lördag 24 december 2011

GOD JUL!


Som julaftonsvärdar är det mycket att stå i, men nu står glöggen på spisen, paketen är rimmade och ljusen tända. Hoppas ni alla får en lugn stund med era nära och kära! GOD JUL! 

fredag 23 december 2011

Lately ... through Instagr.am

På senare tid har jag ....






sett vackra saker i sådant som andra ser som klotter. 

njutit av den sena vintern genom långa promenader i grönt gräs


firat Hubbe den mogna melonens skivsläpp och födelsedag



ätit andra mogna frukter som persimon


frossat i clementiner såsom sig bör





ätit näringsrika måltider med glada färger


bakat pepparkakshjärta som gick sönder och var tvunget att ätas upp nästan direkt
[mums!]


försökt gnistra ikapp..


hittat mig några riktigt kuliga kulörer...



haft trevliga frukostar




med mycket grönt i form av avokadoröra.



och med ljuset kom the holy cat



i annat ljus sken kampsporten i alla sin glans


och lussebullarna lös ganska vackert de med


vi började bunkra för jul


medan han bara lipade åt oss




jag jobbade en sista sväng på AG47 och kände att det väntade nya tider


men hösten höll kvar sitt gröna grepp lite längre


Jag promenerade glatt i hatt


det blev mörkare hemma och ljuset fick sätta manken till...



sedan fick jag helt plötsligt ett galant heltidsjobb! Jag ska utveckla en HR-funktion på ett bolag, det är superkul och väldigt mycket att stå i. Men lyckan framförallt, trivs kanonbra och det är en fantastisk känsla att ha hittat sin plats på det viset, det firades! 


jag kom hem till hemlagad mat med extra bubbel till och en pepparkaka som sa sitt!


Sedan blev det många tidiga mornar i december, men ack så vackra!



Tände ljus vart jag än var för nästan hela dagen har det ju varit mörkt. 


Sedan firade vi in julen med julöl på Peppar, och sedan dess har julen rullat på ändra fram tills nu, 
dan före dopparedan!




onsdag 21 december 2011

Fyller på



Ni fyller väl på med näring...?  Jag fyller på med människor framför allt nu. Nya möten, nya ansikten, nya handslag. Jag blir lika fascinerad varje gång av att höra om deras vardag, karriär, liv. Mötet är verkligen meningen med livet. Det är i mötet det händer. 


måndag 19 december 2011

Om det som gömmer sig bakom julefriden

Jag älskar julen. Jag vet inte hur det har blivit så för jag hade länge en period då jag gärna åkte utomlands över julen och ville skippa allt som hade med julen att göra. Kanske har det med att göra att jag när jag skaffade katt och träffade min fästman insåg att jag kommer bo kvar i Sverige. Vilket jag faktiskt inte hade tänkt mig när jag var yngre. Kanske är det som mamma säger, att när man blir sådär blixtförälskad, i just DEN personen, så börjar man nästa... bygga ett hem.
Tillbaka till julen. Jag har också en tanke om att julen gömmer något mörkt, är ett slags katharsis för ett samhällssamvete som behöver lugnas. Där kommersialismen, den patriarkala och religiösa samhällsstrukturen och överklassens statusbyggande möts i ett enda stort sammelsurium av julklappshandlande, grisätande och  allmänt tomtande på loftet. Vi bygger en idé om att det är värmens tid i kylan, då vi ger till de fattiga. Men i verkligheten köper vi julklappar till de som redan allt har, vi ger gåvor istället för tid, och skapar behov istället för frid. Familjen och släktens tid är kommen, julen är då vi delar glädje med våra nära och de som inga har står ensamma kvar. Jag tar del av hela julskådespelet, njuter till och med av det. Men jag tänker också på baksidan. Jag kunde inte låta bli att skriva lite lyrik om det hela.

"Kylan bildar samvetsgranna fläckar
sådana som är typsikt lömska att falla tillbaka på
Snön är inte längre oskyldigt vit
precis som mode bytt era,
kommer allt tillbaka igen.
Julen Djävulen Halspulsådran
tindrar rött i ögonvrån
Med omsorgsfulla paketinslagningar
slår vi in önskningar
vi aldrig kan få."

söndag 18 december 2011

Morgonstund har guld i mun

Dessa mornar som jag har promenerat till jobbet i december månad har varit riktigt magiska. 







Det är sådan lyx att få gå utmed vattnet till jobbet på mornarna. Det vet jag.