måndag 21 februari 2011

Måndagsturen!

Idag måste jag säga att det visade sig vara en extra tursam måndag!
Jag kom hem till en avi från posten som visade sig vara ett paket innehållandes några Tradera-fynd jag gjorde för ett tag sedan! Dessa kanonfina ringar; söta ugglan och läskiga gudinnan, som jag köpte för någon extremt billig peng. Det vart instant attraction!


I mitt trapphus finns det en hylla där det brukar läggas ut böcker som byts sinsemellan grannarna.
En finfin tradition tycker jag. Idag var jag extra tursam eftersom jag precis lyckades norpa min favoritbok of all times! Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafon. Om ni inte läst denna så är jag avundsjuk på den fantastiska resa ni har kvar att göra...


Jag tänker inte ens försöka mig på att försöka berätta vad denna roman handlar om..
Det är något stort och obeskrivbart som bäst upplevs av en själv.



Passande nog hittade jag också för någon vecka sedan den egyptiske Alaa Al-Swanys bok, Yacoubians hus, en samhällskritisk och underhållande roman [- sägs det, har inte hunnit sätta tänderna i denna gobit än].


Boken jag läser just nu är mig också i samtiden, Konsten att leva innerligt av Ted Harris. Som jag har berättat lite tidigare om HÄR. Det handlar existentialism och sådana triviala grejer. Nä men skämt åsido är detta också en bok jag rekommenderar, för den som har lust att ställa sin tolkningsram av livet på sne ett tag.
[Eftersom jag för det mesta är helt uppochner så känns inte snett så farligt..]

4 kommentarer:

Styleabaad sa...

Åh - Gillar boktips! Ska försöka få tag i Vindens Skugga! Jag gillar att läsa böcker på svenska så jag brukar beställa ett gäng som nästa besökare från Sverige får ta med sig! Denna hamnar nu på listan!

Emmie sa...

tack för boktipsen, så himla kul med en hylla där man byter böcker!
när jag går på en promenad på "mitt" berg, brukar där ligga en påse med böcker ibland,olika påsar. jag tror det är så att man kan plocka och byta där. himla roligt!

Agnes sa...

Jag vill ha de där ringarna!!!!!!!
Och läsa böckerna, i alla fall Vindens skugga och Ted Harris-boken.

Ej Utgivet Material sa...

Vindens skugga är helt otrolig. Den borde finnas att få tag på lite varstans i världen!

Agz, du kan ju låna den av mig!
Visst var ringarna läckra! Typ sådär 4-6 kr st på tradera. Det gillar man ju!