måndag 18 april 2011

När Vintagemässan gick av staplen


I lördags tog vi oss sen eftermiddag ned till den efterlängtade Vintagemässan.



Vi möttes först och främst av en massa fantastiska smycken hos E. Bergkvist.


Jag gillade indianstuket med turkoser mest.


Sen blev det bara mer färger!


Det var svårt att gå ifrån det här läckra borstade armbandet.


Klänningskalvakaderna anades...


Humama Second Hand hade pyntat fint med jordglobar som representerade deras engagemang.


Hos Humana hittade jag detta mönster, kanonfint men tyvärr matchade inte klänningsmodellen kvalitén på mönstret..


Minns Du? har alltid byggt upp en fin utställning, ofta i färgharmoni med mycket glamour.


Här fick man inte pilla, pärlemoaskar gör det väldigt svårt.


Jag testade en lite väl puffig turban.


En glamorös leopardhörna.



Det fanns även mycket pälsar och stiliga klänningar av klassiska snitt.


Med matchande skor såklart.


Janna testade en liten hatt och utgick från devisen " att om man bara testar att ha den i tre dagar så vänjer man sig". Vi andra funderade på om detta gick att applicera på allt..



Sedan såg jag en klänning som jag tyckte var helt otroooolig[ och ungefär minst en tusenlapp för dyr för mig].
Jag frågade fästmannen om jag fick gifta mig i den.


Han kontrade hårt med att han då tänkte ha dessa pantalonger.
"Visst", sa jag och hittade en fransig väst som matchade.


Det fanns mycket fint i skinn och läder.



Beirut-väska, hette han.


Gun, hette hon.


Jag ville också ha den här, men blev lite nedröstad.


Det fanns mycket till småttingarna också, vi tafsade alla på dessa rullskridskor från Stadsmissionen.





Hos Stadsmissionen fanns också något för de vuxna, denna tyckte jag var både vacker och prisvärd, 125 kronor! Men tyvärr var jag inte helt nöjd med passformen.


Denna krängde jag också på mig, men den var inte helt nöjd med min byst.
Då krängde vi på den på Janna också, men den var inte nöjd där heller.
Kräsen känning med fantastiskt mönster helt enkelt.


Denna smällkaramell blev jag också förtjust i.
Men då var jag lite trött på att kränga så vi nöjde oss med en svängom.


Sedan hittade jag överallt en massa fina glittrande stenar och tyger.


Puderrosa tjugotalsstass.



Det fanns många sådana bra kontorsklänningar, konstaterade jag.



Eller varför inte, byxdress a la glamourdiva.




Den här hängde hos Myrorna och var ruggigt svår att gå förbi.




Den här kunde jag inte riktigt släppa, en dröm i virkat.
Jag tänkte, kanske ska det bli vi?


Sen påbörjades resan med att försöka få på denna vackra doning.


Ett projekt som inte bar frukt, tyvärr... den var en aningens för liten.



Soffan blev kär i denna.


Jag och fästman ville gärna ha två av denna oranga modell industrilampa,
 som såldes hos Kungsholmens nya pärla Yesterday.


Och Yesteraday har inte bara lampor utan hade kanske också det bästa utbudet av dressar!





Jag ville ha nästan alla men nöjde mig med en!


Min Han tafsade lite på herrbetjänten.



En Smarty-klänning i liten modell, med vackert mönster, det är inte alltid man hittar!


Sedan hittade vi en donna vi kände igen, Atte, från vårt kvarter,



Atte har känningar , bokstavligen från golv till tak i sin mysiga butik.


Har ni sett vilken glamorös picnicväska!


Atte hade även dukat upp till Vintagemässans mest intressanta smyckesutbud.



Den röda broschen men känslan av en sjöborre tyckte jag var överfantastisk!


Atte kan också det här med vintage bröllopsklänningar och är lite utav min personliga expert i frågan.


Sen tittade vi på Lolux First & Secondhand ´s smycken.




Denna ångrade jag lite att jag inte kollade pris på. Kändes som sommarens armband.
Men Lolux har ju butik i mysigaste kvarteren på söder och webshop, så hoppet är inte dött än!


Fräsig skarabée!


Hos Orkan Lia fanns de sötaste detaljerna, vi tog oss en varsin Marianne-karamell.
Kolla in hemsidan, hos Lia kan man beställa skräddarsytt!




Byxdress i format sexigt.


Klockren!



Denna minidress var väldigt mini men ack så vacker i mönster, eller hur!


En sådan skinnpilotmössa har jag velat ha länge, tyvärr lite för mini den med!



Sen hittade jag ett halsband med matchande clips hos Less is more,
som jag fick fundera lääääänge över.


Testade även denna topp där.. tyvärr var jag nog en jätte i lilleputtland i lördags, även denna för liten.


Så jag nöjd mig med att njuta av skyltningen.




Sedan kollade vi vidare.



Ciamatn kom fram och hejjade, vilket jag tyckte var himla kul!  
Vi träffades även på Retromässan, hon säljer fina smycken av återanvänt material på Etsy.com och Old touch i Vasastan. Himlans gullig människa.


Det fanns också en utställning med teaterkostymer från Dramaten, men den hann vi knappt titta på..


För helt plötsligt var klockan såhär mycket och det var dags att tacka för idag!

Tack Bakåt Framåt för ett, som vanligt, kanonbra arrangemang! Lokalerna var verkligen behagliga att  flanera i. Rymligt och luftigt med en grymt översikt över härligheterna! Extra tack till Anna som varit så generös också! Hoppas ni alla hade kul som var där! Det hade vi!

9 kommentarer:

Janna sa...

Jag är inne på dag tre med min vanliga hatt och nu känns den helt normal att ha på sig!

Men ja, det kanske inte hade varit så med den lilla röda.

Janna sa...

Ja och jag tycker du ska slå till på armbandet. Det var ju inte överdyrt liksom.

Emmie sa...

åh, herregud, vilka karameller!! jag blir ju lätt yr av allt...så fina!!
ni hade nog blivit årets snyggaste brudpar i din vinröda och han i fransväst. ( i alla fall du..:)
jag vill ha us armybyxdressen!:)

Ej Utgivet Material sa...

Ja Janna, jag suktar faktiskt fortfarande. Tåls att tänka på till efter lön!

Hihi Emmmie, tror du.. ? Ja du skulle va apläcker i den byssdräkten!

Styleabaad sa...

Åh men Gud vad mycket gosaker! Man blir ju helt snurrig av allt fint! Det är gånger som denna jag önskar att jag bodde kvar i Sthlm! Ser ju ut som att ni hade en helt fantastisk dag!

Linda/FixaStilen sa...

Wow, vilket generöst inlägg! Känns nästan som att man varit där nu... jättekul! Så mycket fina grejer på en och samma gång.

Ej Utgivet Material sa...

Hihi! Ja det är hårt att sortera bland bilderna, nästan lika hårt som att välja vilken av miljarder gobitar som ska med hem!
Lätt favvo-eventet i Sverige, håller helt klart med, Elsa!

Beatrix sa...

vad kul! önskar jag också hade varit i sthlm då!

Ej Utgivet Material sa...

Ja men kanske nästa gång!