tisdag 1 februari 2011

Tallin pt 2 - En Rysk Marknad


Första dagen i Tallin så drog vi på oss lurviga kläder för att titta närmre på vad som fanns bakom gamla murar och sexbutiker...



Där hittade man hus med sönderslagna fönster pyntade med gardiner. Eller bara gardiner.



Vi gick ned mot tågstationen.


Som var ganska sexig ur ett industriellt perspektiv.


Jag gillade de översnöade tågen.


Målet hägrade på andra sidan tågen; Juuna Marknad. En rysk marknad där det mest var inhemskt folk.


Där fanns glasbodar där man kunde köpa knivar, gravstenar, gamla krigsattiraljer och en massa annat.





Det var så mycket aktivt säljande gubbar och gummor överallt. Det slog oss verkligen hur stor andel äldre ur denna befolkning som var luttrade av hårt väder  och detta till trots, stod och sålde sina inlagda gurkor och brända mandlar.
Man kan tänka sig att de stod där jämt; förhandlade, småsnackade och småfrös långa dagar till ända.



Det fanns ganska många roliga loppisfynd, men vi gluttade mest. Jag kunde inte låta bli att nyfiket glo på alla andra människor.


Det var speciellt att få se lite mer av den genuina marknaden. Precis som det finns en massa vackra, gamla slitna hus så finns det bara slitna hus där man förstår att de flesta ändå bor. Marknaden var sådan att man kände att det vardagliga livet pågick där, kanske med en skottlossning eller knivhuggning då och då.


Jag är himla glad för att min han kom ihåg denna markand,
det var sannerligen en upplevelse!

3 kommentarer:

Styleabaad sa...

Ser ut som en häftig upplevelse, vilken miljö liksom! Fick ni med er något hem?

Ej Utgivet Material sa...

På denna marknad hittade vi inget speciellt mer än massa roliga o konstiga grejer men snart kommer det bilder från en gammal lada vi var i, där jag villa plocka hem
Allt! Men i slutändan blev jag lite butter på turistöverpriserna.. Så det blev det Inge med! Men vad det fanns... Åh.

Emmie sa...

men verkligen, häftigt att få uppleva!
jag gillar det svarta översnöade tåget, wow!
och alla klockorna...pyssel pyssel pyssel hade man kunnat göra med dom!:)