lördag 26 februari 2011

Hur man blir lila


Jag brukar testa sminkningar utefter vad jag ser och inspireras av. Så jag tänkte dela med mig lite om hur jag gör. Oftast får jag inspiration från något magasin, favoritfärger eller filmer. Håll till Godo!


Häromdagen gick jag ju totalt loss med det lila..
Jag tänkte berätta om hur jag gick tillväga med denna purple haze.


Det är inte alls så klurigt som man kan tro!


Börja med att lägga någon form av neutral bas, jämn fördelat över ansiktet.
I mitt fall innebär detta en drös concealer under ögonen[så min ondska inte syns], jag använder face trekulörs kaka och Mac´s concealer.


Sedan tog jag en svart ögonpenna och målade utmed fransraden, på ögonlock och under nedre fransrad. Dock inte hela vägen in till ögonvrån, utan kanske lite mer än halvvägs. I dett fall använde jag L´oreals svarta kohlpenna med glitter.


Sedan skugga! Jag grundade med en enkel lila färg från Sephora. Denna målade jag över hela ögonlocket och penslade ömt ut mot tinningen för att få lite kattform. Sedan är det bra om man har en palett med olika nyanser av den färg man är intresserad av.


Grundfärgen från Sephora är matt. På denna lägger jag, i nyansordning från ljusast till mörkast, på skimrande lila skugga, från ögonvrån och utåt ögat. Även under nedre fransraden. På mittenpartiet ser jag till att ha en intensivt lila med skimmer i och längs ut på ögat kantar jag med en dovare lila form. Detta nyansspektra ger ögat en stor form och ett piggt intryck, tycker jag!


När jag pilllat med detta ett tag, tills det är jämnt och fint, så avslutar jag med en ljus highlighter. Längst in i ögonvrån och från ögonbrynet och ned för att jämna ut alla skarpa kanter och ge ögat ett piggt lyft.
Finishen för mig brukar innebära någon form av ögonbrynsfärg(brunt är fint till lila tycker jag, blir inte så hårt intryck) och flera lager mascara på alla små fransar.

Et voila; c´est pourpe!

3 kommentarer:

Styleabaad sa...

Men åh... du är så himla duktig! Jag ska ge mig på och testa detta... dock har jag bara en ganska mörk lila skugga hemma. Men få väl ge Sephora som jag har bara runt hörnet ett litet besök snart! Perfekt party make det här!

Hanna sa...

Herregud, värsta sminkproffset! Själv har jag typ sminkat mig likadant sen gymnasiet... Hehe. Du får sminka mig nästa gång jag e hemma.

Ps. Tänkte ta på mig min Beyond Retro-klänning till jobbet imorn. :)

Ej Utgivet Material sa...

Tack ni fina!
Det e liksom bara att våga testa, o sen får man ju lära sig allteftersom, och utefter vad man har att jobba med =)

Hejje Hanna go antikonservativ! =) Berätta om reaktionerna sen ..