måndag 4 juli 2011
Visby Tur & Retur pt 1
Som vanligt tar jag alldeles för många bilder för att rymma allt i ett inlägg. Så denna lilla trip blir presenterad i en följetong! Min fästmans arbetsplats är en generös sådan och bjuder sina anställda på något kul vid jul och sommar. Denna sommar blev det en kryssning till Visby. Tack för det sa vi!
Vi hade spanat in att det fanns SPA och började med att checka in där.
Strawberry Daiquiri, utomhus och inomhus-jacuzzi med solnedgången och skärgården som utsikt, kallbad och ångbastu. Sånt gillar vi.
Vid dusch och bastu inne hos tjejernas så fanns det en magnifik utsikt.
Där stod jag och duschade spritt språngandes med en fiskmås som publik.
Det var riktigt maffigt!
Sedan blev det make på och kvällsgalej.
Morgonen därpå var det frukostdags och sedan var vi framme i Visby!
Härligt kändes det att vara i Visby igen.
Några tog lilleputt-tåget.
Men Min han cravade glass.
Sedan vankade vi upp i staden i tropikhettan som rådde.
Där hittade jag ett jättemysigt kafé som också hade vintagebutik.
Win-win, tänkte jag men tyvärr hade inte butiken öppet än...
Vi gick vidare i sagostaden.
Här har ni bästa grejen! Picnicryggan. Frysfack baktill, mellerstafacket innehåller picnisset i hårdplast, med små dukar och vinglas och öppnare och allt, längst fram är det en radio med högtalare och ingång för ajfån!
Vi klädde av oss och gungade fram till Reggea. Så somrigt var det ju.
Tips & Trix
Har ni en trevlig måndag? Själv har jag dragits med halsont i en vecka nu, men är väldigt nöjd med att få flytt Stockholmsfältet under helgen och fått en härlig dos av Visby. Skönt att uppleva något annat än konstant grubblande över döden. Jag håller på och redigerar en hel bunt med fina bilder som den här ovan så de kommer snart. Vill bara passa på att tipsa om en hjärtskärande blogg så länge. Där texterna är så välskrivna och livet hans, är svårt just nu, besök I Kroppen Min.
lördag 2 juli 2011
Sommarlistan
1. Regn.Sol. Regn. Regnet. Jag lägger inte in någon värdering i detta [regn kan ju var himla skönt efter en värmebölja] men konstaterar att det finns en del "sommarfenomen"; förväntningar, förhoppningar och liknanade. Dessa spelar jag givetvis själv även en roll i och kan verkligen ironisera i hur jag går in i det med hull och år varje sommar.
1.Utehänget. Även om det hade singlat några snöflinogr så måste vi faktiskt vara ute nu. Klassisk line; " Passa på & njuuuuuut!" Med extra betoning på nj [nuuuuiiiijjj].
2. Cykla. Alla andra transportmedel känns instägda eller klaustrofobiska i sommarhetta. Även vi [läs jag] som knappt borde få vistas i trafiken då jag vingligt trampar igång cykeln efter rödljusen slagit om till grönt och bilarna tjuter på min långsamhet, tar mig rättigheten i varmt väder.
3. Grilla. Allt går helt plötsligt att grilla ["- Den där gurkan, går den att grilla kanske? Allt blir gott med barbecuesås!"]. Rättfärdigas av alla sorters små hanterbara grillar som innerstadsbon i Sthlm bär med sig som den trendigaste Louis Vitton-hanväskan.
4. Jakten efter det perfekta solbränneplagget. Halterneck, tubtopp, minishorts, bar rygg - hur bättras brännan bäst och naturligt? Hur mycket blåmärkt lårkött kan shortsen få fram?
5. "Sommargudinna". Blir man inte det med glittersmörj i dekolletaget? Vavava?
