söndag 15 januari 2012

Om bloggen

Precis som många andra i bloggsfären, speciellt såhär vid nytt år, så har jag funderat en del kring bloggen. När det känns opeppat att blogga så får jag alltid gå tillbaka till början. Varför bloggar jag? Svaret har hittills alltid varit detsamma, för mitt kreativa utlopps skull. Men den senare frågan är om jag vill fortsätta ha en offentlig blogg eller inte? Jag har tyckt att dessa år har gynnat det kreativa genom att vara offentlig. Det finns så många trevliga, spännande möten att våga göra i bloggsfären, som har gett mig väldigt mycket! Men samtidigt är det så att när det blir tyst, så är det lätt att bli självkritisk, bloggar jag inte tillräckligt intressant? Och när den frågan kommer, tänker jag att huvudsyftet med bloggen förändrats, för då har ju min kreativitet blivit hämmad. Så jag funderar på att låsa bloggen, eller någon annan förändring... Hur tänker ni? Jag vet att det finns fler läsare än de som uttrycker sig, det är ju både kul och trist. Kul att ni vill läsa, trist att inte få input. Men hur tänker ni? Och hur tänker ni fellow bloggers, som är så duktiga på kommentera dessutom? Kanske får det bli en liten bloggdipp, lite tystnad från mig ett tag. Det har jag inte unnat mig sedan jag började. Jag vet inte, men jag är nyfiken på vad ni tänker? 

12 kommentarer:

mamma sa...

Underbar låt, och hur den framförs, snyggt, jag gillar den!
Jag tror att många läser din blogg varje dag, som jag. Men det är inte alltid jag skriver en kommentar. Och - inte bara för att du är min älskade kreativa dotter - du skriver intressant, dina ord berör och manar till reflektion, och dina bilder är spännande och vackra. Man får i sig nåt bara genom att läsa och se. Inte alla kan uttrycka sig eller orkar fundera över en kommentar. Så .. det du gör är att du GER, och hur länge du har ork och lust till det vet du bara själv...<3

Ej Utgivet Material sa...

Fast du är kanske det sämsta exemplet eftersom du kommenterar ganska ofta mamma... =) Men det jag märker är också en skillnad, där det på senare tid blivit mindre aktivt i kommentatorsfältet. Det är nog den dippen som är opeppande också... att alla inte orkar kommentera är självklart, det förutsätter jag.. Men det som kan vara lite konstigt är att med ökat läsarantal så borde det naturligt vara ett ökat kommentarsfält. Vi som är aktiva bloggare vet ju också att vi är aktiva kommentatorer också, för det är ju det som skapar interaktionen.. Men tack mamma för dina hjärtan! Och för att du kommenterar trots att vi rings minst varannan dag också haha!

Ej Utgivet Material sa...

Och ja, den låten är helt sjukt bra!

Janna sa...

Jag har tagit en bloggläsarpaus sen jul, för att kunna koncentrera mig fullt ut på mina nya fantasyböcker, haha. Så jag har inte kommenterat så mycket på sistone av den anledningen. Förlåt! :)

Kommer nog igång igen när plugget börjar på riktigt och det blir en massa datorhäng.

Ej Utgivet Material sa...

Nä men Janna, du ska inte be om ursäkt, detta är inte menat som en banning! Och jag tycker dessutom att du verkligen tillhör skaran som är aktiv!

Emmie sa...

svårt det där. men din mamma skrev så klokt tyckte jag. för det du skriver och tipsar om berör och väcker tankar, även om ingen skriver tillbaka. för ibland känner jag att jag har så svårt att komma på något att skriva på bloggar, fast att jag gärna vill säga hej, nu har jag läst.:) fast jag förstår verkligen hur du menar, känner lite samma hos mig!
känn i Ditt inre hur Du vill göra, vad är bäst för dig just nu? för Din kreativitet? så med så mycket annat kanske det är dags att gå vidare, byta, ändra forum, göra ny blogg med annan inriktning eller vad som helst. jag känner att jag har förflyttat mig väldigt mycket till Instagram, där trivs jag bäst just nu.:)

Ej Utgivet Material sa...

Emmie: du har så rätt, jag klurar på min vrå. I vilken riktning jag ska gå mot nu. Får suga på den karamellen. Jag är också väldigt verksam med Instagram; så mysigt forum!

Styleabaad sa...

Så många gånger har jag känt likadant, det går liksom upp och ner litegran det där med blogg-pepp tycker jag. Ibland måste man få unna sig en paus för att ny energi ska komma - jag har haft en semi-blogg-halv-paus sen i november pga olika anledningar men nu känner jag mig pepp igen. Vad jag vill komma till är att ibland kan sådana pauser vara det bästa för sen får man ny energi igen och det känns roligare!

Mannen i ditt liv! sa...

Jag tycker du absolut ska fortsätta skriva! Det är många som läser. Men jag förstår att motivationen kan försvinna utan respons. Men fortsätt tycker jag du skriver och fotar så bra!! <3

Agnes sa...

Kul att alla som kommenterat på detta inlägg är de som brukar kommentera :)

Jag fattar dippen. Blogg är pepp. Sedan börjar jag tänka lite längre och undrar *vad fan håller jag på med*, varför inte bara göra detta för mig själv och visa väl utvalda delar IRL/för ett bokförlag/mamma...

Sen saknar jag bloggen. Och inser att jag har en blogg för min egen skull, min egen bekräftelse och känsla av att jag presterat. Men jag glömmer ofta bort det och blir bekräftelsetorsk.

Ta paus och längta lite. Sen kommer du tillbax :D med massor av nytt Icke utgivet material!

Hanna sa...

Tror alla har bloggdippar ibland Leila. Låsa bloggen skulle jag inte göra, eftersom det stänger alla möjligheter för nya människor att upptäcka dina fina, kloka ord!
Men du skulle ju alltid kunna blogga anonymt om du känner att det låser sig? Eller bara ta en paus helt enkelt och samla lite ny inspiration.
Men sluta för bövelen inte skriva helt och hållet!

Puss, du är bra!

Ej Utgivet Material sa...

Tack för peppen ni fina ! Era ord värmer och ni är så kloka.
Börjar nog med lite mer obunden och sällan bloggy för att se hur lusten faller... tack!