torsdag 19 augusti 2010

Morgonstund


Då fyller jag upp näringsdepåerna inför dagen. Jag har svårt för yogurt, men älskar fil. I den har jag blåbär för vitaminkick, ingefära som stärker immunförsvar och dämpar illamående(jag mår ofta illa av olika skäl), och massa honung som också stärker immunförsvaret. Oftast med lite dinkelmusli med linfrö och pumpakärnor också. Eller mammmas hemgjorda musli..


Till det dricker Pao D'arco-te som stödjer njurfunktionen och ska peppa upp mina mörka ringar under ögonen... Grapefrukt är ett beroende, men ett otroligt nyttigt sådant, som både mättar och ger c-vitamin. Lite tranbärsjuice slinker också ned, nyttigt och rensar urinvägar(om man är en sådan som lätt får urinvägsinfektion).

Sen är det såå svårt att hålla sig borta från kaffet. Så det gör jag inte.. trots att det är en näringshämmare.

6 kommentarer:

Emmie sa...

vad kul att få lite matinspiration också!
blåbär är så gott!
jag är mer yoghurttjejen.:)
jag kanske också skall våga prova ingefära igen ( mår också illa rätt så ofta..) men jag är rädd att magen inte skall tåla det, läste någonstans att de som har haft/har magsår har svårt att tåla det, och då säger min hypokondriker att ja men det är klart att Emmie inte tål ingefära!..

A home far away sa...

Ahhh jag borde också äta så nyttigt


Kram Gunilla i Singapore

Styleabaad sa...

Älskar ingefära! Jag brukar dricka ett starkt avkok på ingefära, blandat med lite honung och pressad citron istället för kaffe på morgonen. Det är mitt bästa hälso-tips tror jag! Är också en Grapefruit-junkie!!

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Sen jag fick 40 minuter ultraljud i käften igår dricker jag mitt kaffe med sugrör....och andakt.

Ej Utgivet Material sa...

Hej gunilla! Man äter så nyttigt som man vill tycker jag! Men jag gör det för jag tycker det är gott oxå!
Emmmie, man kan ju testa, märker man av att det ger besvär så är det bara att sluta, tror inte ingefära ger bestående men..
Bra tips elsa, ska testa, lät riktigt gött!

Emmie sa...

hehe, nej, inte värre än det redan är liksom..:p
med bestående men menar jag.. jag får helt enkelt vara lite modig i veckan och pröva! elsas tips lät också himlans smarrig och hälsosamt!