onsdag 16 februari 2011

Kategorisering & Mindfulness

Mindfullness is: the awareness that emerges through paying attention on purpose, in the present moment, and nonjudgementally to the unfolding of experience moment by moment.
 - Jon Kabat-Zinn

Detta område  är min examensuppsats inne och fiskar på. Jon Kabat-Zinn är den som överfört det gamla buddhistiska begreppet dharma som handlar om närvaro in i ett sammanhang som vi i västerlandet anammat.

Någonting som tilltalar mig oerhört mycket med mindfulness är den biten som handlar om att man ska rikta sin uppmärksamhet non-judgementally, alltså uppmärksamma utan att döma. Vilket strävar rakt emot en människas kognitiva funktion, som  automatiskt sorterar alla intryck vi tar in. En, i grunden, överlevnadsinstinkt, som kanske i dagens värld gått från att sortera efter farligt / harmlöst till gilla/ogilla [tänk facebook].... Det vill säga att denna funktion snurrar på högvarv, kanske lite väl ofta.

Här är ett citat till från en artikel som handlar om fördelarna med nyttjandet av att vara uppmärksam utan att döma i sin vardag:

Through reducing habitual tendencies to dichotomously categorize experience, mindfulness is seen as enhancing the available range and adaptability of cognitive and behavioural actions.
 - Melbourne Academic Mindfulness Interest Group


P.S. 1) Om detta intresserar dig så skicka ett mail till salmi84@hotmail.com, så kan jag delge några intressanta artiklar om ämnet.
2) Igår testade jag min första kroppscanning, en mindfulnessmetod för att öka närvaron. Det var en riktigt cool upplevelse! 

6 kommentarer:

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Vad kul att du hittat ett ämne du gillar att gröta ner dig i!
Kommer bli en jättebra uppsats tror jag.

Behöver du en cynisk försökskanin som mer kör på "die hard-drink black coffee" filosofin så vet du vem du ringer.

kör hårt!

Agnes sa...

Skriv mer om sånt här, jätteintressant! Jag har hittat på en egen metod där jag gör allt systematiskt och extra långsamt för att inte drabbas av negativ stress och för att hänga med i mina tankar. Funkar rätt bra. Tror det är en bra metod som lärare, att vara lite lugn och cool som förebild. Men fortfarande testperiod :)

Styleabaad sa...

Ett favvoämne hos mig är just det här! Jag försöker jobba på detta varje dag,... jag avslutar oftast mina yogapass med en kroppsscanning, då när kroppen fått jobba lite finner jag det enklare att slappna av! Ser fram emot att höra mer om detta Leila!

Ej Utgivet Material sa...

Ja men vad kul att ni tycker att det är lika spännande som jag tycker. Kommer definitvt skriva mer om detta, efter som jag är helt uppslukad. Ska även pårbörja min empiriska undersökning snart, vilket jag är sjukt spänd på.

Det bästa är ju att jag har mamma som jobbar med denna metod dagligen med patienter. Jättebra bollplank!

aGZ; det låter ju jättebra, jag tror att alla måste hitta sitt "sätt". Sedan ska man vara försiktig också, finns skräckexempel på folk som gett sig in i meditation när de mått dåligt och råkat ut för riktigt illa upplevelser.

Elsa: jag har riktigt bra artiklar som handlar om mindfulness och hathayoga,tänkte på dig när jag läste!Kropsscanningen tycker jag är bra,verkligen för avslappning, men jag tror att mitt mål ska vara att öka minn sinnesnärvaro med den, det område jag tycker är svårast... vill gärna kunna ha detta som en metod att bruka närsom under vardagen...

Emmie sa...

det här är ju så intressant! så himla kul med den forskningen nu med som visar att det händer grejer i hippocampus när man mediterar eller övar mindfulness. det område som styr våra känslor, eller styrkan på känslorna som jag fattade det.
idag yogade jag som vanligt på morgonen men jag var hungrig, och attans vad svårt det var att vara här och nu då! men jag försöker att inte banna mig när jag inte klarar det, utan hela tiden öva på det och det går när det går.
kroppscanning lät intressant!

Ej Utgivet Material sa...

Det finns flera vetenskapliga stuider gjorda på att mindfulness ökar aktiviteten i vänster hjärnhalva, den som producerar positiva affektioner, och minskar aktiviteten i höger, som producerar negativa affektioner! Och sen massa fler undersökningar som visar postiva effekter på ökat immunförsvar, hur hjärtinfarkt och cancer-patienter minskar risk för återfall och ökade copingmekanismer.. och hur mindfulness gett postivia effekter för männsikor med ätstörningsproblematik och psoarsis.. finns hur mycket som helst! Samtiden talar för idén helt enkelt. Och tanken är ju att man ska försöka och öva, man kommer aldrig kunna, enligt traditionell lära, så att säga! SÅ hejja på Emmie.