torsdag 23 februari 2012

Mångkulturella Almanackan

Igår var jag på ett seminarium om mångfald, arrangerat av sveriges HR-förening. Det var väldigt inspirerande, med lite nya vinklar som kändes aktuella. en positiv motkraft i de annars lite 'främlings'fientliga vindar som jag anar runt om just nu.

Farbod fårn Svenskt Näringsliv presenterade siffror, Meta Troell fårn Svensk Handel presenterade hennes fantastiska idé, den mångkulturella almanackan, som hon producerat med hjälp av Mångkulturellt Centrum i Botkyrka. Denna kalender är ett enkelt redskap för att komma åt ett djupt grundat mänskligt behov; att bli sedd. Här finns flera stora, internationella högtider representerade och 366 alternativa namnsdagar. Mitt namn kom med i kalendern för några år sedan, men jag kommer ihåg hur trist det var att inte finnas med där när vi var yngre. Vi diskuterade även hur små detaljer som att pynta receptionen för stora högtider kan få fler att känna sig välkomna och representerade.

Jag tycker att det är en sådan himla bra grej att ha på jobbet, i skolan och hemma! Bara möjligheten att  ha koll på andras viktiga högtider känns som ett så enkelt medel för att skapa en känsla av delaktighet. Köp en du med HÄR!




Dessutom så var Sofia Apelgren på plats och berättade om hennes unika organisation, Mitt Liv. De jobbar med att hjälpa indvandrade kvinnor ut till arbetslivet, genom att gå ett mentorsprogram. Urvalskriteriet är motivation och vilja. De vill gärna få fler företag att jobba som mentorer, det är så detta sociala företag går runt, med målet att bidra till samhällsnytta! Ett utmärkt sätt att dela med sig. Jag, som brinner för mångfaldsfrågor, har erbjudit mig som volontär, på vilket sätt de än kan behöva mig, vad det gäller rekrytering, har jag erfarenheter att dela med mig av, ur ett arbetsgivarperspektiv, som jag hoppas jag kan bidra med!

3 kommentarer:

Janna sa...

Åh vilken bra almanacka! En sån borde alla lärare ha. Jag ska försöka komma ihåg att köpa en.

Ej Utgivet Material sa...

GÖR`T! Så fin dessutom!

Anonym sa...

Verkar vara en riktigt bra almanacka! Vi behöver lära oss mer om världens högtider och varför man firar dem. Tack för tipset!