måndag 15 mars 2010

A trip down Memorie Lane

När jag var yngre hade vissa överlevnadsstrategier. De här citaten hjälpte mig att växa upp och sluta tro på prinsesssagorna om att "allting löser sig"..
["allting löser sig" är för mig ett uttryck som bygger på en tro att någonting överordnat löser saker och ting åt en. I min verklighet är det jag som löser mina problem, alternativt den jag ber om hjälp.. men jag avundas de som tror på gudomlig ordning.. ]

"Problem har oftast ingen lösning, man tänker på dem och efter ett tag upphör dem”

”Freedom is what you do with what has been done to you”

"Man kan inte bli deprimerad när man är 19 år gammal så du får gå tillbaka till jobbet. Jag svalde en klump ångest till och gick hem.
I skolan har jag alltid varit glad. Kanske var det ett sätt att hantera min vardag, fortsätta få bra betyg, känna att man medlem i något sorts socialt samliv. Bara vara bekymmersfri någon tid på dagen. Låtsas man tillräckligt mycket så blir det nästan som en riktig känsla.
Min gymnasielärare skrev ett brev till mig när jag slutat som inleddes; " Det kommer bli mörkt i höst nu när vår solstråle lämnat oss". Min första arbetsgivare benämnde ofta mig som Solstrålen och sa ofta " även solen har sina fläckar" om jag gjort något fel. En tung börda att bära, att liknas den där solen. "
- Leila, 19 år.

Jag konstaterar än idag att jo, det är bättre att vara en glad idiot...

3 kommentarer:

Mannnen i ditt liv sa...

Du skriver så bra tankar, får en att tänka.. Inget löser sig av sig själv.. Love you

Hanna sa...

Fint. "Saker löser sig inte om man inte löser dem själv", så sant.

Kan fortfarande se den där 19-åriga superpositiva Leila framför mig förresten. Och att visa sina svagheter är inte ett nederlag, tvärtom!

Puss

Ej Utgivet Material sa...

Tack ni fina.
Jo jag vet. Tycker fortfarande att det är svårt det där med att visa svaghet. Men övar mig.. =)
pöz.