tisdag 7 december 2010

Kärlek som forsar

"Verkligen", sa jag till honom.
Tiden rusar iväg
när mitt hjärta
Dunkar ikapp
Med ditt

Han är i mitt blodomlopp.

måndag 6 december 2010

WorkingGal







Det är måndag, tillbaka på jobbetoch hög tid för working suits och dresses.

Kläningen är en gåva från Tuva Minna Linn, utmärkt för vinter. Kavajen är vintage från Benetton. Smycken från diverse olika håll (Myrorna, Noa Noa & HM)

söndag 5 december 2010

Andra Advent


Den här helgen blev det misslyckade lussebullar (såklart) & kuliga peppisar.


Förra året roade jag mig med att skriva svordomar i kristyr, i år blev det mer exotiskt tema.


Som världens godaste glögg i arabiska glas.


Precis som vi glott ikapp på alla Julkalender-avsnitt på svt play, så har vi även öppnat ikapp alla luckorna i glitterkalendern [obligatorisk gåva från mamman]

Ljusen fick brinna ned till frukosten


Stjärnan tändes tidigt
[eftersom det var mörkt nästan när vi vaknade imorse]

Sedan tog vi en promenad utmed vattnet


Där Organgeriet välkomnande pyntat upp ingången


För att tillslut hamna på Julmarknad i Gamla Stan.


Där såg allt ut som en Julkalender och folk trängdes bland fårskinn, korvar, glögg och mistlar.
Och vi hittade en Skattkammare som jag kommer presentera närmre efter nästa helg.

Hoppas ni haft en God Helg!

lördag 4 december 2010

Vita dagar







Ännu ett julbord avklarat, och jag vaknar till samma vackra, vintervita vy även denna morgon. Snön glittrar och min han har köpt hem glittrande blommor. Glitter-renen är även framplockad till denna jul.

torsdag 2 december 2010

Grafisk styrka







Idag blev det ett grafiskt uttryck på jobbet.
Och visst kan jag känna mig lite extra kreativ av det!

Speciellt av mammas shackrutiga ring från 70-talet och min grafiska vintageblåsa.

onsdag 1 december 2010

WAD

1a december är en jätteviktig dag. Julkalendern börjar, det är nu nedräkning till julafton och julklappar.

Men för andra är det en nedräkning mot döden. En god julklapp vore medicin.

Vilket det inte skulle behöva vara med bara lite mer utbildning, lite fler kondomer och lite mer mediciner.
Idag kan man leva länge och väl med bromsmedicin om man har fått Aids.
Jag hade länge en dröm om att bli psykolog och jobba med dödsjuka människor, framförallt aidssjuka, som lever med ett svårt socialt stigma som kommer med de framförallt fysiska symptom som sjukdomen ger i ett slutstadium.

Detta är en viktig problemtatik som berör oss i allra högsta grad. Många ser detta som ett problem som är och stannar i Afrika. Men det som inte alltid är glasklart är att vi alla är sammanbundna i denna värld.
När vi öppnade upp gränserna mot Baltikum skedde det en frekvent ökning av könssjukdomar i Sverige. En ökning av könssjukdomar innebär en ökad spridning av HIV-smitta. Precis som med miljöproblem och fattigdom så är ett problem i världen - allas problem i världen. Ett ansvar. Delat.

Låt oss dela på bördan. Här kan man läsa om vad som görs i Stockholm idag för att dela bördan.



Med tjejorna med grejorna


När iskylan slog till, möte jag upp en favorit för att pulsa fram i snön, hem till en annan favorit.


Såhär ser man henne ofta.


Vi tog oss hem till ett fint gammalt hus, där porten var grön och trapphuset knarrade.


När vi knarrat upp för trapporna, möttes vi av denna fantastiska vy.
Som ett kryppin i en saga; med Josef Frank-tapeter och omtanke i varje hörn.


Jill. som bor här, har en vägg av klänningar.


Här är hon själv, den vackra donnan med de fina tapeterna och väggen av klänningar.


Vi satte oss till bords vid en omtänksam dukning.


Pratade om sådant som kändes självklart för oss och tydligen väldigt främmande för andra
[eller är det vi som är främlingar för andra?]


TuvaMinnaLinn med som alltid, vackraste broschen.


Snabbt slog mörkret till och innan jag visste ordet av hade jag jädrans bråttom hem
[som så många andra kvällar nuförvintertiden]