torsdag 28 juli 2011

Loppis-mania!

De regniga dagarna och under resan upp genom Sverige passade vi på att besöka så många loppisar som vi kunde hitta! Vi hade vissa specifika saker som vi var ute efter, såsom bestick, fotpall till vår nya fåtölj och lampor men det är ju ett nöje i sig också att bara få flukta. Dessutom perfekt sätt att få lite bensträckare på när man ska bila i 5-6 timmar... Tyvärr glömde jag något i kamera-väg på ett av de mest fantastiska ställena vi hittade. Det var en antiklada som låg inne i en vacker stilla skog, omgiven av häckar av ormbunkar som hade det mesta fantastiska kvalitets möbler och porslin, från femtiotalet till sjuttiotalet. Där kostade det en del, men du kunde hitta riktigt unika kvalitetsföremål. Jag hittade dessutom i realadan (där allt kostade 5 kr) en bricka som jag gluttade på Retromässan, men tyckte var lite för dyr där, ja, för  5 kr! Fynden kommer på bild senare!


Fullt funktionell kaffemalare. Jesustavlan till får man inte glömma..


Sypall!


Min Han hittade Elvis-servetter.


Jag var alldeles betuttad i ögonkakoburken.


Knoppis.


Made in China - teburkar. Vilket stilleben som kan byggas med dessa!


Vackraste tallriken på länge. Perfekt för en jordgubbsbakelse med rosa maräng.


Läckraste förvaringen!


Babyblue emaljtoa. Om man behöver't.


Koboltblå emalj! Gah, det är så vackert så jag får hjärtpaus.


Fler vackra burkar.


Denna var extra svår att lämna. Men glad blev jag för att jag har en tejprulle med sådan blommig tejp hemma!



Gamla vackra böcker.


I den galnaste loppisladan möttes vi först av den största samlingen EPA-traktorer, dockhus i jättestorlek och en blå (bil)bubbla till salu. Det fanns även tomtar i dubbel mänsklig storlek, nästan lika stort lejon och vagnar för att dras med häst... När man kom in var det en stor bottenvåning med nya galna grejer och på övervåningen var det loppis! Det var som att hamna i Alice Underland. Fantastiskt!


Miniorgel, denna nådde mig till höften! Hur fin som helst!


Riktig hästgunga.


Perfekta möblen för det där jobbiga hörnutrymmet.


Den guldramen går inte av för hackor!


Perfekt slitna klaffbord.


Jag blev ruggigt sugen på en sådan liten soffschäslong. Läcker!


Växa-säng. The real deal.


Har ni sett så vackert blått! Stolar med matchande kista! åh.

6 kommentarer:

Janna sa...

teburkarna! dräggel.... jag har dille på burkar. Åh vad fina. Och den blåa stolen! Gud vilka härliga ställen.

Ej Utgivet Material sa...

Sverige is da shit vad det gäller sådana här skatter!

Styleabaad sa...

Åh älskar loppisar och i Sverige är det så billigt också! De där träbackarna var ju helt fantastiskt fina, samt den där järnsängen - en sån skulle man ha i Kingsize!

Linda sa...

åh så mycket fint! Älskar burkarna.

Ellen sa...

Galet! Vart har du varit ?? Make à list for me! I love!

Ej Utgivet Material sa...

Ja jag ska försöka göra en sammanställning! Det var verkligen en rejäl runda och många broms-sväng-såg-en-loppis-skylt-infall! :)