fredag 9 mars 2012

Internationella mansdagarna fortsätter.

Idag fortsätter de internationella mansdagarna! Så tack för igår. - Sa min kloka vän Agnes. 


Det tröttsammaste är att fortsätta driva diskussioner på den låga nivån som handlar om varför vi har internationella kvinnodagen. Att den frågan ens väcks, besvarar sig själv på en gång. 
Just därför att de som inte förstått att den behövs. Att det inte råder jämlika förhållanden för män och kvinnor än idag. Arbetet med att medvetandegöra människor om denna orättvisa är tröttsamt, att inte fler känner att de med hjälp av sitt sunda förnuft kan ta reda på hur båten ligger, är för mig obegripbart. Det tillhör för mig allmänbildning att själv sätta sig in i sådana här extremt stora samhällsfrågor. 


[klicka på bilden för källa och större bild]

Ni missade väl inte denna pedagogiska grafik över läget i Sverige som ETC bidrog med. Och då är vi ändå nästan bäst i världen på jämställdhet. Det är det riktigt sorgliga. 

Till nästa år önskar jag att vi höjt diskussionsribban ett snäpp och inte pratar om syftet till varför vi har en internationell kvinnodag, utan vad vi kan göra så att det blir jämt fördelat över året! 

5 kommentarer:

Janna sa...

Ja, håller med. Om det något jag är trött på så är det kommentaren "när är den internationella mansdagen då".

Plus alla de som verkar tro att det handlar om att gratta och hylla folk, som i Metro igår? Alla som ville hylla sin fru för att hon tagit hand om.barnen så bra. Kvinnodagen är fan ingen mors dag, den finns redan, och om någon skulle sagt grattis till mig igår hade hen fått en verbal smäll, haha. Visst vi kan hylla folk, men hylla då människor som gjort ngt för jämställdheten. Det var ju dock några i metro som gjorde det också.

Kvinnodagen är till för att belysa och upplysa. För alla förstår inte, och vill heller inte första... Jag var typ dyster igår för första gången på Kvinnodagen för jag tänkte på att det är så ledsamt att vi måste ha den.

Janna sa...

Jag skulle vilja redigera min tidigare kommentar, hehe. Tänk bort "fan" när du läser. Låter som att jag är galet arg, och så var det inte.

Puss

Ej Utgivet Material sa...

Klart du är galet arg! ;) så arg så du skrämde bort resten i kommentarsfältet! Haha närå! Men jag är arg. Varför inte? En så högst personlig orättvisa som berör så personligt och så många! 

Däremot tycker jag inte att det är något fel att hylla kvinnor. Det behövs fler kvinnliga förebilder som lyfts fram. Precis som det behövs fler kvinnor i styrelser, företagsledning, riksdagen och mansdomierande branscher( & män i kvinnodominerade). 
Dessutom tycker jag att vi absolut kan hylla kvinnor  som föder barn, det är ju en tuff grej. Men att ta hand om barn borde vara en självklarhet för ALLA föräldrar. Men jag tycker även att det är värt att hylla kvinnor som är extra bra morsor som förebilder för alla föräldrar. 

Men jag tycker också att det är ledsamt att dagen fortfarande behövs, att vi behöver en påminnelse i kalendern för att fortsätta jobba med medvetandegörandets problematik. 

P.S. Jag gillar att vi tycker olika i lika. Puss

Janna sa...

Jo ja visst, det tycker jag med, att föda barn är tufft, det är absolut inget jag vill förminska. Men som sagt, mors dag... ;)

Men jag blev bara irriterad på alla i den där kolumnen som hyllade mamman eller flickvännen. Det enda de hyllade då var deras kön och det är ju inte direkt ngt man kan påverka, hehe. Jag håller dock med dig att vi bör lyfta fram förebilder!

Jag tror att vi behöver ha en IRL-diskussion om det här, väldigt intressant och jag är för trött för att utveckla just nu efter en 11-timmars handbollsresa till Hälsingland.

Självklart gillar jag också att vi tycker olika, love the drama, eller något haha.

Janna sa...

Äh, en sak till. Jag önskar att när det lyfts fram kvinnliga förebilder, ex företagsledare etc att det inte så ofta behövde nämnas något om hur de lyckats med något mansdominerat TROTS att de är kvinnor. Utan bara vara en vanlig intervju med en framgångsrik person som råkar våra kvinna.