tisdag 5 april 2011

La bienvenida a Torremolinos!


Efter att ha åkt med världens tidigaste flight anlände vi äntligen till fukten och värmen!



Vi vandrade ned mot havet, mot vårt hotell och blev hungriga på en omelett.


Och kanske en öl...


Där träffade vi George, Bistro Europas huskatt som också var hungrig...
Han påminde mig mycket om en annan röd tiger jag gillar.


George blev genast en bästis. I recensioner av restaurangen som jag hittade på nätet kunde man läsa;
"Great food, excellent service, I miss George!" Ja, han hade något extra den lilla sötingen.


Hotellet ligger kanonbra, nära stranden, med en balkong på åttonde våningen.


Två utsikter från hotellrummet..




Strand, hav och bara fötter i sandaler.. det var så länge sen.









Vi har promenerat omkring, tittat på huset där mammas lägenhet låg i Playa del Mar och betraktat feta, vita pensionärer, citron- och apelsin-träd, ätit goda tapas och druckit sangria.


Den här tatueringsautmotasbilden är tillängnad min han, tänkte skaffa några krambjörntattosar så vi matchar ...saknar dej!

And We're off!

måndag 4 april 2011

Vintagemässan! Vinn biljetter!


Snart är det dagas igen!
Förra året var en riktig hejjare, så bra anordnat på Strand, bilder från denna hittar ni här.
BakåtFramåt anordnande också Retromässan, som var nyligen, [checka här] ett kanonbra och kul arrangemang i luftiga Munchenbryggeriet. Hur kul det än är med interiör så tycker jag ju dock att vintageklänningar är snäppet vassare. Så jag längtar verkligen efter Vintagemässan!

Snälla Anna, som är en i gänget på BakåtFramåt har gett möjligheten att lotta ut fem gratisbiljetter!
Himla sjysst tycker jag. Så nu får ni passa på och tävla lite medan jag är bortrest! Vore ju jättekul för mig att få träffa er där på Vintagemässan också, så alla obekanta och bekanta, ta chansen nu!

Jag tänkte att vi gör som så, att ni tar och klickar på "Maila Leila" - knappen här bredvid och så skickar ni iväg en bild som ni gillar, fritt motiv, och skriver varför ni gillar den. Sedan presenterar jag era bilder och därmed er, vinnarna här på bloggen strax innan det beger sig.  Hur låter det?

Jag ser verkligen fram emot att se era bidrag och kanske så småningom få se er på Vintagemässan!

söndag 3 april 2011

En Kreationernas Lördag


Vi började lördagen med att återupptäcka Slussen.


Höjden av storstadsromantik.



Den här affären lockade oss till ett besök.


Där fanns sjuttiotalets alla gobitar.


Min Han älskar ju att rota igenom gamla skivor.


Jag uppskattade en hel del annat!


Den spegeltavla var hur fin som helst.



Det fanns också en massa läckra tishor.


Och affischer från sjuttiotalet!




Sedan tog vi oss vidare till Nytorget och bästa Stadsmissionen.


Där hittade jag en present till mamma..
Bläddrade snabbt förbi fina klänningar och avstod från att prova läckra platåer..



Blå Lotus, Elsas favvofik hade den somrigaste uteserveringen.


Bredvid, i en Yogastudio fanns en skylt som tilltalade mig..


Sedan tog vi oss till undervåningen i StudentSkrapan. Där håller Basar Under till på lördagar.



Tjejen som gör de här fina smyckena av kapsyler, är också den som är ansvarig för arrangemanget.


Detta söta kapsylhalsband var min favvo.



La man pengar i en kruka så kunde man få dricka kaffe i en glasburk.


Lite gömt vid toaletterna fanns det några fantastiska tavlor också.


Vem vill inte ha en fittbörs liksom?


Eller de här söta figurerna som leker med halskedjan..


Så mycket kreativ och detaljrik konst!



Hur vackra är inte dessa tavlor...
Charlotte Grönlund tror jag att hon hette som hade gjort dem.



Basar Under, väl värt ett besök, och med olika utställare varje lördag!


Sedan hamnade vi på Vapiano i Gamla Stan.


Och gick bara runt kvarteret sen för att äta Tapas på Café Tabac. 


De har de mest innovativa Tapas man kan tänka sig.



Våra favoriter är trancherad oxfilé med  koriandersalsa,
halloumi med bacon och äpple och fikon med chevre.


Jag tog ett glas Kir Royal till och var väldigt nöjd med denna inspirationsfyllda lördag!
Vad gjorde ni?

lördag 2 april 2011

LördagsPartej

Hej alla glada!

Ikväll är vi ute och svajar lite.. Jag har plattat håret (ojoj), målat naglarna i Marron Glace och dragit på mig spetsklänningen...Vi har haft en fantastisk dag på Söder och i Gamla Stan som ni får se mer av imorgon!

Ger ett phett musikspår till er som gillar gamla godingar med lite fräscht drag i. Brorsans Housemix, varsegoda;



Hoppas ni har en galant kväll!

fredag 1 april 2011

Vamos al sol

På tisdag åker jag och mamma till varmare breddgrader på en längre weekend.
Mamma fyller år och det ska vi fira där allting började.


I Torremolinos.


I denna lilla stad träffades nämligen mina föräldrar.


Mamma jobbade som sjukgymnast där och såg pappa en dag på dansgolvet och blev blixtförälskad.



Efter det åkte de till Sverige, mamma chockerade släkten, de klurade på om de skulle bo i Sverige eller Spanien och bestämde sig tillslut för Sverige. Sen gifte de sig, bodde i Sverige i några år, åkte till Marocko, gifte sig igen och där någon gång, nedbilandes till Marocko i en grå Citroen blev mamma gravid med mig. Typ så. Jag kommer ju inte ihåg exakt för jag var bara med på ett hörn där.


Så det ska bli väldigt kul att se staden där Allt började. Där mamma bar hem sin lilla kattunge Milou i handen till lägenheten på tionde våningen och stränderna där jag kan tänka mig att mina föräldrar hade en date, för ungefär kanske 32 år sen eller så.