lördag 16 juni 2012

'We dont see things as they are, we see things as we are '

I fredags morse hade jag ett mycket givande samtal med Anna Sturk, från Amazing Leaders. Hon gav mig ett ledarskapsverktyg. Jag fick lära känna min inre kompass som jag kan använda som styrkort i mina relationer. Ett sätt att se min del när det blir svårt, ett sätt att förändra en situation utifrån mina premisser.  Jag fick välja ut några personer som jag beundrade, och vilka egenskaper som var just de som jag tog till mig av. Sedan fick jag äga dessa egenskaper själv, då det är mina grundläggande kvalitéer som jag även ser i andra. Vi tog vidare diskussionen till att handla om hur vi förhåller oss. Jag berättade att jag har svårt för att tycka illa om folk nuförtiden, jag ser varje situation och relation som är mindre lätt, som ett tillfälle att öva. Öva sig på bredare perspektiv, större förståelse och mer empati.  För att återkoppla till dagens rubrik, vi har ju alltid vår lins på. Det du stör dig på hos andra är ett spännande tillfälle för analys! Vad är det som provocerar dig? Varför? Hur kan du förhålla dig till det? Min inre  kompass slutade i styrkortet: medkännande, bekräftande, närvarande , öppensinnad och analytisk. Hur ser din inre kompass ut?

1 kommentar:

mamma sa...

I ordet medkänsla ligger kärleken, och i kärlek medkänslan....
Jag tänker att kärleken är den största kraften, kärlek till oss själva, varandra, lifvet, själva existensen, planeten vi bor på...