lördag 24 december 2011
fredag 23 december 2011
Lately ... through Instagr.am
På senare tid har jag ....
sett vackra saker i sådant som andra ser som klotter.
njutit av den sena vintern genom långa promenader i grönt gräs
firat Hubbe den mogna melonens skivsläpp och födelsedag
ätit andra mogna frukter som persimon
frossat i clementiner såsom sig bör
ätit näringsrika måltider med glada färger
bakat pepparkakshjärta som gick sönder och var tvunget att ätas upp nästan direkt
[mums!]
försökt gnistra ikapp..
hittat mig några riktigt kuliga kulörer...
haft trevliga frukostar
med mycket grönt i form av avokadoröra.
och med ljuset kom the holy cat
i annat ljus sken kampsporten i alla sin glans
och lussebullarna lös ganska vackert de med
vi började bunkra för jul
medan han bara lipade åt oss
jag jobbade en sista sväng på AG47 och kände att det väntade nya tider
men hösten höll kvar sitt gröna grepp lite längre
Jag promenerade glatt i hatt
det blev mörkare hemma och ljuset fick sätta manken till...
sedan fick jag helt plötsligt ett galant heltidsjobb! Jag ska utveckla en HR-funktion på ett bolag, det är superkul och väldigt mycket att stå i. Men lyckan framförallt, trivs kanonbra och det är en fantastisk känsla att ha hittat sin plats på det viset, det firades!
jag kom hem till hemlagad mat med extra bubbel till och en pepparkaka som sa sitt!
Sedan blev det många tidiga mornar i december, men ack så vackra!
Tände ljus vart jag än var för nästan hela dagen har det ju varit mörkt.
Sedan firade vi in julen med julöl på Peppar, och sedan dess har julen rullat på ändra fram tills nu,
dan före dopparedan!
onsdag 21 december 2011
måndag 19 december 2011
Om det som gömmer sig bakom julefriden
Jag älskar julen. Jag vet inte hur det har blivit så för jag hade länge en period då jag gärna åkte utomlands över julen och ville skippa allt som hade med julen att göra. Kanske har det med att göra att jag när jag skaffade katt och träffade min fästman insåg att jag kommer bo kvar i Sverige. Vilket jag faktiskt inte hade tänkt mig när jag var yngre. Kanske är det som mamma säger, att när man blir sådär blixtförälskad, i just DEN personen, så börjar man nästa... bygga ett hem.
Tillbaka till julen. Jag har också en tanke om att julen gömmer något mörkt, är ett slags katharsis för ett samhällssamvete som behöver lugnas. Där kommersialismen, den patriarkala och religiösa samhällsstrukturen och överklassens statusbyggande möts i ett enda stort sammelsurium av julklappshandlande, grisätande och allmänt tomtande på loftet. Vi bygger en idé om att det är värmens tid i kylan, då vi ger till de fattiga. Men i verkligheten köper vi julklappar till de som redan allt har, vi ger gåvor istället för tid, och skapar behov istället för frid. Familjen och släktens tid är kommen, julen är då vi delar glädje med våra nära och de som inga har står ensamma kvar. Jag tar del av hela julskådespelet, njuter till och med av det. Men jag tänker också på baksidan. Jag kunde inte låta bli att skriva lite lyrik om det hela.
"Kylan bildar samvetsgranna fläckar
sådana som är typsikt lömska att falla tillbaka på
Snön är inte längre oskyldigt vit
precis som mode bytt era,
kommer allt tillbaka igen.
Julen Djävulen Halspulsådran
tindrar rött i ögonvrån
Med omsorgsfulla paketinslagningar
slår vi in önskningar
vi aldrig kan få."
Tillbaka till julen. Jag har också en tanke om att julen gömmer något mörkt, är ett slags katharsis för ett samhällssamvete som behöver lugnas. Där kommersialismen, den patriarkala och religiösa samhällsstrukturen och överklassens statusbyggande möts i ett enda stort sammelsurium av julklappshandlande, grisätande och allmänt tomtande på loftet. Vi bygger en idé om att det är värmens tid i kylan, då vi ger till de fattiga. Men i verkligheten köper vi julklappar till de som redan allt har, vi ger gåvor istället för tid, och skapar behov istället för frid. Familjen och släktens tid är kommen, julen är då vi delar glädje med våra nära och de som inga har står ensamma kvar. Jag tar del av hela julskådespelet, njuter till och med av det. Men jag tänker också på baksidan. Jag kunde inte låta bli att skriva lite lyrik om det hela.
"Kylan bildar samvetsgranna fläckar
sådana som är typsikt lömska att falla tillbaka på
Snön är inte längre oskyldigt vit
precis som mode bytt era,
kommer allt tillbaka igen.
Julen Djävulen Halspulsådran
tindrar rött i ögonvrån
Med omsorgsfulla paketinslagningar
slår vi in önskningar
vi aldrig kan få."
söndag 18 december 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)