söndag 6 februari 2011

Faktist.


I fredags tog jag på mig jumpsuiten och svassade iväg för att träffa Anders. Ju.


Vi pratade om alla viktiga saker såsom knepiga vänner, val i livet, karriär och kärlek.
Allt det där viktiga.


Skumpa & Tiramisu, en väldigt bra blandning.


Anders blev lite trött på apkass service.
Som tur var, hade jag tänkt på honom tidigare under dagen.


Så lägligt nog hade jag hittat några söta saker som representerade vår humor i ett nötskal!


Som att det var meningen att jag skulle peppa upp just Anders, just då. Universum slår till. Fiint.


Så vi hade en jättetrevlig kväll. Faktist.

fredag 4 februari 2011

Sisådär gör-sexig!




Grå i ansiktet, lagom hårig under armarna, dålig skärpa och oputsad spegel. Jag ber inte om ursäkt för något, det är sjukt bra att va operfekt, testa´t! Och jag känner mig så attans så gör-sexig i min nya jumpsuit!
O nu ska jag träffa bäste herr Anders och drick piillig priit.. sådeså. God fredag!

Jumpsuit från Myrorna såklart, halsbandet också. Och halsbandet runt höfterna är från Jillan.
[vem har sagt att det inte kan va ett höftband liksom!]

torsdag 3 februari 2011

Att bruka sina fria vilja



När man inser vad som är det enda rätta. Att följa sin innersta röst.
Jag tänker ofta att jag är en fri person med fri vilja som gör min egna val.
Ibland märker jag att det på något sätt ändå blivit så att jag går i andras spår.
Ibland utan att det har en större betydelse. Ibland på det sättet att livet känns lite påträngande.
Och det är inte alltid det finns ett alternativ, en annan väg.
Men idag såg jag dörren, och jag hann med den!
Jag tog hela klivet över den precis lagom stora tröskeln.
Därefter. Ett djupt andetag. Frihet, lättnad, harmoni.

Så nu målar jag naglarna och gläds åt att en av mina bästa äntligen landat på svensk mark.

[Om du vill läsa mer om mig & dörrar så varsegod HÄR ]

onsdag 2 februari 2011

Jag, han och en låt vi inte visste var vår.

Han pluggar in mina hörlurar och trycker på play.

- Jag hörde den här låten imorse och blev så arg för att det inte var jag som skrivit den till dig.

Han söker min blick när jag lyssnar. Sådär nyfiket och öppet som om han öppnat upp varenda dörr till sitt inre på vid gavel och är lite rädd för ett stark drag som skulle få dörrarna att smälla igen.

Jag tittar på honom och ler. Varje ord är så välbekant. Som om någon lyssnat på våra mest intima samtal, läst våra sms och snott våra smeknamn.

Jag tänker att jag hoppas att han ser att mina ögon lyser.

Av just det ljuset som kan få skina in genom hans öppna dörrar och fylla rummen med värme.

Han ler - jag ler, vi tar en varsin klunk kaffe och det känns pirrigt någonstans djupt därinne.

Tallin pt 3 - Smultronställena


Det första stället vi gav oss dän på att hitta var Kompressor!


Det är en studentpub men även ett legendariskt pannkakshus [enligt utsago].


Ooo vilka pannkakor! Stora, krispiga med diverse underbara fyllningar.



Sedan promenerade vi vidare genom leksaksstaden..


Vi blev också förtjusta över att stöta på Depeche Mode-Baren!


Denna bar finns med På The Lonely Planets Top Ten -lista över barer pga deras hype för Depeche.
Vilket passade oss utmärkt i smaken!
Vi gick dit en kväll och fascinerades av hur mycket bra depeche-musik det finns, som man nästan glömt bort och även bisarra människor som raggade på vem som än stod i baren.

Jag har inga foton från senare denna kväll, men vi käkade estniskt; korv och kål. Sedan dansade vi till ett brasilianskt band på en jazzklubb! Helt fantastiskt var det.
Det var han jag och en värme som smälte bort all kyla utanför. Magiskt.



Älskade gatukonst... Alltid lika fascinerande. Denna påminde mig om min bror.





Vi tog oss även till den estniska chokladproducenten; Kalev.
Där hittade jag, som är ett stort fan av mörk choklad, en fantastisk sort.
Mörk choklad med bitar av grapefrukt i!
Den var helt otrolig, jag har kvar en reserv i kylen. Mina absoluta favoriter; mörk choklad och grape.


Sedan till Tallins Bästa! CHICAGO. Här var vi två gånger.
Den andra gången landade vi i en soffa på eftermiddagen och gick inte hem förrän bandet slutat spela, sent.



Stället är intrett helt i swingens och jazzens anda.
Man kunde riktigt ana att Ella Fitzgerald hade trivts på scenen.





Här åt vi den bästa måltiden någonsin. I alla fall får jag tala för min;
ankbröst med körsbärssås och potatisbakelse med chevre. To die for.
Till förrätt åt vi oxfilé- och parmesanblinis. Gah, så gott.


Efterrätten var lika vacker som god, även om bilderna inte gör dem rättvisa...



Andra kvällen  vi var där förstod vi att vi var skulle bli långvariga då ett swingband skulle spela lite senare.
Så jädrans grymma var de! Och de hade en egen fanclub, som i perfekta swingstassen, jammade loss en massa lindy hop framför scenen! Hur mycket tur hade inte vi... 


Dessutom ska ni veta att det var så billigt här, vi drack en massa skumpa, åt nötter, förrätt, huvudrätt, efterrätt, kaffe, drinkar på maten med mera för 600 kronor...


Jag tänkte, att en bättre förlovningsmiddag, än en som varade i tredagar, inleddes med ryskt och avslutas med en helkväll swing och den godaste mat jag ätit kan man ju inte få!

tisdag 1 februari 2011

Tallin pt 2 - En Rysk Marknad


Första dagen i Tallin så drog vi på oss lurviga kläder för att titta närmre på vad som fanns bakom gamla murar och sexbutiker...



Där hittade man hus med sönderslagna fönster pyntade med gardiner. Eller bara gardiner.



Vi gick ned mot tågstationen.


Som var ganska sexig ur ett industriellt perspektiv.


Jag gillade de översnöade tågen.


Målet hägrade på andra sidan tågen; Juuna Marknad. En rysk marknad där det mest var inhemskt folk.


Där fanns glasbodar där man kunde köpa knivar, gravstenar, gamla krigsattiraljer och en massa annat.





Det var så mycket aktivt säljande gubbar och gummor överallt. Det slog oss verkligen hur stor andel äldre ur denna befolkning som var luttrade av hårt väder  och detta till trots, stod och sålde sina inlagda gurkor och brända mandlar.
Man kan tänka sig att de stod där jämt; förhandlade, småsnackade och småfrös långa dagar till ända.



Det fanns ganska många roliga loppisfynd, men vi gluttade mest. Jag kunde inte låta bli att nyfiket glo på alla andra människor.


Det var speciellt att få se lite mer av den genuina marknaden. Precis som det finns en massa vackra, gamla slitna hus så finns det bara slitna hus där man förstår att de flesta ändå bor. Marknaden var sådan att man kände att det vardagliga livet pågick där, kanske med en skottlossning eller knivhuggning då och då.


Jag är himla glad för att min han kom ihåg denna markand,
det var sannerligen en upplevelse!