onsdag 7 december 2011
måndag 5 december 2011
Konst i Midsommarkransen
Den andra advent tog vi oss till Midsommarkransen! En av Stockholms charmigaste förorter har jag bestämt mig för. Så många fina byggnader, funkishus och moderna, söta fik och världens finaste Tellus-biograf. Och massa fina egenheter.
Vi skulle ju nämligen till ateljén där Agnes alster håller hus.
Jag köpte något såklart. Lyxigt att få ha en sådan kreation hemma på väggen!
En installation om träd.
Mera installationer och finfina posters.
Jätteroliga vykort. Temat är träd och jag gillar´t.
"Save a tree, Eat A Beaver"
Agnes hade unnat sig en extraordinär skrivbok som hennes kreativa alteljépolare gjort.
Det fanns flera!
Flera av Agnes affischer hängde på rad...
Och en och annan påbörjad magnifik målning...!
Om en vän
Hon är matteläraren alla barn borde få. Hon är den jag pratar genus med tills vi båda suckar högt, hon är den som jag inte behöver vara glad med, hon är den som jag pratar med i hundrafemtio och håller samma tempo tillbaks, hon är högljudd och färgglad, ärlig och rak, hon stretchar efter att hon dansat på hemmafesten, hon gillar att hänga hemma likasåval som någon annanstans, hon är en hejjare på handboll och har ett minne som gör en mörkrädd. Vi har känt varandra i tjugo år, vi älskar båda lila, bråkat som bara skitungar kan, hängt i biljardrummet efter skolan, jobbat ihop med att ta hand om andras skitungar och nästa sommar ska hon vara min toastmaster.
söndag 4 december 2011
Svansjön!
Ojojoj. Igår fick vi se en dansshow av rang. Fredrik "Benke" Rydman från Bounce regisserade denna variant av klassiskern Svansjön. Musiken var brutalt bra, kanske just för att den gick från Tjajkovski till svensk hiphop. Salem Al Fakir, Moneybrother, Eye N´I, Skizz från Stockholmssyndromet, Adiam Dymott, Lune och Mario Perez Amigo stod för den. Favoriter på min lista, kanske just därför det lät så ruggigt bra, även om jag inte innan visste att de komponerat musiken.
Ambra Succi gjorde ett fantastiskt modernt uttryck i rollen som den svarta svanen. Jag är så grymt fascinerad av hennes kroppskontroll och hoppas att jag kan gå en klass i modernt för henne någon gång snart!
Har ni möjlighet att se den show så gör det! Nya generationen dansare presenteras i klassisk kultur som fått sig en ny kostym. Årets julklapp helt enkelt!
Klicka på bilden för källa.
Redan från början sattes ribban högt när "trollkarlen" (Daniel Koivunen) som här var en hallick visade sin "magi" och makt med hjälp av ljud, ljus och en stiligt matchad koreografi. Han blev till den lömska vesslan som besatt otroliga dansskills både vad det gällde locking men även mer åt det moderna hållet. Han gav droger till flickorna vilket gjorde dem till svanar, och scenspråket är humoristiskt, sorgligt och gripande på samma gång. Här nedan på bilden har svanarna fått varsin "torsk".
Klicka på bilden för källa.
Vidare var jag mäkta imponerad hur de så pedagogiskt i dans och musik lyckades skapa ett drama där jag ville gråta, skratta och hålla andan i alla vändningar. Här tyckte jag verkligen att Jennie Videgren gjorde sitt som mamman som gjorde sitt yttersta för att hitta en lämplig maka till sin son. Hur hon sedan med långa släpande steg där hon sätter krokben för sig själv uttrycker uttmattningen och besvikelsen när det inte blir som hon vill.Ambra Succi gjorde ett fantastiskt modernt uttryck i rollen som den svarta svanen. Jag är så grymt fascinerad av hennes kroppskontroll och hoppas att jag kan gå en klass i modernt för henne någon gång snart!
Klicka på bilden för källa.
