torsdag 24 mars 2011

Tankenötter och sjuttiotal

Wow vilka spännande svar jag fick ifrån er igår! Jag gillar tankenötterna. Idag ska jag bruka andra delar av hjärnan, det är dags för den matiga statistiktentan! Härligt! Sjuttiotalsoutfiten är på dagen till ära!





Alla kläderna inkl sjalen är från Myrorna. Halsbandet är mammas gamla.

onsdag 23 mars 2011

Vad är meningen?



Idag läste jag i boken "Konsten att leva innerligt", en tolkning av Sören Kirkegaars av Ted Harris om religion och meningen med livet. Vad är meningen med livet om det inte finns något större? Är livet meningslöst? Ungefär så går tankarna i detta kapitel.

Det är intressant med meningen ur perspektivet som icke-religiös. Eller, omformulerat, om man bortser från aspekten religion. Finns det någon mening om det bara handlar här och jag och nu? Vad blir meningen då?

Jag tänker mig meningsfullhet, precis som meningslöshet, som ett subjektivt fenomen, det går inte att skapa mening för någon annan, eftersom de värden vi attirubuerar till ting och händelser runtomkring är indviduella. Skillnaderna i värderingarna kanske inte alltid är så stora men ändå individuella.

Vidare skulle det då bli så att meningslösheten skapas, precis som meningsfullheten, av oss själva, vilket kanske försätter oss i en gudalik position. Men vilket ändå är en riktigt bemyndigande tanke! Vilken kraft vi har! Det är någonting jag tänkte öva på lite oftare.

Hur tänker ni  om meninglösheten/meningsfullheten?

tisdag 22 mars 2011

Ej Utgivet Material Presenterar en aning av vår!









Kappan är Fransk; Les Revirsebles. Jag tänkte på Elsa när jag köpte denna, mitt andra vita kappfynd!
 Väskan är en nedrans bra kopia av en Chloé, klännigen gammal goding från garderoben med tyvärr bortklippt märkeslapp, turbanen känner ni igen från vintagemässan, broschen gammal gods från mamma, halsband från Noa Noa, silvrig ring från indiska, mässingsring med grön sten från pappa. Nu får det allt bli vår!

måndag 21 mars 2011

En statistiskt grå måndag

Idag igen. Måndag, jag och statistiken. Efterdyningar i kroppen efter ett dygns menssmärta. Med glitterkalkylatorn, rosa lack, mini juicy tube, örtte och mitt hemsnickrade pennskrin. Det känns faktiskt helt okej. Lite kväljningar, lite öm. Men ändå. Tragglandet, mitt i livet, som det ska va. Kan ju liksom inte vara något annat.

söndag 20 mars 2011

Charader!


På lördagskvällen hittade vi en helt ny busshållsplats inne i stan.


Den tog oss hem till Janna och Lee, de hade både fyllt år så det passade vi på att fira!


Lee fick en sånhär feztlig textil med Australienkänsla, för att bota eventuell hemlängtan.


De fick också en bild, som jag tog på det här bröllopet,som jag nu hade hittat en fin ram till.


Hemma hos Janna finns andra fina prytlar, som den här turkosa, klassiska grytan från Le Creuset.


Och dessa adorabla askar från Qatar.


Janna fick den blå handväskan också, passade bra in.
Visst är den koboltblå färgen fin? Härligt intensiv, som Janna!


Fler Qatarfynd!


Ett mormorsfynd.


Janna är även duktig i köket ska ni veta...
hennes hemmagjorda marmelad och kolasnittar [precis som mormors!] goffade jag mig mätt på.


Janna testade min bombarjacka. Den var hon fin i, tyckte jag.



Sedan spelade vi charader!


Det var sjukt kul och satte verkligen kreativiteten på prov!


Det blev många skratt. Speciellt när man bara fick beskriva personen med ett ord och jag sa "liten"...


Vi tog en tresekunders paus för att titta på ännu ett Qatarfynd.
 Glittrig och blommig! Älskar den!


Jerk va grym på det här med charader.




Tack för en kul kväll alla fina!

lördag 19 mars 2011

Gamla pinaler på nya platser

Vi har rensat ut min gamla vind och hittat en massa gobitar vilket ledde till lite rearrangements här hemma.


Barvagnen hittade tillbaks till där den bodde från början.
Han slapp också mina smycken.


Ökenoasen är numera upphackad, bråtet har blivit krok.


Sminkbordet har flytt sovrummet och har numer samordningsansvar för alla smycken.


Dowunnder.


Mammas gamla smyckeskrin, som är mitt sedan länge, har hittat fram.


Portmonäer.




Under glasskivan på sminkbordet finns det bilder på de nära.


Den fina ramen ska få hushålla min kära fästmans nuna.
Gullungen med en massa bus i blick.


Abra har inte varit sådär jättehjälpsam. Solkatten..


Sovrummet har också fått sig en makeover.


Kistan snodde sminkbordets plats illa kvickt.


Min Han hittade en tavla på liemannen som är ute o tjuvar för en femma på myrorna.
Den åkte upp på väggen till samlingen såklart.


O så blev det några högar förstås.