onsdag 24 augusti 2011

Play, fast forward – den första sommaren


Det var sommaren då jag trodde att mitt liv skulle stanna vid pausknappen och inte bli mer än så
[Är livet inte mer än så???]
Sen kom du…

Det lät som små bomber avfyrades i kvarteret när du puttrade fram på din HD
Jag tänkte att nu kommer han för att spränga mig ut
Ljudet betyder frihet och du är den som spränger min berlinmur
Min blodpump höll inte längre takten när jag hörde det ljudet

Helt plötsligt hade någon tryckt på playknappen, till och med på fast forward
Du trotsade strandsatta gotlandsfärjor och red din kromade häst över vatten
Där jag var strandsatt med mamma och hennes väninnor
Jag kommer ihåg att min mens kom då, som om det blev för mycket blodpump för kroppen att ta hand om
Vi gled fram på den kromade hästen utmed Gotlands karga landskap
"My sex is on fire" hördes i min hjälm och jag grenslade motorn och pressade min kropp närmre din
Några gånger fick du klämma till mig hårt på benet
för den frihet du gav mig när vi flög fram längsmed ängarna gjorde min kropp slapp för jag trodde jag var mitt i en dröm

Du, min vackra frihet, blev min stora passion,
Med den attraktionskraft som berg och dal-banan har för barnen på Gröna Lund
Där luften kramur ur lungorna på syre och hisnande djup lockar med med en känsla som säger " jag vill ha mer"
Du är den just den karusellen som jag vill åka tills jag spyr

Det var den sommaren då friheten svepte fram som en oförväntad orkan och vi fann vår lugna plats mitt i dess öga




Stockholm Sightseeing by Boat


Min Han fick en båttur med sightseeing i födelsedagspresent. Precis när regnet stillade sig i lördags var det dags för en tur. Jag gissade på att vi skulle åka med den här båten.


Helt rätt!


Vi hade en tourguide som kunde allt möjligt om Stockholm och vi fick höra häftiga historier om Stockholms historia.


Min han har länge velat åka en sightseing tour av Stockholm från vattnet.


Det är förvånandsvärt hur lite vi visste om vår egen stad.


Extra fint är det att få perspektivet från vattnet.




Stcokholm såg riktigt maffigt ut från vattnet.


Runt om i Stockholm väntade folk vid kajer på båtar.


På Gröna Lund var det full action.



Fjäderholmarna! Perfekt för en dagsutflykt.


När vi åkte på denna båttur ut genom Stockholm konstaterade vi hur vackert Stockholm var från vattnet sett. Då beundrade vi utsikten från jazuccin. Solnedgången spred sitt ljus över skärgården, från bastun och ducshen var det en stora fönster ut mot vattnet, där var det bara jag, en mås och denna fantastiska utsikt av Stockholms öliv! Det är verkligen ett nytt perspektiv för mig!


Sedan blev vi avsläppta av vår högst rojalistiska kapten utanför Slottet, han tyckte vi skulle hälsa Kungen...
Vi spatserade vidare genom Gamla Stan och hamnade på Vapiano.


Där påbörjade vi lördagskalaset som blev sedan!


Tack min fina för att jag fick dela din present!

tisdag 23 augusti 2011

Vintage Camera Shopping



"How-To: Vintage Camera Shopping" handlar dagens inlägg om på Moorea Seal . Klicka på bilden så kommer ni till inlägget som beskriver vad som är bra att kolla på och efter när det finns en möjlighet att köpa en fim gammal kamera! Jag bokmärker själv inlägget och ska dra fram det nästa gång jag står och dregglar över det låsta skåpet med teknik på Myrorna!

måndag 22 augusti 2011

En Mastodont helg

Fredagskväll var dejtkväll. Vi tog bussen till söder där jag hade bokat bord på Crêperi 4 knop, där jag var med mamma tidigare i veckan. Baby var också sugen på bovetekrispiga Galette´s och sega efterrättsmaffiga crêpes. 


Hungrig!


Törstig! Torr cider fixar det bra.