6. Sommarskor. Värsta härvan. De apsnygga skorna väljs alltid bort till fördel av de nergådda/ingådda sandalerna där sulan håller på att trilla av och märkena av fotsulorna är nästan nere på asfaltsnivå.
7. "Jag ska bada så jedrans mycket i sommar!" Slutar alltid med att jag kan räkna mina dopp på handens fem fingrar, det är alltid grumligt/kallt/barnkiss/oj så fort jag reste mig upp blev jag sval/jag behöver nog bara blöta benen/fötterna.
Har ni några ytterliggare tre
'sommarfenomen' till listan?
fredag 1 juli 2011
Packar.
Hörni, nu tar jag mitt pick och pack och drar på en kryssning till Visby och hem igen över helgen. Vi är medbjudna av fästmannens jobb och det ska himlans fint att få sig en släng av Gotland.
Jag har packat de essentials. Som ordningsmänniska som gillar färg och form så gillar jag det här med att packa. Styleabaad är en rutinerad packare, hon reser så mycket och jag tar inspiration av henne!
Det bästa är att jag fick ett helt kit med miniförpackingar av Weledaprodukter av mamma som kommer väl till pass nu; kroppsoljor, rengöringsmjölk, fotkräm, ja allt. Minideon, mini Juicy Tubes och olika prover på dagkrämer åker också med!
Det svåra är att begränsa sig vad det gäller smycken och accessoarer tycker jag. Svårt att veta vad man är sugen på. just nu bär jag mycket guldigt, fint till solbrännan, så mitt fina halsband från AG47 och den söta lilla Quartz-klockan lär ju brukas. Turkoser är svårt att låta bli i sommartd också...
På dagarna i sol blir det inte så mycket smink. Jag är försiktig med hänsyn till pigmentförändringar när solen steker starkt på huden och kör gärna på ett bra solskydd och mascara helt enkelt. Men på kvällen blir det lite "Bronze Godess" från Estée Lauder, någon färgglad skugga eller guldigt glitter tror jag minsann!
Som alltid när jag packar får vi gemensam separationsångest. Abra uttrycker sin genom att lägga sig på min packning. Kärlek.
[Självklart kommer några inlägg under helgen och kanske några direkta snapshots från ajfånen. ejutgivetmaterial har ett direktflöde att följa på Instagram också!]
Lately....
..har vi skrivit listor och pratat om jättejätteviktiga saker över vin och kakor.
kunde vädret inte bestämma sig så det var regn, sol och en regnbåge nästan samtidigt.
hittade baby ett roligt "Tre apor"-vin [anders, göran och ove] och det fanns också en katt.
gillar vi hur det ser ut under bron i Rålis. Vackert med betong i runda former under en djup pelarallé.
har vi vandrat över västerbron.
för att hamna på söder där folk steg av sina båtar, lagomt slitna med en trasig midsommarkrans, nynnandes visor och vankandes hand i hand.
gick vi förbi min gamla gymnasieskola, som snart inte finns mer och jag tänkte på allt som försvinner.
har jag varit glad åt att jag har en livsfrände som är så bra på liv och död och kris. [kärlek]
svajade palmerna och himlen var upprörd precis som jag.
hittar jag vacker gatukonst i varje hörn...
som den glada kärleksfiguren och min favorit; ögat.
avnjöt vi god dryck på Café Tabac. Kokos och chili-mojjito.
sen blev det hett och vi har grillat nästan varje dag, vid åtta-nio på kvällen i nästan inga kläder alls.
och det blir nästan alltid med majs.
gjorde jag ett fotojobb och kom ut och allt var gult.
jag vandrade på gatorna på söder tills allt blev turkost och tänkte på att jag verkligen aldrig ätit koreanskt
[borde göra det]
vi bytte Rålis mot Fredhällsklipporna.
jag tittade ned för branten och tänkte på alla mardrömmar om att falla men hur modiga alla Stockholmare var som satt så långt ut på klipporna ändå. [livsnjutare]
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)