onsdag 2 februari 2011

Tallin pt 3 - Smultronställena


Det första stället vi gav oss dän på att hitta var Kompressor!


Det är en studentpub men även ett legendariskt pannkakshus [enligt utsago].


Ooo vilka pannkakor! Stora, krispiga med diverse underbara fyllningar.



Sedan promenerade vi vidare genom leksaksstaden..


Vi blev också förtjusta över att stöta på Depeche Mode-Baren!


Denna bar finns med På The Lonely Planets Top Ten -lista över barer pga deras hype för Depeche.
Vilket passade oss utmärkt i smaken!
Vi gick dit en kväll och fascinerades av hur mycket bra depeche-musik det finns, som man nästan glömt bort och även bisarra människor som raggade på vem som än stod i baren.

Jag har inga foton från senare denna kväll, men vi käkade estniskt; korv och kål. Sedan dansade vi till ett brasilianskt band på en jazzklubb! Helt fantastiskt var det.
Det var han jag och en värme som smälte bort all kyla utanför. Magiskt.



Älskade gatukonst... Alltid lika fascinerande. Denna påminde mig om min bror.





Vi tog oss även till den estniska chokladproducenten; Kalev.
Där hittade jag, som är ett stort fan av mörk choklad, en fantastisk sort.
Mörk choklad med bitar av grapefrukt i!
Den var helt otrolig, jag har kvar en reserv i kylen. Mina absoluta favoriter; mörk choklad och grape.


Sedan till Tallins Bästa! CHICAGO. Här var vi två gånger.
Den andra gången landade vi i en soffa på eftermiddagen och gick inte hem förrän bandet slutat spela, sent.



Stället är intrett helt i swingens och jazzens anda.
Man kunde riktigt ana att Ella Fitzgerald hade trivts på scenen.





Här åt vi den bästa måltiden någonsin. I alla fall får jag tala för min;
ankbröst med körsbärssås och potatisbakelse med chevre. To die for.
Till förrätt åt vi oxfilé- och parmesanblinis. Gah, så gott.


Efterrätten var lika vacker som god, även om bilderna inte gör dem rättvisa...



Andra kvällen  vi var där förstod vi att vi var skulle bli långvariga då ett swingband skulle spela lite senare.
Så jädrans grymma var de! Och de hade en egen fanclub, som i perfekta swingstassen, jammade loss en massa lindy hop framför scenen! Hur mycket tur hade inte vi... 


Dessutom ska ni veta att det var så billigt här, vi drack en massa skumpa, åt nötter, förrätt, huvudrätt, efterrätt, kaffe, drinkar på maten med mera för 600 kronor...


Jag tänkte, att en bättre förlovningsmiddag, än en som varade i tredagar, inleddes med ryskt och avslutas med en helkväll swing och den godaste mat jag ätit kan man ju inte få!

3 kommentarer:

Emmie sa...

åh. så himla fint. swing och skumpa. lite avundfrisk!:)

Styleabaad sa...

Men ÅH - Depeche Mode Bar! Himmelriket! Ser fantastiskt mysigt ut!

Ej Utgivet Material sa...

Jamenvisst, det var som att ramla på hit efter hit! Att dansa sig svettig i vinterkyla till det braslianska livebandet var även det en otrolig upplevelse!