Vi delade en Galette med raclette, bacon och potatis. Sedan blev det en varsin crêpe!
Vilka vi också delade såklart. Den ena med äpple, kanelkräm, calvados och vaniljglass, och så en med choklad, kokos, rom, russin och banan. Så stört gott var det.


Men vi var sugna på mer och gick hem till detta goffande.


På lördagen var vi ute på en båttur med sightseing som jag ska berätta mer om en annan dag.


Det var en jättefin tur som avslutades vid slottet.
Vi promenerade genom Gamla Stan och hamnade på Vapiano.


Där peppade vi lite inför kvällen med en hejdundrans god fika.


Som avslutades med ett glas Rotari Rosé.


Hem och på med feststassen!


Fästis min var ruggigt kalasig i fin vintagekofta!


Hattarna på eftersom vädret var lite busigt och sedan åkte vi iväg till gatan med alla de fina husen!


Vi hamnade på vackra Grönviksvägen där detta hus med strandtomt bjöd på en kräftskiva.


Långbordet var dukat, kräftorna upplagda och jag hade med mig feztliga kräft-serpentiner.


Också var jag tvungen att visa min lobster-sång/rap med en kräfta, live liksom.


Det var mycket uppskattat.


Min han missförstod temat lite och trodde han var kines. Sedan blev det fuldans för hela slanten och bildbeviset på detta är alldeles för mörkt och suddigt.
Tack Pia & Fia för en kanonbra uppstyrd fezt!


Dagen efter blev det softar-läge med massa film.


Liten promenix för att proviantera.


Ett av mina absoluta favoritnöjen är att äta. Jag hade inte fått nog av kräftor och dukade upp till buffé igen.
Inspirerad av Ernsts kräftskiva gjorde jag två röror; en med saffran och en med rivet äpple och pepparrot. De vart så goda! Till det lite hemmagjorda strips, av bakpotatis, västerbottenpaj och kräftor såklart!


Ja, och så lite fler sådana söta saker till senare filmer såklart.. Fler bra filmer som vi såg var " I love you man" och "Win Win". Den första med lite mer humor, den andra med mer övervikt åt det allvarliga hållet. Hur såg er helg ut?

söndag 21 augusti 2011

Tre heta och en slapp söndag.


Vojne! Vilken mastodont-helg vi haft. Jag berättar allt med en bildkalvakad imorrn eller så.


Idag fyller vi på med lyxfrulle från Le Petite France, det lyxigaste fiket/konditoriet/bageriet, att ha i kvarteret där man bor... Speciellt lyxigt är det att känna Julien som jobbar där! Som förr drev fiket på Grandpa. Hans fina kvinna driver Push La Kokett där det säljs en massa fina smycken!


Vaniljbulle! Et une brioche avec les amandes et choclate.

Fruktbröd... ah!


Till detta en fransk film såklart! Vi avnjöt "Potich" med Catherine Deneuve och Gérard Depardieu, som bjöd på söt sjuttiotalsinredning, fantastisk sjuttiotalsmode och maktskifte med kvinnan i fokus.

Tre heta söndagstips för denna perfekta rehaben alltså.. shopping, söt-gott och film!

lördag 20 augusti 2011

Klippet! Magica De Sax!


Nu är det så att det var på tok för längesedan jag klippte mig.


Som tur var är har jag en av de finaste vänner som dessutom är frisör!
Ni kommer väl ihåg Bella? Hon är en av innehavarna på Magica de Sax vid St Erikplan.


Så dit tog jag mig i fredags.


Och passade på att beundra kanske den finaste lokalen att ha en frisörsalong i som jag kan tänka mig.


Med kakelugn och det vackraste taket.




Osså finns en massa snygga frisörattiraljer.




Samt en fan-wall på Pink, Bellas mammas hund, som är en annan innehavare av salongen.


Klippklippklippsnacksnacksnackklippklippklipp och sen vart jag klar!


Så innan var det lite såhär...


Efter blev det såhär, Hej Lockar!


Och tack världens bästa Bella!