onsdag 6 april 2011

Grattis Mamma!

Idag är det mammas dag!


Hon är en sådan superpowerkvinna som startade eget företag när jag var typ två år och lillebror nyfödd. Hon har aldrig slutat vidarutbilda sig, eller utveckla sin verksamhet. När de skulle bygga Västermalmsgallerian vid Fridhemsplan och H&M skulle ta över deras lokaler så tyckte mamma att de skulle satsa på större. Mot många andras farhågor om att inte kunna betala lokalhyra så tyckte mamma istället att de skulle bygga ut verksamheten. Dessutom har hon under åren vidareutbildat sig till Basal Kroppskännedomsterapeut där hon jobbar med den medvetna närvaron, jobbat som vattengympainstruktör och haft en massa samarbeten till höger och vänster. Dessutom hämtade hon alltid oss tidigt ifrån dagis, hängde med på klassresor och satt i mitt klassrum och skrattade högt så jag skämdes lite. Men var innerst inne nöjd för att mamma alltid var med.


Min mamma är dessutom den galnaste och mest inkännande personen jag känner. Hon kan se på folk när de råkat ut för något och dessutom känner folk hög tilltro till henne och berättar gärna om sina problem för henne. När hennes pappa dog tidigt i hennes liv hoppade hon av gymnasiet och gick i skogen i ett år. Sedan gav hon sig dän på att bli sjukgymnast, pluggade upp alla betyg till femmor för att komma in på programmet.

Galenskapen har nog mycket att göra med att följa sina känslor, vilket mamma är expert på. Hon följer en stig som är hennes egen. Ett av hennes favorticitat är från Morpheus i Matrix " There´s a difference between knowing the path and walking the path" och på hennes indiska höga skåp stor det en minifigur avYoda.

Mamma gillar också att klä sig i bara svart och allt som har med orienten att göra. Tidigt lärde hon mig hur jag kunde sminka mig snyggt och naturligt i bruna färger som matchade mina ögon. När brandkåren kom och knackade på dörren mitt i natten så hämtade mamma sminkväskan allra först.




Mamma och katten Minou i Torremolinos.

 GRATTIS världens bästa mamma!

3 kommentarer:

Mannen i ditt liv sa...

Grattis! Åh vad underbart du beskriver mamma. Och vilken tur att hon födde dig så jag fick lyckan att få din hand! Och så har man ju fått världens bästa S-mor. Hoppas ni har det skönt. Saknar dig!

Emmie sa...

mammor är bra fantastiska att få ha i sina vuxna liv tycker jag! min mamma är också en sån där eldsjäl som går sin egen väg ( efter att ha sprungit rakt in i väggen för några år sedan) som startat eget och vidareutbildat sig under många år. som nu är symbolterapeut, specialterapeut, kbtsamtal och personlig utveckling m.m..
grattis till din mamma!

och du, nu fick google reader fnatt, helt plötsligt hade jag nio nya olästa inlägg från dig, haha. nu är den ifatt i alla fall.

mamma sa...

Och den mamman grät lyckotårar när hon läste vad hennes underbara dotter hade skrivit om henne. Sånt brukar det kunna talas om vid begravningar - och det är ju (troligen) för sent då.... Tack min älskade dotter!