Den vita svanen berättade också en fantastisk historia om ångest som fick det att krypa i stolarna. Återigen ett bevis på magnifik scenografi, där ljuset spelade ångesten och Maria Andersson som spelade den vita svanen satte koreografin så klockrent att illusionen av ljus kändes som ett högst verkligt scenario. Har ni möjlighet att se den show så gör det! Nya generationen dansare presenteras i klassisk kultur som fått sig en ny kostym. Årets julklapp helt enkelt!
lördag 3 december 2011
LördagsListan - även kallad Fredagslistan
Jag hittade denna eminenta lista hos A.M.O. och Om kläder som är Vackra [bloggtips på dem!] och gjorde om den till en lördagslista.
Vad åt du till Frukost?
Valnötsbröd med äggröra, avocadoröra, tofuline creamy spread, lite skinka, extra lagrad ost, kaffe med laktosfri mjölk och ett glas berocca. Proppmätt nu.
Vad har fått dig att skratta idag?
Happy Endings - min absolut bästa serie att se till helgfrukost!
Vad har du på dig just nu?
En lång svart trikåklänning med blommor på nedtill.
Hur ser resten av dagen ut?
Ta hand om lite värk, göra någon form av långkok till matlådor, skriva om en bok, publicera lite text och gå på Svansjön ikväll!
Vad händer ikväll?
Som sagt, Svansjön! Jag är ruggigt pepp!
Och på söndag?
Investera i Agnes kreationer på Kransen Rundan, tända advetnsljus och kanske börja glutta på Adventskalendern.
Vad är det roligaste som hänt dig den här veckan?
Jag har fått ett nytt jobb! Heltidslön och bröllop - here we go! Börjar på måndag, berättar mer när kontraktet är signat och klart!
Och absolut sämsta/tråkigaste?
mycket värk, hade lite feber i måndags och känt mig småsjuk resten av veckan... Sen så har en kompis råkat ut för tråkigheter och en mamma som är fast i tråkigheter - de tänker jag mycket på.
Hur lyder dina tre senast inkomna sms?
1, En varm glögg framför adventskalendern lindrade min nackspärr.. Kanske bra för dig också?
2, Ok, vad synd för oss :( Ta hand om din nu och hör av dig om du ångrar dig Puss
3, Världens sexigaste göttegris!
Vad dricker du i helgen?
Vin, glögg (mera vin asså).. och berocca på det.
Bästa bakfylletips?
Häva i sig dubbelt så mycket vatten som alkoholen du fått i dig, fylla på med magnesium, vatten och koffein (typ treo och mineralvatten) dagen efter och äggröra till frulle. En annan blir ju bakfull på ett glas glögg så jag är är väl bekant med känslan. För mig handlar det ibland om att jag kan få histaminöverdos av vissa druvor, så då kör jag på lite antihistamin så gör det susen. Annats finns det ju också heta tips på alkoholfri glögg, Herrljungas med äpple och saffran exempelvis!
Vad åt du till Frukost?
Valnötsbröd med äggröra, avocadoröra, tofuline creamy spread, lite skinka, extra lagrad ost, kaffe med laktosfri mjölk och ett glas berocca. Proppmätt nu.
Vad har fått dig att skratta idag?
Happy Endings - min absolut bästa serie att se till helgfrukost!
Vad har du på dig just nu?
En lång svart trikåklänning med blommor på nedtill.
Hur ser resten av dagen ut?
Ta hand om lite värk, göra någon form av långkok till matlådor, skriva om en bok, publicera lite text och gå på Svansjön ikväll!
Vad händer ikväll?
Som sagt, Svansjön! Jag är ruggigt pepp!
Och på söndag?
Investera i Agnes kreationer på Kransen Rundan, tända advetnsljus och kanske börja glutta på Adventskalendern.
Vad är det roligaste som hänt dig den här veckan?
Jag har fått ett nytt jobb! Heltidslön och bröllop - here we go! Börjar på måndag, berättar mer när kontraktet är signat och klart!
