söndag 18 mars 2012
En middag för tre
I fredags kom mamma hem till oss med kassarna packade fulla. Hon hade med sig en massa gott för att fira att hon äntligen sålt sin lägenhet. Efter ett och ett halvt års byggfällan-projekt, en sådär femton visningar och två mäklare senare. Väl värt att fira alltså!
Det bjöds på indiskt, ostar som getost med honung, comte, en krämig rökig annan getost, vitlöksmarinerade oliver, kalamata oliver, musslor, rökta korvar, fikonmarmelad, Mörsjö tunnbrödschips, kokosnaan, chokladtryfflar & sen kom bestman förbi med en prinsesstårta också!
Sedan packade vi paket för Janna skulle ha födelsedagsbrunch på lördagen... to be continued!
onsdag 14 mars 2012
måndag 12 mars 2012
lördag 10 mars 2012
Let it be, instead of letting go
" It's not a matter of letting go—you would if you could. Instead of "Let it go,"'we should probably say ' Let it be."Jon Kabat-Zinn uppdaterade häromdagen sin facebookpersons status med ovannämnda rubrik.Jag smakade på det här ett tag. Som flera gånger före anade jag att han var något på spåren. Jag misstänkte även att det som så många gånger förr, var något som berörde mig, i allt högsta grad.
Efter kort analys kom jag fram till följande.Jag har upptäckt att den svåraste biten med medveten närvaro i en hetidsarbetande vardag är att låta vara istället för att släppa.Jag tänker att "nu har jag hög hjärtpump, nu har jag för intensiv tankeverksamhet". Framförallt innan eller efter jobbet. (På jobbet är det andra fokusområden i närvaron.)
Då vill jag instinktivt släppa. Men, där blir det en ny anspänning. För släppa är inte det samma som att acceptera. Utan acceptansen så försvinner medvetenheten. Utan medvetenheten lär jag mig inget. Tvärtemot trallar jag på i samma spår: stressa upp- släpp, stressa upp- släpp.Jag behöver alltså fokusera på att vara med min upplevelse av puls, vara med min upplevelse av tankeflöde. Och på så sätt låta den passera. Inte släppa. Skapa ett mentalt flow: en inre vågrörelse.Ok, teori utarbetad. Nu till det alltid så svåra, hur implementera?
Jag tänkte återuppta ta detta i ett senare inlägg, med er input !
fredag 9 mars 2012
Internationella mansdagarna fortsätter.
Idag fortsätter de internationella mansdagarna! Så tack för igår. - Sa min kloka vän Agnes.
Det tröttsammaste är att fortsätta driva diskussioner på den låga nivån som handlar om varför vi har internationella kvinnodagen. Att den frågan ens väcks, besvarar sig själv på en gång.
Just därför att de som inte förstått att den behövs. Att det inte råder jämlika förhållanden för män och kvinnor än idag. Arbetet med att medvetandegöra människor om denna orättvisa är tröttsamt, att inte fler känner att de med hjälp av sitt sunda förnuft kan ta reda på hur båten ligger, är för mig obegripbart. Det tillhör för mig allmänbildning att själv sätta sig in i sådana här extremt stora samhällsfrågor.
Det tröttsammaste är att fortsätta driva diskussioner på den låga nivån som handlar om varför vi har internationella kvinnodagen. Att den frågan ens väcks, besvarar sig själv på en gång.
Just därför att de som inte förstått att den behövs. Att det inte råder jämlika förhållanden för män och kvinnor än idag. Arbetet med att medvetandegöra människor om denna orättvisa är tröttsamt, att inte fler känner att de med hjälp av sitt sunda förnuft kan ta reda på hur båten ligger, är för mig obegripbart. Det tillhör för mig allmänbildning att själv sätta sig in i sådana här extremt stora samhällsfrågor.
[klicka på bilden för källa och större bild]
Ni missade väl inte denna pedagogiska grafik över läget i Sverige som ETC bidrog med. Och då är vi ändå nästan bäst i världen på jämställdhet. Det är det riktigt sorgliga.
Till nästa år önskar jag att vi höjt diskussionsribban ett snäpp och inte pratar om syftet till varför vi har en internationell kvinnodag, utan vad vi kan göra så att det blir jämt fördelat över året!
torsdag 8 mars 2012
Närvaro i relationer
Jag jobbar med ett flera utbildningsmoment just nu, som handlar om att lära känna sig själv, för att närma sig andra.
Det är lättare sagt än gjort. Vi skyddar oss så väl. Det är en barriär som är svår att penetrera. Vi vill så gärna slippa släppa in någon nära. Det får mig att tänka på acceptansen, som vi pratar mycket om inom mindfulness. Att acceptera, utan att förlika sig, med de sidorna av sig själv, som kanske inte vi själva alltid tycker är världsbäst.
Jag pratar mycket om hur olika egenskaper kan vara bara eller mindre bra i olika situationer. För vi är, som flockdjur, situationsanpassade. Det är en vinnande tanke att ta med sig också, "Idag kanske jag ska testa att vara mer på det här sättet". Där kommer jag också tillbaka till närvaron. Med hjälp av att vara närvarande i mötet, i våra relationer, kan vi anpassa oss, kan vi se oss själva med hjälp av den andra, kan vi snappa upp information som inte uttalas högt och skapa just den relationen som vi behöver just då. jag behöver jobba jättemycket med min närvaro idag och vara den bästa pedagog jag kan bli. Vad behöver ni för relation idag?
Det är lättare sagt än gjort. Vi skyddar oss så väl. Det är en barriär som är svår att penetrera. Vi vill så gärna slippa släppa in någon nära. Det får mig att tänka på acceptansen, som vi pratar mycket om inom mindfulness. Att acceptera, utan att förlika sig, med de sidorna av sig själv, som kanske inte vi själva alltid tycker är världsbäst.
Jag pratar mycket om hur olika egenskaper kan vara bara eller mindre bra i olika situationer. För vi är, som flockdjur, situationsanpassade. Det är en vinnande tanke att ta med sig också, "Idag kanske jag ska testa att vara mer på det här sättet". Där kommer jag också tillbaka till närvaron. Med hjälp av att vara närvarande i mötet, i våra relationer, kan vi anpassa oss, kan vi se oss själva med hjälp av den andra, kan vi snappa upp information som inte uttalas högt och skapa just den relationen som vi behöver just då. jag behöver jobba jättemycket med min närvaro idag och vara den bästa pedagog jag kan bli. Vad behöver ni för relation idag?
tisdag 6 mars 2012
The Lamp
Åh men hej. Jag ville så gärna visa ett fynd från helgen. På väg hem från den göttigaste brunchen i söndags trillade vi in på Stadsmissionen Odenplan. Där väntade minsann en kompis på oss.
Meet the lamp!
Extra fascinerad är jag av hur alla små repor i glaset orsakar den här fantasiska ljusspridningen.
Inte en dag försent kom vår vän lampa. Vi har länge letat efter ytterligare ljuskällor.
Såhär bor han nu!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)