lördag 2 juli 2011

Sommarlistan

1. Regn.Sol. Regn. Regnet. Jag lägger inte in någon värdering i detta [regn kan ju var himla skönt efter en värmebölja] men konstaterar att det finns en del "sommarfenomen"; förväntningar, förhoppningar och liknanade. Dessa spelar jag givetvis själv även en roll i och kan verkligen ironisera i hur jag går in i det med hull och år varje sommar.


1.Utehänget. Även om det hade singlat några snöflinogr så måste vi faktiskt vara ute nu. Klassisk line; " Passa på & njuuuuuut!" Med extra betoning på nj [nuuuuiiiijjj].


2. Cykla. Alla andra transportmedel känns instägda eller klaustrofobiska i sommarhetta. Även vi [läs jag] som knappt borde få vistas i trafiken då jag vingligt trampar igång cykeln efter rödljusen slagit om till grönt och bilarna tjuter på min långsamhet, tar mig rättigheten i varmt väder.


3. Grilla. Allt går helt plötsligt att grilla ["- Den där gurkan, går den att grilla kanske? Allt blir gott med barbecuesås!"]. Rättfärdigas av alla sorters små hanterbara grillar som innerstadsbon i Sthlm bär med sig som den trendigaste Louis Vitton-hanväskan.


4. Jakten efter det perfekta solbränneplagget. Halterneck, tubtopp, minishorts, bar rygg - hur bättras brännan bäst och naturligt? Hur mycket blåmärkt lårkött kan shortsen få fram?


5. "Sommargudinna". Blir man inte det med glittersmörj i dekolletaget? Vavava?


6. Sommarskor. Värsta härvan. De apsnygga skorna väljs alltid bort till fördel av de nergådda/ingådda sandalerna där sulan håller på att trilla av och märkena av fotsulorna är nästan nere på asfaltsnivå.


7. "Jag ska bada så jedrans mycket i sommar!" Slutar alltid med att jag kan räkna mina dopp på handens fem fingrar, det är alltid grumligt/kallt/barnkiss/oj så fort jag reste mig upp blev jag sval/jag behöver nog bara blöta benen/fötterna.



Har ni några ytterliggare tre
'sommarfenomen' till listan?

3 kommentarer:

Emmie sa...

hahaha, du satte verkligen ord på mina tankar de senaste dagarna! denna sommarhets som blir, det är ett fenomen som händer varendaste år!
jag vet inte fler grejer, det kanske skulle vara semesterprat? vad man skall göra på semestern? vad man skall hinna med.. och alla vi andra. som inte har någon semester. för vi måste jobba...

alltså, det där, passa på att niiiuuuuujta,( bara när det är sol?):p så himla mitt i prick!:)

Styleabaad sa...

Ja men denna Svenska sommar-hets alltså! Jag insåg inte hur besatta alla var av att "passa på" på sommaren för än jag flyttade hit. Här är det mest tvärtom, folk flyr hettan i svala AC-miljöer!

Ej Utgivet Material sa...

Vet precis vad du menar Emmie, folk är så jädrans lediga nu, alla mysiga ställen har sommarstängt nu och jag är himlans glad för att vi köpt bästa picnicryggan eftersom vi verkar bli ensamma kvar här =)

Ja visst är det så Elsa, Sverige och våra årstider och snacket som följer; vintern har ju ett liknande scenario med pust och suck snö på pendeln som inte funkar, så trött på julborden men måste gå på tio till etc.. =) Ganska lustigt!