torsdag 10 februari 2011

Mellan den fria och den kloka

Jag har ofta två röster inom mig som gnabbar.

Den ena rösten, hon är den där kloka, eftertänksamma flickan med den starka viljan att vara duktig och göra bra ifrån sig. Hon fick mig att jobba tvåhundraåttio timmar på en månad, hon fick mig att jobba extra efter jobbet som var efter jobbet, hon kan till och med jobba gratis om det verkar vara vettigt. Hon tränar utan gränser och städar maniskt upp efter allt och alla, arrangerar fester och är världens bästa vännina.
Hon är bra, i lagom dos.

Den andra rösten är mycket spännande. Det är hon, den där rebellen. Hon värdesätter friheten högst, mest och bäst. Hon är den som skriker åt auktoriter som behandlar henne eller andra orättvist, hon skiter i saker som hon inte vill göra för hon vet att man kan dö imorgon, hon har fått mig att byta jobb när jag vantrivs, släppa vänner som drar energi och våga söka jobb och utbildningar jag velat testa, i farliga situationer handlar hon raskt och besitter en styrka som inte många ror på. Hon vill inte göra saker av anledningen att de ger bättre meriter, status eller pondus. Hon är den som gör saker för mig.

Under tisperioder har jag låtit en av dessa starka krafter ta över. Ofta har den fria tagit kampen, eller gett upp kampen för att sedan låta den kloka ta över som städpatrullen. Den kloka får ju fatt på tråden och syr fast knappen igen. Men den fria, hon gör att jag är stolt, behåller mitt självförtroende, en känsla av självvärde och identitet.

Med tiden har jag ju förstått att jag måste inrymma båda dessa krafter, båda dessa delar av jag. Den kloka är samhällets bästa vän, hon driver runt statskassan och ger universiteten bra betyg. Den fria är samhällets värsta fiende, men värnar om mitt hjärta, och skyddar det in till sista blodsdroppen, svingandes alla svärd för mitt skydd. Nuförtiden ser jag det som en ymnest att vara en nära vän med båda två.


9 kommentarer:

Emmie sa...

så jäkla bra skrivet!! fantastisk självinsikt tycker jag på något sätt. jag diggar dig.

Ej Utgivet Material sa...

Dig you right back Emmie =) Tack, ibland är det skönt när man känner att man greppar läget. Lite av en lättnadens suck...

Jeanette sa...

Grymt Leila!

Emmie sa...

:)tack!

ja, det verkar vara en sån dag idag?
jag var på yoga imorse, för att få ett specialprogram format efter mina behov, och det är så fantastiskt vad endast ett litet besök hos en fantastiskt klok kvinna kan göra för sinnet och hoppet och greppet om läget! nu fattar jag lite mer vad det hela handlar om och om fyrtio dagar hoppas jag ha brutit ett vanemönster som i stort sett försör hela mitt liv. skall skriva mer om detta intressanta "hos mig" senare när jag orkar, efter alla intryck antecknats och samordnats.:)

Styleabaad sa...

Väldigt klokt skrivet! Är det inte så att ju äldre man blir ju mer kan man kartlägga sig själv och lära känna sig själv... vilket är en enorm lättnad!

Ej Utgivet Material sa...

Tack hörni.

Ja Emmie, berätta gärna en annan dag, låter spännande.

Elsa, det är verkligen skönt när man ibland kan ta ett riktigt sjupt andetag och inse att distansen finns där. När man inte längre är mitt uppe i, förblindad i orkanens öga. Det behöver inte alltid vara glatt, men distansen gör det lättare att hantera sig själv, tycker jag.

Hanna sa...

Fy satan vilket bra inlägg Leila! Gillar massor.

Agnes sa...

I Anneli-varning :)

Känns behagligt att tillåta sig ha båda sidorna och bejaka och uppmuntra dem. Ett givande och tagande helt enkelt för att uppnå balans. Viktia insikter. Puss kram!

Ej Utgivet Material sa...

Tack Agz & Hanna.
Alla är vi Anneli- det är ju därför man älskar henne!! Haha. Hon e fab. Min fria sida e Liket ju! Fast min kloka brukar inte ångra det Liket gör.. Nuförtiden iaf :)
Kan känna att jag visste om det när jag var yngre men accepterade det föga, kom ba massa ångest i vägen..
Tacka vet jag åldersrynkorna- ådror för att visheten ska rinna fritt!