Och absolut sämsta/tråkigaste?
mycket värk, hade lite feber i måndags och känt mig småsjuk resten av veckan... Sen så har en kompis råkat ut för tråkigheter och en mamma som är fast i tråkigheter - de tänker jag mycket på.
Hur lyder dina tre senast inkomna sms?
1, En varm glögg framför adventskalendern lindrade min nackspärr.. Kanske bra för dig också?
2, Ok, vad synd för oss :( Ta hand om din nu och hör av dig om du ångrar dig Puss
3, Världens sexigaste göttegris!
Vad dricker du i helgen?
Vin, glögg (mera vin asså).. och berocca på det.
Bästa bakfylletips?
Häva i sig dubbelt så mycket vatten som alkoholen du fått i dig, fylla på med magnesium, vatten och koffein (typ treo och mineralvatten) dagen efter och äggröra till frulle. En annan blir ju bakfull på ett glas glögg så jag är är väl bekant med känslan. För mig handlar det ibland om att jag kan få histaminöverdos av vissa druvor, så då kör jag på lite antihistamin så gör det susen. Annats finns det ju också heta tips på alkoholfri glögg, Herrljungas med äpple och saffran exempelvis!
fredag 2 december 2011
En stämpel
När vi var på berget och fotade detta... passade vi även på att ta några närbilder, eller ja, som Per tog... Vi hade nämligen bestämt oss för att beställa en egen stämpel från Etsy, vilket det behövdes en grundbild till för utforma.
[Obs! Dessa bilder är ju helt råa, oredigerade, bara så ni vet...]
Tillslut bestämde vi oss för denna sistnämnda. Vi ville ju ha en bild där våra huvuden var ganska nära, för att inte få en massa luft emellan och som samtidigt var bra på oss båda. Så denna bild skickade vi till skickliga Lilli Mandrill. Hon gjorde då initialt en skiss som vi jobbade med tills vi var nöjda.
Denna valde vi.
Sedan karvade hon ut detta i trä och vips så kom en personlig stämpel hem till oss på posten! Vi tyckte detta var en prisvärd investering som går att använda i många sammanhang... förutom bröllopet. Dessutom faller det i linje med känslan vi vill ha på bröllopet, personlig, avslappnad och mycket "vi"!
torsdag 1 december 2011
En viskande tanke
Hon kände igen den där sucken.
Den sucken som suckats så många gånger förr.
Den sucken som ljudligt sa,
"Måste du alltid...."
Hon höll blicken stadig mot sucken och deklarerade,
"Ja. Någon måste ju."
Hennes hjärta viskade den outtalade parantesen,
(Lämnar du mig nu?)
Emellan raderna sökte hon svaret,
gick det att tyda i tystnaden om han redan hade tröttnat?
De bedyrade alla att de älskade henne högt,
men när hon förde sin talan, då kom den.
Den där sucken.
Pusten av otålighet, utandningen av irritation.
En viskande tanke, tänkte hon. En viskande tanke är vad de vill höra.
Det rekommenderade talmålet.
Men när hon kvävde sin röst på det viset, då kändes det alltid,
som om någon höll ned hennes huvud under vatten.
Den sucken som suckats så många gånger förr.
Den sucken som ljudligt sa,
"Måste du alltid...."
Hon höll blicken stadig mot sucken och deklarerade,
"Ja. Någon måste ju."
Hennes hjärta viskade den outtalade parantesen,
(Lämnar du mig nu?)
Emellan raderna sökte hon svaret,
gick det att tyda i tystnaden om han redan hade tröttnat?
De bedyrade alla att de älskade henne högt,
men när hon förde sin talan, då kom den.
Den där sucken.
Pusten av otålighet, utandningen av irritation.
En viskande tanke, tänkte hon. En viskande tanke är vad de vill höra.
Det rekommenderade talmålet.
Men när hon kvävde sin röst på det viset, då kändes det alltid,
som om någon höll ned hennes huvud under vatten.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)













