla varianter och storlekar och trängs med Lenin, sablar, änglar och gamla gevär. 









Maten  var fantastisk! Den gulliga servitrisen berättade menyn för oss, som bestod av piroger, gryta och något mer som jag inte kommer ihåg. Soppa till förrätt kom per automatik. Det här är ett ställe för dig som vill ha din mat serverad såsom kocken tycker är bäst. Det är omåttligt populärt så till det femte sällskapet som kom när vi satt där sa servitrisen att hon inte rekommenderade dem att vänta... hon var världens sötaste. Madamen som jag antar är ägaren är en liten kvinna med stor karaktär. Hon bär välmarkerade ögonbryn och svart sammetskofta och har bestämda åsikter om vad folk har beställt eller inte. Min gryta med surkål, fläsk och råraka var i alla fall det bästa jag ätit på länge!


Specialrätterna såsom anka skulle man helst ha beställt tre dagar i förväg om man ville ha.







Sedan finns det en minst lika fantastisk källarvåning också. Den får ni utforska själva !


2 kommentarer:

Emmie sa...

ojoj, ser verkligen urmysigt ut!! maten låter ju väldigt god med..:)

Sandra sa...

Har alltid undrat över detta ställe.. tack för info... Nu vill jag verkligen gå in där!! :D