onsdag 11 augusti 2010

Dont´s

Det finns några ofta förekommande företeelser jag ogillar starkt:
  • När folk använder begreppet ras i människosammanhang, när folk använder ordet n---r, eller när folk gör sig lustiga över mitt ursprung. Jag förstår det inte och det får mig att känna mig som en främling bland likar.
  • När folk sätter sina principer framför sin vilja att leva. Mycket bittert och ounnsamt.
  • När folk är för snabba i sin impuls att döma och kontrollera. Två nära länkade ovanor.
Att jobba emot sina invanda mönster är det svåraste en människa kan göra. Ofta också det viktigaste. Jag övar varje dag.

7 kommentarer:

agnes sa...

Ja det är jättesvårt. Och att bli medveten om sina invanda mönster som det finns anledning att göra sig av med. :S

Ej Utgivet Material sa...

Javisst. Jag tänker ofta att " ja jag vet ju att jag gör det där", men sen när situationen är där så hamnar jag på samma plats igen, då är det ju bara att konstatera att jag inte är ett dugg medveten...

Emmie sa...

ja, öva öva öva gör jag också, fast det är som sagt skitsvårt när det väl kommer till kritan. men det är alltid en början, att vara medveten, jag tror att man får tänka på hur många år man har vant in sitt beteende, sen kanske det inte tar lika många år att vänja sig av, men i alla fall så tar det ju säkerligen ett par år eftersom att man har så många år av invänjning bakom sig... men heja dig!

Janna sa...

Ja, jag är ju en av dem som ibland skämtar om just det där du inte gillar. Bu för mig. Förlåt. Men jag gör det utav kärlek, det vet du :)
Precis som Agnes skriver är väl det svåraste att bli medveten om de mönster som man bör förändra, för oftast så vet man kanske inte om dem. Eller, man kanske vet om dem men låtsas att man inte gör på ett visst sätt. Är du med?

Ej Utgivet Material sa...

Jag vet Janna =) Jo men det är precis det jag menar med att veta om, men inte vara medveten... svårt!

Karin sa...

Och jag säger bara - jag är stolt över att vara din mor :-) Gullhjärtat mitt

Ej Utgivet Material sa...

Tack mamma =)