torsdag 18 februari 2010

KATEGORISERING

"Diskrimineringslagen utgår från att alla männsikor tillhör samma ras ; människorasen. Riksdagen beslutade 1997 att riksdag och regering i möjligaste mån ska motverka att begreppet "ras" används i lagstiftning och i officiella texter eftersom det inte finns någon vetenskaplig grund för att dela in människor på det sättet" ♥ ♥ ♥

En av de saker som gör mig fly förbannad, ofta och närsom, är det [o]mänskliga behovet av att placera in hela omvärlden i små fack. Orsak till ren ondska. [Här vill jag tillägga att självklart har vi alla en kategoriseringsmetodik inbyggd i hjärnan för att kunna greppa världens komplexitet som inte går att stänga av, läs vidare om kognitiv psykologi om intresse finns. Men de fördomar som skapas därav kan man ju försöka förebygga, konstant, framför allt när det gäller våra medmänniskor].

Jag vet inte hur många gånger jag stött på föreläsare som använder ordet ras om människors etnicitet. Rasläran, rasbiologin, härstammar i syftet att förädla vissa raser, vilket också kan hittas i judeförföljelsen, ett välkänt exempel på hur illa det kan gå med kategorisering.

Jag kan tycka att föreläsare på Stockholms Universtitet borde föregå med ett gott exempel för vad som står i lagen och inte befatta sig med avskaffade, diskriminerande termer i sitt spåkbruk.

Därmed säger jag tack och hej till att klassas som blandras.
Jag är numera människa.

3 kommentarer:

Janna sa...

WORD!

agnes sa...

Gott & blandat :)
Din institution verkar galen.

Ej Utgivet Material sa...

hehe den rubriceringen var ju lätt bättre om man måste välja någon...
Faktiskt inte min instution(det jag räknar mest som min är väl psykologen, vi är ju runt på alla ställen; pedagagogen, psykologen, sociologen, företatgsekonomiska, och nu juridiska..) men spelar ju ingen roll för det är ju sjukt ändå!
Fast idag hade vi en grym föreläsning om diskriminering av en fd diskrimineringsombudsman! Han var så fantastisk att jag vill ha honom som farfar! Han tänkte ta tag i att homosexuella män inte får ge blod. Bara det!